Bárki lehet célpont. De megéri?

A kockázati tőke manapság mondhatni „divatos” formája a pénzszerzésnek, de egyáltalán nem biztos, hogy minden cég számára jó megoldás. A Szövetség az Elektronikus Kereskedelemért konferenciáján Dr. Oszkó Péter a Portfolion Zrt. elnök-vezérigazgatója abban segített, hogy mit kérhet, és mit várhat egy cég, ha kockázati befektető bevonásában gondolkodik.

Megváltó vagy „csak” leváltó lehet Magyar Péter? Kihúzza az Orbán-kormány 2026-ig?
Meddig marad szankciós listán Rogán Antal? Mi lesz a régi ellenzékkel?
Online Klasszis Klub élőben Kéri Lászlóval!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a politológustól!

2025. január 23. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Oszkó először is leszögezte, amellett, hogy most nagy lelkesedés övezi a kockázati tőke bevonás lehetőségét, nem szabad elfelejteni, hogy alapvetően pénzért dolgoznak a befektetők. A befektető cégek külső forrásoktól – más befektetőktől gyűjtenek pénzt, ennek megfelelően vannak hozam elvárásai, amiket teljesítenie kell saját befektetői felé.

Oszkó Péter Fotó:PP archív

Kinek éri meg?

Kockázati tőkét annak érdemes igényelnie, aki látja magában a lehetőséget kb. 25%-os éves hozamban gondolkodni. Csak azért, hogy 2-3 évig lehessen költeni és biztonságban élni nem érdemes belefogni a kockázati tőke bevonásba, mert ennek megvan az ára. Valamennyi kockázati befektető licenszet, részesedést vagy egyéb, hasonlóan nagy súlyú ellenértéket kér biztosítékként, tehát ha nem megfelelően megalapozott a tőkebevonás, akkor a cég számára keserves lehet a vége. Ha szépen gyarapodik a hozam, akkor viszont óriási közös siker lehet az eredmény. Ha jól megy, mindkét fél nagyon sokat kereshet.

A kockázati tőke a motor nagy erővel való berobbantása, ami ott hatékony, ahol ettől a csapat és üzleti koncepció nem szétesik, hanem tényleg nagyobb sebességre kapcsol.
A kockázati tőke azonban csak egy lehetőség a fejlődésre, nem mindenkinek jó, és nem is mindenkinek kell feltétlenül efelé törekednie. Organikus fejlődéssel is szép eredményeket lehet elérni – hangsúlyozta a szakember. A kockázati tőke a motor hirtelen, nagy erővel történő berobbantása, de ez csak ott hatékony, ahol ettől a meglévő csapat és üzleti koncepció nem szétesik, hanem tényleg nagyobb sebességre kapcsol.

Bár stratégiai befektetésekről ritkán hallani, ez is létező alternatíva a tőkebevonás terén. Mi több, a stratégiai befektető nemcsak az innovatív vállalkozásokat keresi, hanem nyitott a tradicionális iparágak (mezőgazdaság, élelmiszeripar, építőipar) felé is. Erről itt olvashat bővebben. 

Mint mondta, ma viszonylag könnyű kockázati tőkéhez jutni Magyarországon, mivel jelentős a kínálat. De a befektetés megszerzése csak egy lehetőség, onnantól drasztikusan kikényszerített elvárásoknak kell megfelelni, a győzelem akkor van, ha a tőkét jól sikerül felhasználni.

