Az év végi ünnepi időszak előtt felpörög az internetes értékesítés, a vásárlók a tökéletes ajándékot azonban már nem a boltokban, hanem egyre inkább mobileszközeik segítségével találják meg. Idén a tavalyihoz képest 10%-kal többet terveznek költeni – derült ki a PwC friss kutatásából.
„A kiskereskedők 62%-a forgalomnövekedésre számít az ünnepek alatt. A vásárlók 84%-a nyilatkozott úgy, hogy idén legalább annyit költ, mint tavaly, azonban azt is elmondták, hogy az ünnepi költségvetésük csaknem felét ajándékvásárlás helyett utazásra és szórakozásra fordítják. Az ajándékokra szánt összeget pedig évről évre egyre inkább utazással és szórakozással kapcsolatos ajándékokra költik, nem pedig tárgyi ajándékokra. A kereskedőknek ezért különböző kreatív eszközöket kell bevetniük annak érdekében, hogy a vásárlókat üzleteikbe csalogassák – és ott is tartsák őket” – mondja Osztovits Ádám, a PwC Magyarország tanácsadási üzletágának vezető cégtársa.
Utalvány, utazás, élmény
Figyelemre méltó, hogy a vásárlók csaknem fele (42%) elsősorban ajándékutalványt szeretne kapni, másodsorban utazást vagy valamilyen szórakozással kapcsolatos élményt (31%), harmadsorban pedig tárgyi ajándékot, például ruházati cikket vagy játékot (27%). Válaszaik alapján szeretnek a kapott utalvánnyal saját maguknak vásárolni. Családtagjaik és barátaik számára viszont tárgyi ajándékokat (52%) – döntően a gyermekek számára vásárolt ajándékok tartoznak ide –, ajándékutalványt (32%) vagy valamilyen élményt (16%) választanak.
A frissdiplomások is alaposan költekeznek: ajándékvásárlási keretük harmadát saját magukra fordítják. Jellemzően cipőt, ruházati cikkeket és elektronikai készülékeket vásárolnak, valamint szabadidős tevékenységre és utazásra költenek. Sőt, utazásra kétszer annyit fordítanak, mint általában a többi vásárló. Árengedményeket, akciós ajánlatokat és kuponokat e-mailben szeretnek kapni, az őket érdeklő márkákról pedig elsősorban nem a televízióból, hanem a közösségi médiából tájékozódnak, jellemzően a választásukat befolyásolókat követve. A fiatal vásárlókhoz hasonlóan a hipszter vásárlókat is jobban vonzzák azok a márkák, amelyek szem előtt tartják a társadalmi és környezetvédelmi célokat.
A Z generáció az idősebb fogyasztók vásárlóerejével ugyan még nem rendelkezik, de az interaktív digitális tartalom, különösen a mobilvideók terjedésében betöltött szerepük vitathatatlan. A vásárlás a márkahű Z generációs fogyasztók számára közösségi élmény. Az üzleteket barátaikkal és családtagjaikkal szeretik felkeresni, hogy ott a személyiségüknek megfelelő cikkeket vásároljanak. A Z generáció a kézzelfogható dolgokat - a hordozható elektronikai cikkeket, ruhát, cipőt és játékokat - részesíti előnyben. Az ezredfordulós generációhoz képest a Z generáció ünnepi kiadásaiból nagyobb részt is képviselnek a tárgyi ajándékok - a ruhák, cipők, kiegészítők. Jellemző rájuk, hogy kivárják a Black Friday hetét, ami köreikben örvend a legnagyobb népszerűségnek.
Több csatornán, több bevétel
A vásárlók idén ötvözik a hagyományos, üzletben történő és az online bevásárlás előnyeit – ami azt jelenti, hogy valószínűleg többet fognak vásárolni. Felmérésünkből az iparági kutatások eredményeivel egybehangzóan az is kiderült, hogy az egy csatornán keresztül vásárlók kevesebbet költenek. Ők szeretnek az érzékeiken keresztül az üzletekben, egy vonzó, megtapasztalható környezetben benyomásokat szerezni a termékekről, ahol tájékozott eladók segítségével könnyen megtalálják az árukat és szabadon válogathatnak, miközben mobiltelefonjaikon összehasonlítják a különböző ajánlatokat.
A legtöbb kiskereskedő a digitális kereskedelem bővülésére számítva többet fektet az online értékesítési csatornákba – azáltal, hogy bővíti a lehetőségei tárházát, erősíti az elektronikus kereskedelmi ellátási láncokat, fejleszti az online ügyfélkapcsolatokat és cégen belül is támogatja az online kereskedelem felé történő elmozdulást. A közösségi médiára is 66%-kal, vagyis számottevően többet terveznek költeni, válaszul arra a vásárlói visszajelzésre, hogy a közösségi médián keresztül kapott ünnepi ajánlatok képesek leginkább befolyásolni az ünnepi vásárlási magatartást. A vásárlókat a közösségi médiában megjelenő tesztek, kommentek, visszajelzések és reklámok is befolyásolják. Az idei szezonban az online vásárlásban a kisebb eszközök – okostelefonok, tabletek – is felzárkóznak a laptopok és asztali számítógépek mögé, mivel a tavalyi évhez képest 25%-kal nőtt és így egyre mindennaposabbá válik a mobileszközökön keresztül történő vásárlás.