Baleset cégautóval - a legfontosabb tudnivalók

Mit tegyünk, kihez forduljunk, milyen papírokat tartsunk magunknál arra az esetre, ha bérelt vagy céges autóval balesetet szenvedünk? Mi a teendő, ha sérül a rendszámunk? Íme a legfontosabb tudnivalók.

Elkerülhetetlen lesz a választások utáni megszorítás?
Tényleg egy újabb Bokros-csomagot szeretne a Tisza Párt?

Online Klasszis Klub élőben Bokros Lajossal!

Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. december 10. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Ki felel a kárért?

A KRESZ szabályai szerint minden esetben a szabálytalanságot elkövetőt terheli az ezért járó büntetés függetlenül attól, hogy kinek a tulajdonában van a gépjármű. Az autóban keletkezett kárt viszont alapesetben az autó tulajdonosa, tehát a cég fizeti - kivéve, ha a kár a munkavállaló szándékos vagy gondatlan károkozásából fakad. A viszonylag puha szabály miatt nem árt szerződésben tisztázni, hogy mely károk esetén kell az anyagi felelősséget az autó vezetőjének viselnie és mikor vállalja át azt a tulajdonos. A munkáltató a kártérítési igényét bíróság előtt tudja érvényesíteni, azaz a bíróságtól kérheti a munkavállaló kártérítésre kötelezését.

Nem vezető állású munkavállaló esetében gondatlan károkozás esetén a kártérítés maximális mértéke négyhavi távolléti díjának az összege. Nem vezető állású munkavállaló esetében csak a szándékos és súlyosan gondatlan károkozás esetén, vezető állású munkavállaló esetében ugyanakkor – a szándékos és súlyosan gondatlan károkozáson túlmenően – a gondatlan károkozás esetén is a teljes kárt kell megtéríteni. További részleteket itt talál.

A céges autóval történt munkabaleset minősülhet üzemi balesetnek, amennyiben a használat a munkavégzéshez kapcsolódóan történt. Nem üzemi baleset viszont az engedély nélkül "kölcsönvett" vállalati autóval, a "feketefuvar" alkalmával, de a kiküldetés esetén nem a munkáltató által engedélyezett jármű igénybevétele során bekövetkezett baleset sem. (A munka- vagy üzemi balesetek esetén legfontosabb 5 teendőt itt találja!)

Kép:Pixabay

Szükséges papírok

A cégtulajdonosnak, vagy az autó használójának - a káresemény bekövetkezése után - először azt a biztosítót kell tárcsáznia, ahol a casco-t kötötte a cég. Ha olyan autóval történt a baleset, amelyen még hitel van, akkor a hitelintézetet is értesítse, mert a bank ebben az esetben közvetlenül a biztosítótársasággal számol el a kárról és például totálkár, vagy lopás esetén a hitel lezárása után, a fennmaradó kártérítési összeget fizeti ki az ügyfélnek.

A környezetvédelmi igazolólap (zöldkártya)
A környezetvédelmi igazolólap hatósági engedélynek minősül, megléte a közúti forgalomban való részvétel feltétele. Az elveszett, eltulajdonított vagy megsemmisült igazolólap helyett másolat nem állítható ki. Az igazolólap pótlására újabb felülvizsgálatot kell végezni.
A helyszíni ügyintézéskor a helyi rendőrséget be kell vonni. Ők dokumentálják a történteket, amit az illetékes biztosítótársasághoz fognak majd eljuttatni. Az adminisztrációhoz mindenképpen szükséges a a nemzetközi zöldkártya. A gépkocsivezetők az érvényes kötelező gépjármű-felelősségbiztosítást meglétét a nemzetközi zöldkártyával tudják igazolni baleset és rendőrségi intézkedés esetén, illetve a műszaki vizsgán a vizsgáztatónak. A biztosítás érvényességét igazoló korábbi „kis” igazolást a céges gépjárművekre a biztosító már nem állítja ki, az érvényességet a zöldkártya igazolja. Közúti forgalomban csak olyan járművekkel lehet részt venni, amelyek megfelelnek azoknak a műszaki és környezetvédelmi előírásoknak, amelyeket a magyar és az EU-előírások határoznak meg.