Elvárások mindkét részről
Mit vár el a kockázati tőke befektető?
Abban, hogy egy kockázati tőke befektető befektetésre érdemesnek minősítsen egy céget, az üzleti modell szerepe kevesebb, mint 50 százalék. A befektetők alapvetően azt nézik, hogy a csapat személyi állományát tekintve mire képes. Rengeteg a briliáns ötlet, de ha nincs képesség a végrehajtásra – menedzsment és üzleti tudás- akkor nem lesz belőle semmi. Egy briliáns csapat egy átlagos ötlettel is képes hatalmas sikert elérni. Nincs lemásolhatatlan ötlet és utolérhetetlen fejlesztés, ami a sikerhez kell, az azok a képességek, amelyekkel képes hosszan megállni a piaci versenyben megállni a helyét – hangsúlyozza Oszkó. A szakember szerint nagyon fontos, hogy mindkét fél tisztában legyen azzal, hogy mi az amihez ő ért jobban, és mi az, amiben el kell fogadnia a másik tanácsát vagy kérését. Egy zseniális fejlesztőnek is tudnia kell elfogadnia, hogy nem tud mindent ami az üzleti sikerhez kell. Szüksége van menedzsment tanácsokra és akár pénzügyi szakember bevonására a döntésekbe ahhoz, hogy az ő, egyébként kiváló termékéből üzleti siker legyen. Ahhoz, hogy a befektetők érdemben foglalkozzanak a céggel, vagy profi menedzsment benyomását kell tudni kelteni, vagy késznek lenni arra, hogy elfogadjuk a kockázati tőkés ilyen típusú segítségét.
Mit várhat a cég a kockázati befektetőtől?
Oszkó Péter szerint kifejezetten meg kell követelni, hogy a befektető ne csak pénzt adjon. A kockázati tőkés elemi feladata az értékesítési (sales) támogatás, az üzleti kapcsolatok adása és menedzsment támogatás nyújtása, ami a sikerhez éppen olyan fontos, mint az anyagi alapok.
Mit keresnek most a befektetők?

A hagyományos e-kereskedelmi modell mostanában nem vonzza a kockázati tőkét. Nincs „hype”, nagy lelkesedés kizárólag az e- szócska miatt. Az internet terültén az innováció sebessége persze nagyobb, tehát sok az ilyen a befektetések között, ha ezek jellemzően nem is webáruházak. Természetesen azért ezen a területen is vannak sikeres példák, többek között a Vatera, amely akkor újszerű üzleti modelljével kiválóan alkalmas volt kockázati tőke bevonására. A technológiai innováció nem feltétel, de előny, ami piacszerzésre és tartásra predesztinálja a céget. Az innováció azonban nem csak technikai lehet. Kiváló példa a közösségi vásárlás modellje, ami különösebb technológiai újítás nélkül sikert hozott számos más cégnek is az azt kitaláló Groupon mellett.

Keményen tárgyalni

Pénzben hatalmas a verseny a kockázati tőke piacon – egyre fokozódó tőke kihelyezési kényszer lesz a piacon főleg 2013-tól a Jeremie II miatt - amely esetében november végén hirdetik majd ki a pályázaton nyertes befektetési alapokat. Oszkó Péter szerint most van az ideális időpont a kockázati tőke keresésre, mivel a Jeremie I-ben még bent lévő nagy mennyiségű pénzt az alapoknak 2013 végéig kell kihelyeznie. (Már szeptemberben látható volt, hogy gyorsítanak is az alapok.) A jövő év a konjunktúra azoknak, akik kockázati tőkét akarnak bevonni. De nem olcsó pénzként kell rá tekinteni, ennél sokkal többet kell várni tőle. A hozam elvárások mindenhol hasonlóak, tehát a döntést az alapján kell meghozni, hogy még mit tud adni. Ha egy kockázati tőkés érdeklődik már a projekt iránt, akkor érdemes keményen tárgyalni, megtudni, hogy pontosan mit fog még kapni cserébe a cég.

Jó példák
Gravity – ajánló rendszerek kifejlesztésével foglalkozó cég, a vásárlók szokásait figyeli. Önmagában alkalmas volt kockázati tőke befektetésre Cellum mobil fizetési technológiák - Innovatív, Ny Európában is piacvezető technológia LeonarDo – 3D modellezés – ennek a technológiáját is egyre inkább szippantja be az e-kereskedelem. Napi tapasztalattal igazolja, hogy ennek egyre nagyobb szerepe lesz. Most amerikai céggel együtt fog fejleszteni éppen a virtuális eszközvásárlások fejlesztése miatt. (Nyomtass magadnak konyhakést!)

Véleményvezér

A tervezett budapesti mini-Dubaj felhőkarcolója pont egy légifolyosóba esik

A tervezett budapesti mini-Dubaj felhőkarcolója pont egy légifolyosóba esik 

Nem tűnik túl átgondoltnak a mini-Dubaj projekt.
A Jobbik volt elnöke szerint Lázár János lebukott

A Jobbik volt elnöke szerint Lázár János lebukott 

Bindzsisztán működik, ahogy kell.
Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe 

Kölcsönösen árulással vádolják egymást.
A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe

A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe 

Vége a Gazprom nagyhatalmi státuszának.
Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart

Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart 

Reméljük Orbán Viktor testőrei remek dzsungelharcosok.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo