A romániai befektetések előnyeiről és hátrányairól értekeztek a szakemberek a Piac&Profit, valamint a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara által közösen szervezett Román–Magyar Üzleti Fórum délutáni programjában.
A délelőtti előadások összefoglalóját itt olvashatja.
Munkaerőpiac és együttműködés
A foglalkoztatás tekintetében több szakértő is egyetértett abban, hogy a román munkaerő kiváló képességekkel rendelkezik. Barinkai Rudolf, a GHF nemzetközi pénzügyi kereskedelmi cég bukaresti irodájának korábbi vezetőjének tapasztalatai összességében pozitívak a romániai munkaerővel kapcsolatban. Fegyelmezettebbek, motiváltabbak a magyaroknál. Az angol nyelvtudás sokkal magasabb szintű az itthon megszokottnál, az egész munkafolyamat gond nélkül folyhat ezen a nyelven. Fontos kulturális különbség, hogy sokkal kommunikatívabbak a magyaroknál. A cégen belül terjednek a szükséges információk, ami segíti az együttműködést, de menedzsmentre szorul – hangsúlyozta a szakember. Munkaerő-toborzásra alkalmasak az internetes oldalak, de fontos volt az egyetemekkel való együttműködés, ami nem könnyű az előző rendszerből maradt viszonyok miatt. Az egyetemekre munkaerő-toborzás céljából belépni csak előzetes írásos szerződéssel lehet, ez meglehetősen nehézkes, Barinkaiék például két év alatt sem kaptak választ számos helyről.
Salgó Tibor, az AAM tanácsadó cég vezetője szerint ugyanakkor jellemző, hogy a román piaci szereplők szívesen dolgoznak külföldi cégekkel, akár az állami szférában is. A magyar cégekkel való együttműködés különösen preferált a tapasztalatai szerint. Mind szaktudásban, mind megbízhatóságban szívesen választják a magyar partnereket. Nem tapasztaltak magyarellenességet. A munka megtervezése nem annyira fontos számukra, de nagyobb az önbizalmuk, és jobb a problémamegoldó képességük, mint a magyaroknak. Először erdélyi magyarokat vettek fel, nemcsak a nyelvi, hanem inkább a kulturális különbségek jelentette nehézségek áthidalása miatt. Érdemes tehát erdélyi kollégákat alkalmazni, akik ebben is tudnak segíteni. Helyi kapcsolatok nélkül ugyanis nehezen lehet boldogulni. Jellemzőek a szenvedélyes, érzelmekkel teli tárgyalások, nem ritka az emelt hangvétel, vagy éppen az, hogy valaki kirohan a szobából.
A terhek és járulékok hasonlóak a magyar viszonyokhoz, a valamivel alacsonyabbak, főleg a fiatal munkaerő esetén. Ugyanakkor fontos figyelni a specifikumokra, például ha valaki betegszabadságon vagy GYES-en van, akkor a munkáltató fizeti a járulékokat utána, amit később igényelhet vissza az államtól, de ez lassan megy.
Bürokrácia és háttér
Pályázatok és támogatások
Sajnos, a kkv-k számára egyelőre nincsenek romániai pályázati lehetőségek. Bajban van az ország a pályázati pénzek lehívása tekintetében – egyelőre 22 százaléknál tartanak. A pályázatok alapvetően inkább nagyvállalatok számára vannak. Létezik román piacra jutást segítő pályázat a GOP keretein belül – piackutatásra például, amit nemrég lezártak, de várhatóan hamarosan újra megnyílik. Várhatóan júniusban indul majd a következő etapja a Nemzeti Külgazdasági Hivatal (HITA) kereskedelemfejlesztési pályázatának, amely a 2013 második félévtől kezdődő időszakra vonatkozik. Érdemes nézni a www.hita.hu honlapot az aktuális lehetőségekért.
Napelemes pályázatok nincsenek Romániában, de szubvenció van. Ez segíti a gyors megtérülést, 4–8 év alatt megtérülhet a napelemes befektetés, biztos törvényi háttért társul hozzá, a mostani árakat 15 évig garantálják.
Ki segít?
A vállalkozókat a területi kamarák is számottevően segítik, mondta el Orosz Tivadar, az MKIK magyar–román tagozatának vezetője. A szervezet felépítése úgy alakul, hogy a szomszédos megye képviselete foglalkozik az országgal, mert földrajzilag ők vannak közel. Így most a Békés megyei iparkamara az illetékes, ott lehet gyakorlati segítséget kérni. Számos rendezvényt szervez a kamara, ahol van lehetőség a partnerszerzésre, kiállításokon való megjelenésre stb. Kapcsolataik révén a megfelelő helyre tudják irányítani a vállalkozókat, közvetítőként működnek. Az is nagyon fontos, hogy rendszeres kapcsolatokat tartsunk fenn a kintiekkel, a román nyelvű tolmácsolásban akár a kamara is segítséget tud nyújtani.
A Kárpát Régió Üzleti Hálózat a Wekerle Terv célkitűzéseinek megvalósítása érdekében jött létre 2012-ben. Szaktudásukkal és kapcsolati rendszerükkel is tudnak segítséget nyújtani. A cégalapítástól a szakemberkeresésig számos dologban tudnak segíteni az őket megkereső cégeknek. A www.crbnet.eu weboldalon számos információ áll rendelkezésre – mondta el Bíró Bíborka, a hálózat kolozsvári irodájának munkatársa.
Hogyan adózunk?
Létezik egy adótörvénykönyv, ennek alapján zajlik az adózás. Sok szempontból EU-konform, az áfa hasonló, de például helyi iparűzési adó nincs – mondta el Vass Attila, a hálózat kolozsvári irodavezetője. Az általános nyereségadó 16%, de egy bizonyos árbevétel (65 000 euró) alatt 3% jövedelemadót fizetnek csak a cégek. Az áfa 24%. A gyakorlatban a legelterjedtebb cégforma a kft. Az alaptőke minimális, 200 lej. Egy cég megalapítása kb. 1200 lejbe kerül, és ha minden rendben van, akkor két hét alatt le is zajlik. Nagyon fontos viszont a jó könyvelő kiválasztása, mert nagyon gyorsan változnak az adótörvények, ezt szem előtt kell tartani.
Az adminisztráció, cégalapítás, adózás tekintetében kedvezőbbek a viszonyok, mint itthon, de azért sok a buktató. A szabályozók gyakori változása miatt is különösen fontos az odafigyelés. Salgó Tibor azt is hozzátette, hogy tetemes büntetésre számíthat, aki vét a szabályok ellen.
A szakember azt sem hallgatta el, hogy a korrupció nagyobb, mint itthon. A szabályok ugyan egyszerűbbek, de az apparátus sajnos sokszor okoz nehézségeket. Arra is sok példa van, hogy nem fizetnek egy nagyobb megrendelés után. Érdemes a biztosítékokra odafigyelni, főként mivel az esetleges behajtás román cégektől valódi kanosszajárás az asztalnál ülő más szakemberek szerint is. Mindenképpen szükség van arra, hogy megfelelően kézben tartsuk a céges ügyeket. Nagyon fontos, hogy meglegyen a jól áttekinthető szisztéma, még fontosabb, mint egy itthoni cégnél. A bürokrácia megkeseríti az életet, korábban havi 5-6 intézményt kellett havonta meglátogatni. Szerencsére mára számos dolgot lehet elektronikusan intézni, de még mindig elég sok az adminisztratív tennivaló.