A zöldkártyán felül szükség van a gépjármű forgalmi engedélyére, a biztosítást igazoló dokumentumokra, érvényes vezetői engedélyre, a kölcsönadási szerződésre vagy, ha külföldön vagyunk, az ország elhagyásának jóváhagyó nyilatkozatára, illetve az európai baleseti bejelentő, ismertebb nevén a kék-sárga formanyomtatványra, amely az interneten több nyelven is elérhető. Ez utóbbi dokumentum a baleset jegyzőkönyveként funkciónál a későbbiekben. Ugyanakkor fontos tudni, hogy a kitöltése nem jelenti a felelősség elismerését baleset okozása esetén. Két részes, önindigós nyomtatványról van szó, a károsultat mindig az eredeti példány illeti meg, a károkozóé a másolat, ami azért fontos, mert így utólag nem lehet beleírni, egyéb sérüléseket feltüntetni rajta.

Ne essen ki munka!
A casco biztosítások egy része tartalmaz olyan szolgáltatást, amellyel a biztosítottak egy bizonyos időszakra elszámolhatják a csereautó bérlésének költségeit. A flottakezelők az assistance szolgáltatással rendelkező ügyfeleiknek egy koccanásnál, karambolnál a helyszínen igyekeznek segíteni a továbbjutásban. Ha az autó mozgásképtelen, gondoskodnak az elszállításáról és csereautóról is. Nagyobb flották esetén pedig a szakemberek szokták javasolni egy olyan jármű beléptetését is, amely arra szolgál, hogy pótolja a baleset miatt esetleg kieső egyéb járművet.
Sérült rendszám

Amennyiben a baleset során rongálódott a rendszám, azt le kell adni az új rendszám elkészülése előtt. E nélkül a hatóság nem adja ki az új rendszámtáblát. Minden esetben jelezni kell, hogy első és/vagy hátsó rendszámról van-e szó. Ha a rendszám vagy rendszámok valamilyen okból eltűntek, a gépjárművet át kell rendszámozni. Ilyenkor minden esetben vetessen fel rendőrségi jegyzőkönyvet, amint észlelte a rendszámok eltűnését. Rendszámhoz kötött üzemanyag felhasználást, ill. egyéb visszaéléseket csak ennek birtokában lehet bizonyítani! A feljelentés e-mailen is megtehető az észlelést követő 24 órában. Nevezze meg a bérlő céget és a gépjármű használót, valamint ismertesse röviden, hogy mikor és milyen körülmények között észlelte a rendszámok hiányát.

Amennyiben a rongálódás a hátsó rendszámot (is) érinti, annak elkészülte után a műszaki érvényesítő címkét, illetve környezetvédelmi matricát pótoltatni kell. Ehhez a gépjármű Nemzeti Közlekedési Hatóság általi szemléztetése szükséges. Budapesten és vonzáskörzetében okmányirodai ügyintézőnkkel telefonon egyeztethető, hogy a gépjárművet a használó személyesen viszi el a szemlére, vagy megjelöl egy időszakot. A használónak minden esetben először a műszaki érvényesítőt kell pótoltatni (Járási Hivatalnál), ezt követően lehet csak a környezetvédelmi matrica pótoltatást intézni (NKH-nál).

 

Véleményvezér

Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala

Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala 

A kárpátaljai magyarok is inkább az Európai Unióhoz szeretnének csatlakozni, mint Putyin rémhatalmához.
Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban

Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban 

Amerika gyakorlatilag megtámadja Venezuelát.
Egyre kevesebb kenyeret tud venni a magyar a fizetéséből

Egyre kevesebb kenyeret tud venni a magyar a fizetéséből 

A kenyérinfláció tűpontos jelzőszáma a gazdaság működésének.
Történelmi pillanat, jóváhagyta az Európai Parlament az Európai Védelmi Ipari Programot

Történelmi pillanat, jóváhagyta az Európai Parlament az Európai Védelmi Ipari Programot 

A magyar képviselőknek nem tetszett az európai hadiipar közös fejlesztése.
Sikerült leépíteni Románia szintjére a magyar egészségügyet

Sikerült leépíteni Románia szintjére a magyar egészségügyet 

Már Egészségügyi Minisztériuma sincs az országnak.
Külföldön kezelik a Digitális Polgári Körök tagjainak személyes adatait

Külföldön kezelik a Digitális Polgári Körök tagjainak személyes adatait 

Nemcsak a Tisza párt kezel külföldön adatokat.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo