Az unió csökkentené a kkv-k áfáját

Az Európai Bizottság arra törekszik, hogy nagyobb rugalmasságot biztosítson a tagállamoknak a hozzáadottérték-adó (áfa) mértékeinek meghatározása, és a kkv-k gyarapodását elősegítő, kedvezőbb adózási környezet kialakítása terén.

A mostani javaslatok azon intézkedéssorozat utolsó lépései, amelyek révén a Bizottság átalakítja a szabályozást és egységes uniós áfa-övezetet hoz létre, hogy döntően csökkentse az EU-n belüli áfacsalás által okozott évi 50 milliárd eurós veszteség mértékét, miközben támogatja a vállalkozásokat és biztosítja az államháztartási bevételeket.

Kép: Pixabay

A Bizottság nagyobb önállóságot biztosít a tagállamoknak az adókulcsok tekintetében. Az országok egyenlőbb helyzetbe kerülnek a szabályok alóli meglévő kivételek, az úgynevezett áfaeltérések vonatkozásában.

A Bizottság foglalkozott azon kisebb vállalkozások problémájával is, amelyek aránytalan hozzáadottérték-adó megfelelési költségeket viselnek.

A határon átnyúló kereskedelmet folytató vállalkozások 11 %-kal magasabb megfelelési költségekkel szembesülnek a kizárólag belföldön kereskedőkhöz képest, ami a kisebb szereplőket érinti a leghátrányosabban. Ez gátolja a növekedést, mivel a kisvállalkozások teszik ki az EU-n belüli vállalkozások 98 %-át.

Terjedőben a megosztott áfafizetés
Az EU-n belül egyre népszerűbb megoldásnak bizonyul a megosztott áfafizetés. Az olasz sikereken felbuzdulva Románia és Lengyelország is tervezte a módszer bevetését az áfacsalás elleni harcban. Az újítás azonban nagy terhet rótt a pénzintézetekre, több időre van szükségük a felkészülésre és a szükséges belső fejlesztések elvégzésére.
Ezért a javaslat szerint több vállalkozás vehetné igénybe az egyszerűbb áfaszabályokat, amelyek jelenleg csak a legkisebb cégek számára elérhetőek. A hozzáadottérték-adóval kapcsolatos megfelelési költségek összességében véve évente 18 %-kal csökkennek.

 A minimum 15 %-os általános áfamérték mellett a tagállamok ezentúl bevezethetnének:

  • két kedvezményes adómértéket 5 % és a tagállam által választott általános mérték között;
  • egy áfamentes mértéket (vagy nulla kulcsot);
  • egy kedvezményes mértéket a 0 %-os és a kedvezményes adómértékek között.
Az államháztartási bevételek megóvása érdekében a tagállamoknak arról is gondoskodniuk kell majd, hogy legalább 12 %-os legyen az áfamérték súlyozott átlaga.

 Az áfaköltségek csökkentése a kkv-k számára

A jelenlegi szabályok szerint a tagállamok mentesíthetik az áfafizetés alól a kisvállalatok értékesítését, feltéve hogy azok árbevétele nem lép túl egy országonként változó küszöbértéket. A növekvő kkv-k elveszítik jogosultságukat az egyszerűsítési intézkedések igénybevételére, amint átlépik a mentességi küszöbértéket. Továbbá e mentességeket csak a belföldi szereplők vehetik igénybe. Ez az jelenti, hogy az EU-n belüli kereskedelmet folytató kisvállalkozások esetében nem érvényesülnek egyenlő versenyfeltételek. (eu.hu)

 

 

Véleményvezér

A kárpátaljai templom elleni támadás mögött az orosz titkosszolgálat is állhat

A kárpátaljai templom elleni támadás mögött az orosz titkosszolgálat is állhat 

Gyanús körülmények a kárpátaljai templom felgyújtási kísérlete körül.
Ursula elküldte a selyemzsinórt Orbán Viktornak

Ursula elküldte a selyemzsinórt Orbán Viktornak 

Az orbáni hintapolitikát megelégelték az európai nagyhatalmak.
Orbán Viktor megírná Brüsszel helyett az unió költségvetését

Orbán Viktor megírná Brüsszel helyett az unió költségvetését 

Drukkolunk Orbán Viktornak, hogy jobb költségvetést írjon Brüsszelnél.
Befellegzett a visegrádi négyeknek

Befellegzett a visegrádi négyeknek 

Mélyponton a magyar-lengyel kapcsolatok.
Hamar kitiltották a Harcosok Klubjából a könyvelők alelnökét

Hamar kitiltották a Harcosok Klubjából a könyvelők alelnökét 

Nem kívánatos a könyvelő a Harcosok Klubjában.
Arcul köpte az örményeket egy fideszes országgyűlési képviselő

Arcul köpte az örményeket egy fideszes országgyűlési képviselő 

Oksabb lett volna, ha Hoppál Péter csendben marad.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo