Az egynapos külföldi utazások jellemzője a pénz kergetése a határokon túl is, mivel legnagyobb számban a bevásárolni, üzletelni, vagy éppen dolgozni vágyók kerekednek fel erre a legfeljebb 24 órára. Persze, ott vannak még a turistáskodni, kirándulni szeretők is, de hát a pénzhajhászás - bevásárlás, seftelés, vagy éppen a munkavégzés - többeket mozgat meg egy-egy napon a statisztikák szerint.
Igaz az is, aki bármilyen céllal is lépi át a határokat, feltehetően költekezik is valamennyit, hiszen nyilván egy külföldi gyógykezelés, vagy éppen rokonlátogatás is tudja szívni a pénzt, ilyen, vagy olyan arányban. A többség mindenképpen vásárol valamit azon az egy szem napon is, függetlenül az utazás fő céljától – írta a blokkk.com a KSH adatai alapján.
Szép számmal rugaszkodnak neki egy-egy napra a határon túli kalandozásnak a kifejezetten vásárlás céljával felkerekedők. A kiutazások száma 2016-ban összesen közel 12 millió alkalom volt (nyilván volt aki többször, volt aki egyszer sem indult el), ezen belül a bevásárlóturisták több mint 4 milliószor ingáztak a jobb vásár reményében.
2017 első háromnegyed évében összességében nőtt az egy napra külföldre igyekvők száma, 9,6 millióra a korábbi 8,9 millióról, mintha mindenki legalább egyszer nekidurálta volna magát. A bevásárlóturisták száma is emelkedett, a korábbi 3,1 millióról 3,5 millióra, ami azért 10 százalék feletti növekedés.
Végül az egyes negyedéveket tekintve azért az kerekedik ki, hogy 2016-2017 időszakában szépen emelkedett a külföldre igyekvő bevásárlóturisták száma, de seftelni, vagy éppen munkát vállalni is többen mentek.
Szórjuk a pénzt a külhoni boltokban
Eddig sem volt rest felkerekedni a vásárló és egy külhoni boltban keresni a beszerezni valót, pedig ott az internet, de úgy tűnik, a webáruház egyáltalán nem fojtja el a bevásárlóturizmust, mivel a kalandvágy, a hagyományos vásárlás élményének a hajhászása még mindig erős.
2017 harmadik negyedévében ötödével nőtt a külföldi boltokban elköltött pénz értéke, túllépve a 25 milliárd forintot. Az első három negyedévben pedig már megközelítette a 70 milliárd forintot a családi import, ami a negyedéves növekedéshez hasonló súlyú emelkedést takar.
Ausztria, te drága
Hiába a magasabb árszint, a magyar vásárlók, ha már külföldre mennek, a szomszédos országok közül Ausztriát kedvelik a leginkább. Az elmúlt években és 2017 eddig eltelt időszakában is a külföldi boltokban elszórt pénz fele az osztrák boltosok markába csúszott. A sorban Szlovákia, majd Szerbia következik.
Horvátországban költenek a legkevesebbet a magyar bevásárlóturisták, másfél milliárd forint körül ingázik ennek értéke. Úgy tűnik, inkább a nyaralás a legvonzóbb ebben a viszonylatban, pusztán bevásárolni nem ide igyekeznek a magyar vásárlók.
És majd jön még a karácsonyi bevásárló roham, amikor úgy tűnik, további növekedés várható a bevásárlóturizmusban is. Könnyen a 100 milliárdos határ közelébe is szökhet a bevásárlóturizmus éves költekezési mutatója, ami nem kevés, hiszen az itthoni webvásárlásoknak a negyedéhez hasonló érték.