Drasztikusan kevesebbet repülünk üzleti célból a járvány hatására

A koronavírus-járvány megjelenése előtt üzleti utakon gyakran résztvevők egy része már csak alkalmanként repül, az alkalmi utazások gyakorisága pedig a felére csökkent a COVID-19 miatt – mutatják egy friss felmérés adatai. Mindebben az utazásra szánt költségvetés csökkentése a legfőbb ok, de vannak olyanok is, akik a helyzetre hivatkozva nem repülnek. Leginkább a férfiak szálltak és szállnak repülőre munka miatt, korosztályokat tekintve pedig a negyvenesek viszik a prímet. Míg a koronavírusjárvány kitörése előtt egyértelműen a diplomások repültek a legtöbbet üzleti célból, addig most ugyanolyan arányban utaznak így külföldre, mint a szakképesített munkaerő.

A vezető utazási technológiai cég, a cseh Kiwi.com reprezentatív felmérést készített hazánkban arról, hogy a világjárvány hogyan hatott az üzleti célú repülős utazásokra.

Szinte megfeleződött az üzleti repülőutak száma

Az üzleti célú utazás Magyarországon a koronavírusjárvány előtt sem volt nagyon elterjedt, és a járvány tovább csökkentette ezt a számot – derül ki a Kiwi.com kutatásából. A válaszadók közel negyede (23 százalék) mondta, hogy a világjárvány előtt utazott repülővel üzleti célból: közülük minden 4. rendszeresen, azaz évente legalább háromszor, míg 4-ből 3-an alkalmanként (évente egyszer vagy kétszer).

Képünk illusztráció - (fotó: flickr/Luke Lai)

Majdnem a felére (23 százalékról 13 százalékra) csökkent az üzleti célú repülés a világjárvány hatására, ennek a legfőbb oka az, hogy a vállalat csökkentette az utazásra szánt költségvetést (62,5 százalék), de akadnak olyanok is, akik azért nem repülnek, mert a helyzet miatt nem hajlandóak utazni (37,5 százalék).

A világjárványt követő korlátozások világossá tették, hogy a távmunka az irodai dolgozók számára is lehetséges, nem befolyásolja a teljesítményt, és pozitív hatással lehet a munka és a magánélet egészséges egyensúlyának megőrzésére.  Az emberek megtartják munkahelyüket a nagyvárosokban, miközben kisebb városokba és falvakba költöznek.  Azt látjuk, hogy a szabadidős utazások száma növekszik, de a digitális élmény javulásával az üzleti utazások és az ingázással kapcsolatos utazások iránti kereslet csökken" - mondja Mario Gavira, a Kiwi.com növekedésért felelős alelnöke.
A férfiak inkább repülnek üzleti okok miatt, mint a nők: még most is több férfi repül külföldre, mint amennyi nő a járvány kitörése előtt

A reprezentatív kutatás adatai alapján a férfiak inkább utaztak és utaznak most is repülővel üzleti okok miatt, arányuk a vírus megjelenése előtt és most is magasabb, mint a nőké. A járvány előtt 10-ből 3 férfi évente legalább egyszer repült, a COVID-19 miatt ez a szám közel a felére csökkent (17 százalék), a nők körében 13 százalék volt azok aránya, akik repültek üzleti okok miatt, és ez a szám 7 százalékra csökkent. A fő ok mindkét nem esetében az, hogy a vállalat csökkentette az utazásra szánt költségvetést, de a férfiak nagyobb arányban nem hajlandóak az utazásra a koronavírusjárvány miatt: férfiak 42 százaléka nyilatkozott így, míg a nőknek pusztán a háromtizede.

A negyvenesekre jellemző a leginkább az üzleti célú repülés

A járvány kitörése előtt a húszas korosztály 9 százaléka utazott repülővel üzleti okok miatt, és ez a szám a vírus hatására nem is változott. A harmincasok körében 29 százalékról több, mint a felére, 14 százalékra esett vissza ez az arány. A legtöbbet a COVID-19 megjelenése előtt és most is a negyvenes korosztály repül: míg korábban a negyvenesek kb. harmada (34 százalék) repült, addig most ezen korosztály kb. ötöde (19 százalék) száll repülőre munka miatt. Az ötvenesek közül minden 4. repült üzleti célból a világjárvány előtt, most pedig mindössze 12 százalékuk.

A járvány hatására ugyanannyit repül egy diplomás, mint egy szakképesítéssel rendelkező munkaerő

A 8 általánost végzettek körében a legkevésbé jellemző az üzleti célú repülés. A koronavírus megjelenése előtt alkalmanként, azaz évente egyszer-kétszer repült 6 százalékuk, ez az érték minimálisan tovább csökkent a járvány hatására, 5 százalékra.

A szakmunkás végzettségűek inkább repültek ezen okból a járvány előtt is, és most is, mint az érettségivel rendelkezők. A COVID-19 megjelenése előtt egyértelműen a diplomások szálltak repülőre munka miatt (11 százalékuk rendszeresen, 29 százalékuk alkalmanként), míg most ugyanannyit repülnek a diplomások, mint a szakképesítéssel rendelkezők (14 százalék).

Véleményvezér

A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte

A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte 

Első helyen az ipari termelői árak drágulásában.
Sorra történnek robbanások az orosz árnyékflotta tankerein

Sorra történnek robbanások az orosz árnyékflotta tankerein 

Immár a tengereken is folyik a háború.
Jönnek a Budapest-logós Pride pólók

Jönnek a Budapest-logós Pride pólók 

Az Orbán Viktorral szembeni ellenállás kereskedelmi vetületet kap.
Hadházy Ákos szerint személyenként 80 ezer forintos büntetésre számíthatnak a Pride résztvevői

Hadházy Ákos szerint személyenként 80 ezer forintos büntetésre számíthatnak a Pride résztvevői 

Bár egyetlen gyermeket nem ért sérelem a Pride miatt a résztvevők gigabüntetést kapnak.
Elképesztő nagyságú adófizetői pénzt kapott Áder János alapítványa

Elképesztő nagyságú adófizetői pénzt kapott Áder János alapítványa 

A Fidesz politikusai nem tudják ott hagyni az állami zsíros bödönt.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo