A magyar vállalkozások jelentős része még mindig a hagyományos fizetési módszerekre támaszkodik, holott sokkal praktikusabb és hatékonyabb módszerek is léteznek. A Mastercard Digitális Kisokosában adott tanácsokat a cégek digitális átalakulásához.
Digitális térben a cégem pénzügyei – miért jó nekem mindez?
Az, hogy mennyire megkönnyítheti a vállalkozások mindennapjait a digitalizáció, ezek a példák is jól mutatják:
- Az elektronikus számlázás, amellett, hogy a nyomtatás hiánya miatt környezet- és költségbarát, jelentősen egyszerűbb is, hiszen az online számlázó programok közvetlenül a NAV-hoz vannak bekötve. Az online számlázáshoz jó megoldást jelent az onlineszamla.nav.gov.hu, vagy a Számlázz.hu.
- A mindennapi pénzügyi tervezést is megkönnyíti a digitalizáció, hiszen a pénzügyek nyilvántartására jó megoldást jelenthetnek az akár magyar nyelven is elérhető Excel template-ek. Ez azonban nem minden – a legpraktikusabb, kifejezetten a kisebb cégeknek szóló megoldás a KulcsSoft, amellyel a tervezés, a könyvelés, a bérszámfejtés, sőt még a raktérkezelés feladata is elvégezhető.
- A kiadások és bevételek nyomon követése digitális eszközökkel ma már gyerekjáték, például a Money Lover platform használatával. A programban a mobilalkalmazás segítségével szinkronizált banki tranzakciókból könnyedén vizuális kimutatás készíthető el. A digitális megoldás így segít megtalálni, hogyan faraghatóak tovább a költségek, valamint azt is segít optimalizálni, hogy éppen mire érdemes kevesebbet vagy többet költeni, és mik azok a tételek, amik esetleg teljesen elhagyhatók.
- Bankkártyás fizetés – bárhol. A járvány időszakában a készpénzmentes fizetés minden eddiginél fontosabbá vált. A vásárlók részéről megjelent az igény arra, hogy bárhol - például a futároknál, a piaci kereskedőknél, vagy éppen a büfékocsik üzemeltetőinél is - lehessen kártyával fizetni. Erre jelent megoldást a myPOS Glass alkalmazás, amely segítségével az eladók saját okostelefonja is kártyaelfogadó terminállá alakítható: garantálva azt, hogy bármikor és bárhol rendelkezésre álljon a digitális fizetés lehetősége.
Magyar cégek, és a digitalizáció
A Mastercard kutatása átfogó képet adott arról, hogy milyen hatással volt a digitalizáció a kisvállalkozói szektorban. Míg a világjárvány a vásárlók napi fizetési szokásait gyökeresen megváltoztatta és tolta a digitális fizetések irányába, addig a vállalkozások esetén ez a folyamat kevésbé hozott drasztikus átalakulást. A megkérdezett cégek 68 százaléka elsődlegesen banki átutalással fizet, és a napi ügymenet kapcsán is ezt a fizetési módot részesíti előnyben. A kártyás fizetést 16 százalékuk említette elsődleges fizetési eszközként, és főleg az olyan kiadásokat rendezik ily módon, mint az üzleti ebédek, utazások, szállás fizetése és a tankolás. A magyar vállalkozások 17 százalékánál jelenti a készpénz az elsődleges fizetési eszközt, a többség nem szívesen fizet így, mert a kezelése és a könyvelése egyaránt lassú és bonyolult.
Bolti vásárlásoknál a vállalkozások körében is a digitális fizetéseké a főszerep; 84 százalékuk fizet így, ebből 54 százalék a bankkártyás, 30 százalék a számlaalapú fizetés a kutatás szerint. Készpénzt csak 17 százalékuk használ ilyen helyzetekben. Online vásárlások esetén is hasonló előnyt élveznek a digitális megoldások: 47 százalék a banki átutalás, 21 százalék a kártyás online, 18 százalék a kártyás utánvét, és csupán 18 százalék a készpénzhasználat aránya.
„Örömmel látjuk, hogy a magyar vállalkozások fizetéseik zömét digitális megoldásokon keresztül végzik. A célunk az, hogy olyan értéknövelt szolgáltatásokkal is segítsük őket, melyek napi ügymenetük támogatása mellett a működésükhöz legjobban illeszkedő fizetési megoldást is biztosítja számukra” – mondta az eredmények kapcsán Berkes Tibor, a Mastercard üzletfejlesztési igazgatója.
Hogyan viselték a járvány időszakát a kisebb cégek?
A kutatás szerint a magyar kis- és középvállalkozások közel fele (48 százalék) tudta hozni 2020-ban a korábbi év eredményeit és 52 százaléka nyilatkozott úgy, hogy ezt a szintet idén is elérik majd. A megkérdezettek több mint negyede (27 százalék) pedig még üzleti növekedéssel is számol a közeljövőben. A világjárvány kisebb negatív hatását a vállalkozások 35 százaléka érezte, súlyosabb következményekről 16 százalék számolt be.