Brutálisan sokat szakít az állam az e-útdíjból, de nem eleget

A júliusi bevezetés óta több mint 75 milliárd forint bevétel folyt be a használat-arányos elektronikus útdíjból. Azonban az év végéig még kilencmilliárdnak kellene becsorognia a kasszába, ahhoz, hogy az eredeti bevételi terv teljesüljön.

Július elején indult az útdíj-rendszer - Kép: MTI, Fotó: Balázs Attila

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) szerint a rendszer eredményes elindítása "a hazai közlekedés és infokommunikáció elmúlt évtizedének egyik legnagyobb sikere". A díjszedési infrastruktúra üzembiztosan működik, és a szolgáltatások folyamatos fejlesztésével egyre jobban alkalmazkodik a felhasználók igényeihez.

A díjbevételi elvárások várhatóan az első teljes évben, jövőre is teljesülnek majd. A közúti ágazat forrásai így jelentősen bővülnek, ennek hasznait a díjköteles szakaszokon és a hazai úthálózat egyéb elemein megvalósuló felújításoknak köszönhetően a közlekedők élvezhetik - olvasható a közleményben.

Ugyanakkor az év végéig 84 milliárdot kellene beszedni, hogy a költségek levonása után teljesüljön a kormány 75 milliárdos tiszta bevételi terve. A bevételkiesést részben az okozta, hogy a rendszer meglehetősen döcögősen indult. A tarifákat a tengelyszámtól függően határozták meg, amelyhez a jármű környezetvédelmi besorolásától függő szorzó tartozik. Ezek szerint a gyorsforgalmi utakon a legalsó, J2 díjkategóriába tartozó gépjárművek kilométerenkénti infrastruktúra díja 49,90 forint, a középső J3 kategóriában 70,02 forint, a legfelső J4 díjkategóriában pedig 108,38 forint lesz. A díj járműkategóriánként főúton 21,23 forinttól 36,75 forinton át a felső kategória szerinti 67,60 forintig emelkedik.

A kormány június elején megállapodott a legnagyobb hazai fuvarozó szervezetekkel, hogy a hazai fuvarozók versenyképességének javítása érdekében kedvezményt biztosít a területen tevékenykedő magyar vállalkozásoknak. Ennek értelmében csökken a légrugós gépjárművek és pótkocsik után fizetendő gépjárműadó, a használatarányos e-útdíj 7,5 százaléka levonhatóvá válik a helyi iparűzési adóból, igényelhető  továbbá az e-útdíj fizetését szolgáló kedvezményes forgóhitel.

A hazai útdíjrendszer további jellemzője, hogy útkategóriánként eltér a díjszabás, emiatt a forgalom gyakran az alsóbbrendű utakra terelődik. Ez a jövőben megfelelő forgalmi korlátozásokkal és a díjfizetésre kötelezett úthálózat bővítésével mérsékelhető lenne, illetve a közúti ellenőrzések számának emelkedésére is számítani lehet.

 

Véleményvezér

Nagyot fordultak Trump hívei Ukrajna ügyében

Nagyot fordultak Trump hívei Ukrajna ügyében 

Orbán Viktor ukránellenes politikája számára rossz hír érkezett.
Sereghajtó Magyarország a fiatal diplomások számában

Sereghajtó Magyarország a fiatal diplomások számában 

A kormány által meghirdetett munkaalapú gazdaság önmagában kevés a felzárkózáshoz.
Svédország gazdasági csodája

Svédország gazdasági csodája 

A svédek nem másokra mutogatnak, hanem csak egyszerűen jól teljesítenek.
A szlovák kormány meggondolta magát, mégis támogatják Ukrajnát katonai eszközökkel

A szlovák kormány meggondolta magát, mégis támogatják Ukrajnát katonai eszközökkel 

Magyarország egyre jobban elszigetelődik Ukrajna ellenes álláspontjával.
Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad

Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad 

Babis célja egypárti kormány létrehozása, amelyet más pártok kívülről támogatnának.
Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből

Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből 

Az adófizetők pénze könnyen vihető préda.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo