A Bázelben megrendezett nemzetközi órakiállítás a világ legfontosabb és legnagyobb időmérőkhöz kapcsolódó eseménye. A világmárkák ilyenkor mutatják be féltve őrzött technológiai újításaikat a szakmának és a nagyközönségnek. A következő év üzleti és design trendjei is ezen az eseményen születnek meg.
Változás a luxusórák világában
Az esemény eredetileg a svájci órák nagy seregszemléjének indult, de folyamatosan bővítették a meghívottak körét olasz, angol, francia és amerikai márkákkal, majd jöttek a távol keleti nagyágyúk is. Az utóbbi évek egyik legjelentősebb szakmai beszédtémája a letisztultságban és mechanikában verhetetlen Grand Seiko előretörése. Olyannyira, hogy sokan a világ legjobb mechanikus óraszerkezetének tartják. Nem véletlen, hogy már egyes nemzetközi márkák is a Seiko órakészítő mestereit kérik fel szerkezeteik gyártására, mivel azt a kifinomult szakértelmet és gyakorlatot, amit ez a színvonal igényel, nem sokan képesek elsajátítani.
A Seiko luxusmárkája a Grand Seiko 2017-ben levált a Seiko márkáról, és immáron önálló brandként jelenik meg. Ezzel a cég globálisan is állandósította szerepét a luxusmárkák élvonalában. A patinás vállalat – 136 éves fennállásának megünnepléseként – 136 példányban adja ki a mechanikus órák egyik csúcskategóriás modelljét, a Grand Seiko platina limited edition-t, amelynek ára közel 12 millió forint.
A függetlenek is jönnek
A független óragyártók idén külön kiállítási csarnokot kaptak, ami jelzi a kisebb, de különleges márkák térhódítását. Az idei eseményen szembetűnő volt az okosórák további látványos előretörése. A jelentős divatmárkák növekvő arányban terveznek okosórákat vagy hibridórákat, az egyik mobiltelefongyártó okos zsebórával is megjelent, sőt, már előkészületben az első kapcsolat nélküli fizetést lehetővé tevő óra is. Fontos megjegyezni, hogy bár innovatívak, de rengeteg gyermekbetegségtől szenvednek ezek a modellek, többek között folyamatos töltést igényelnek, és még korántsem gazdaságos az energiafelhasználásuk.
Gödörben a svájci óraipar?
A svájci gyártók szívesen visszaszereznék megtépázott pozíciójukat, igaz, a világban készített órák 2 százalékával az árbevétel közel felét továbbra is ők szerzik meg. A 10 év alatt duplájára növekvő svájci óraárak azonban csökkenő keresletet eredményeznek a gyártók szinte minden főbb piacán.
A Bloomberg elemzése szerint az éves szinten 20 milliárd dolláros exporttal bíró svájci óraipar megpróbáltatásai 2016 elején váltak igazán látványossá. Hónapról hónapra gyorsuló, kétszámjegyű csökkenés állt be az értékesítésükben az előző évhez képest, ami minden ár-kategóriában, minden fejlettebb régióban és minden típusú óránál kimutatható volt. A Svájci Óraszövetség, a Federation of the Swiss Watch Industry adatai azt jelzik, hogy a svájci óraexport csökkenése 2017-ben is folytatódott.
A svájci luxusórák csillogó világa kevésbé vonzó a digitális világban felnőtt Y és Z generációk számára, akikhez sokkal inkább a kézműves miliővel és újszerű, alulról építkező marketinggel lehet szólni.