Baleset cégautóval - a legfontosabb tudnivalók

Mit tegyünk, kihez forduljunk, milyen papírokat tartsunk magunknál arra az esetre, ha bérelt vagy céges autóval balesetet szenvedünk? Mi a teendő, ha sérül a rendszámunk? Íme a legfontosabb tudnivalók.

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

Ki felel a kárért?

A KRESZ szabályai szerint minden esetben a szabálytalanságot elkövetőt terheli az ezért járó büntetés függetlenül attól, hogy kinek a tulajdonában van a gépjármű. Az autóban keletkezett kárt viszont alapesetben az autó tulajdonosa, tehát a cég fizeti - kivéve, ha a kár a munkavállaló szándékos vagy gondatlan károkozásából fakad. A viszonylag puha szabály miatt nem árt szerződésben tisztázni, hogy mely károk esetén kell az anyagi felelősséget az autó vezetőjének viselnie és mikor vállalja át azt a tulajdonos. A munkáltató a kártérítési igényét bíróság előtt tudja érvényesíteni, azaz a bíróságtól kérheti a munkavállaló kártérítésre kötelezését.

Nem vezető állású munkavállaló esetében gondatlan károkozás esetén a kártérítés maximális mértéke négyhavi távolléti díjának az összege. Nem vezető állású munkavállaló esetében csak a szándékos és súlyosan gondatlan károkozás esetén, vezető állású munkavállaló esetében ugyanakkor – a szándékos és súlyosan gondatlan károkozáson túlmenően – a gondatlan károkozás esetén is a teljes kárt kell megtéríteni. További részleteket itt talál.

A céges autóval történt munkabaleset minősülhet üzemi balesetnek, amennyiben a használat a munkavégzéshez kapcsolódóan történt. Nem üzemi baleset viszont az engedély nélkül "kölcsönvett" vállalati autóval, a "feketefuvar" alkalmával, de a kiküldetés esetén nem a munkáltató által engedélyezett jármű igénybevétele során bekövetkezett baleset sem. (A munka- vagy üzemi balesetek esetén legfontosabb 5 teendőt itt találja!)

Kép:Pixabay

Szükséges papírok

A cégtulajdonosnak, vagy az autó használójának - a káresemény bekövetkezése után - először azt a biztosítót kell tárcsáznia, ahol a casco-t kötötte a cég. Ha olyan autóval történt a baleset, amelyen még hitel van, akkor a hitelintézetet is értesítse, mert a bank ebben az esetben közvetlenül a biztosítótársasággal számol el a kárról és például totálkár, vagy lopás esetén a hitel lezárása után, a fennmaradó kártérítési összeget fizeti ki az ügyfélnek.

A környezetvédelmi igazolólap (zöldkártya)
A környezetvédelmi igazolólap hatósági engedélynek minősül, megléte a közúti forgalomban való részvétel feltétele. Az elveszett, eltulajdonított vagy megsemmisült igazolólap helyett másolat nem állítható ki. Az igazolólap pótlására újabb felülvizsgálatot kell végezni.
A helyszíni ügyintézéskor a helyi rendőrséget be kell vonni. Ők dokumentálják a történteket, amit az illetékes biztosítótársasághoz fognak majd eljuttatni. Az adminisztrációhoz mindenképpen szükséges a a nemzetközi zöldkártya. A gépkocsivezetők az érvényes kötelező gépjármű-felelősségbiztosítást meglétét a nemzetközi zöldkártyával tudják igazolni baleset és rendőrségi intézkedés esetén, illetve a műszaki vizsgán a vizsgáztatónak. A biztosítás érvényességét igazoló korábbi „kis” igazolást a céges gépjárművekre a biztosító már nem állítja ki, az érvényességet a zöldkártya igazolja. Közúti forgalomban csak olyan járművekkel lehet részt venni, amelyek megfelelnek azoknak a műszaki és környezetvédelmi előírásoknak, amelyeket a magyar és az EU-előírások határoznak meg.

A zöldkártyán felül szükség van a gépjármű forgalmi engedélyére, a biztosítást igazoló dokumentumokra, érvényes vezetői engedélyre, a kölcsönadási szerződésre vagy, ha külföldön vagyunk, az ország elhagyásának jóváhagyó nyilatkozatára, illetve az európai baleseti bejelentő, ismertebb nevén a kék-sárga formanyomtatványra, amely az interneten több nyelven is elérhető. Ez utóbbi dokumentum a baleset jegyzőkönyveként funkciónál a későbbiekben. Ugyanakkor fontos tudni, hogy a kitöltése nem jelenti a felelősség elismerését baleset okozása esetén. Két részes, önindigós nyomtatványról van szó, a károsultat mindig az eredeti példány illeti meg, a károkozóé a másolat, ami azért fontos, mert így utólag nem lehet beleírni, egyéb sérüléseket feltüntetni rajta.

Ne essen ki munka!
A casco biztosítások egy része tartalmaz olyan szolgáltatást, amellyel a biztosítottak egy bizonyos időszakra elszámolhatják a csereautó bérlésének költségeit. A flottakezelők az assistance szolgáltatással rendelkező ügyfeleiknek egy koccanásnál, karambolnál a helyszínen igyekeznek segíteni a továbbjutásban. Ha az autó mozgásképtelen, gondoskodnak az elszállításáról és csereautóról is. Nagyobb flották esetén pedig a szakemberek szokták javasolni egy olyan jármű beléptetését is, amely arra szolgál, hogy pótolja a baleset miatt esetleg kieső egyéb járművet.
Sérült rendszám

Amennyiben a baleset során rongálódott a rendszám, azt le kell adni az új rendszám elkészülése előtt. E nélkül a hatóság nem adja ki az új rendszámtáblát. Minden esetben jelezni kell, hogy első és/vagy hátsó rendszámról van-e szó. Ha a rendszám vagy rendszámok valamilyen okból eltűntek, a gépjárművet át kell rendszámozni. Ilyenkor minden esetben vetessen fel rendőrségi jegyzőkönyvet, amint észlelte a rendszámok eltűnését. Rendszámhoz kötött üzemanyag felhasználást, ill. egyéb visszaéléseket csak ennek birtokában lehet bizonyítani! A feljelentés e-mailen is megtehető az észlelést követő 24 órában. Nevezze meg a bérlő céget és a gépjármű használót, valamint ismertesse röviden, hogy mikor és milyen körülmények között észlelte a rendszámok hiányát.

Amennyiben a rongálódás a hátsó rendszámot (is) érinti, annak elkészülte után a műszaki érvényesítő címkét, illetve környezetvédelmi matricát pótoltatni kell. Ehhez a gépjármű Nemzeti Közlekedési Hatóság általi szemléztetése szükséges. Budapesten és vonzáskörzetében okmányirodai ügyintézőnkkel telefonon egyeztethető, hogy a gépjárművet a használó személyesen viszi el a szemlére, vagy megjelöl egy időszakot. A használónak minden esetben először a műszaki érvényesítőt kell pótoltatni (Járási Hivatalnál), ezt követően lehet csak a környezetvédelmi matrica pótoltatást intézni (NKH-nál).

 

Véleményvezér

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába 

Bevásárlóturizmusra spekulál egy román vállalkozó.
Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat 

Nincs következménye az uniós pénzek széthordásának.
Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni

Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni 

Nyolc éve nem veszik észre az egészségbiztosítónál az inflációt.
Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból

Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból 

Becsapott a villám a Fideszbe.
A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest

A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest 

Szomorú statisztika a mobilpiacon.
Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra

Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra 

Meglepetésre ébredt egyik reggel a polgármester.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo