Az első fecskék már emelik a béreket

Úgy tűnik, elhúzódó szakemberhiánnyal kell szembenéznie a cégeknek, ezért egyes ágazatokban már a bérek emelésével csábítják a dolgozókat a munkaadók – derült ki a Manpower felméréséből.

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Kép: SXC

A munkaadók 16%-a növekedésére számít, 3%-uk pedig elbocsátást tervez, 76% pedig semmiféle változtatásra nem készül 2016 második három hónapjában. A felvételi szándék relatíve stabil az előző negyedévhez képest, és változatlan az előző év azonos időszakához viszonyítva ez derül ki a ManpowerGroup Munkaerő-piaci Felmérésének adataiból.

„Úgy tűnik, a magyar munkaadóknak elhúzódó szakemberhiánnyal kell szembenézniük. Mivel a szakemberhiány gyakorlatilag világjelenség, a képzett munkavállalók válogathatnak az ajánlatok közül, és nyilvánvalóan azokat választják, amelyek a legjobb munkakörülményeket és a legmagasabb béreket biztosítják. Az alacsony munkabérek így akadályozzák a magyar munkaadókat, hogy képzett munkavállalót találjanak, és csökkentik a vállalkozások versenyképességet.

(Ezt más kutatási adatok is alátámasztják!)

Márpedig a magyar bérek jókora lemaradásban vannak a nyugat-európai és a régiós fizetésekhez képest is. Megjelentek ugyan az első példák arra – például a kereskedelem területén – hogy a munkaadók béremeléssel próbálják megtartani a szakképzett dolgozókat, egyelőre azonban a jelenség nem általános, és a béremelések mértéke is bátortalan”- kommentálta az adatokat Dalányi László, a ManpowerGroup magyarországi irodájának ügyvezetője.

Megéri, ha játszhatnak a kollégák
Az, hogy nem „csak” kiváló terméket kell nyújtani a vásárlóknak, hanem élményt is, szerencsére egyre több vállalat számára egyértelmű. Lassanként pedig azt is felismerik, hogy az ügyfelek mellett az alkalmazottak irányába is ezen kell dolgozniuk. Akkor is, amikor a munkafeltételeket alakítják ki.
Szállítmányozás a menő

Mind a kilenc vizsgált ágazatban a munkaadók jelentősebb része a dolgozói létszám bővítését tervezi a következő három hónapban. A legerősebb felvételi kedvet a szállítmányozás, raktározás és kommunikáció területéről jelentették. Változatlanul jók a kilátások a gyártás területén, és a vendéglátóiparban is nagy a bővítési kedv. Az építőipar munkaadói óvatosan optimista, míg szerény, 4%-os emelkedéssel számolnak a közüzemi szolgáltatások területén, valamint a köz- és szociális szférában. Az előző negyedévhez viszonyítva 9 szektorból öt munkaadói csökkenő felvételi kedvet jelentettek. Legnagyobb mértékben, 9% ponttal a vendéglátóipar területén, míg 6% ponttal az pénzügyi és üzleti szolgáltatások területén gyengült a hangulat. Ugyanakkor 4 ágazatban javultak a kilátások, a legjelentősebb növekedést az építőipar területén várják, ahol 7% pontos a növekedés.

Az előző év azonos időszakához viszonyítva a kilátások 9 szektorból ugyancsak ötben romlottak. Az építőipar szerény, 8% pontos, a pénzügyi és üzleti szolgáltatási szektor munkaadói 6% pontos csökkenést jelentettek, míg a vendéglátóipar mutatója 4% pontot gyengült a tavalyi év azonos időszakához viszonyítva. Ugyanakkor négy ágazatból erősebb mutatót jelentettek, mint egy éve. Figyelemre méltó, 16% pontos erősödést produkáltak a közüzemi szolgáltatások. Míg 5% pontos erősödést jelentettek a szállítmányozás, raktározás és kommunikáció területéről.

A kicsik csak óvatosan optimisták

A kutatásban résztvevő munkaadókat 4 kategóriába sorolták: a mikrovállalkozásoknak kevesebb, mint 10 alkalmazottjuk van. A kisvállalkozásoknál 10-49 munkavállaló dolgozik. Közepes méretű az a cég, ahol 50 és 249 között van az alkalmazotti létszám, 250 dolgozó fölött számít egy vállalkozás nagynak.

2016 második negyedévében mind a négy kategóriában bővülésre számítanak a munkaadók. A legnagyobb mértékben a nagyvállalkozásoknál, ahol +17% a mutató értéke, míg +11% a közepes cégeknél. Óvatosan optimisták a kis- és mikro vállalkozások munkaadói akik egyaránt +9%-ot jelentettek. Az előző negyedévhez képest a nagy- és középvállalkozások 2% pontos növekedést jelentettek, míg a kis- és mikro vállalkozások várakozásai relatíve stabilak maradtak. Az előző év azonos időszakához viszonyítva a mikrovállalkozások mutatója erősödött, 5% ponttal. Ugyanakkor a kis- és középvállalkozások 2 és 5 % ponttal csökkenő mutatót jelentettek. A nagyvállalatoknál nem változott a mutató értéke.

Tartsuk itthon a dolgozókat!
Míg néhány éve a magyarországi vállalatok arra panaszkodtak, hogy a magyar munkaerő röghöz kötött, és még egyik városból a másikba sem könnyű elcsábítani, mára kifejezetten mobilakká váltak a magyarok. Szakképzettek és friss diplomások egyaránt tőlünk nyugatabbra keresik a boldogulást. Anélkül, hogy kísérletet tennénk arra, hogy bebizonyítsuk, hogy a KSH adata – amely szerint 2013-ban 350 ezer körül voltak az országot elhagyók – súlyosan alulbecsüli a kivándorlók valós nagyságát, a magyarországi kisebb és nagyobb cégek egybehangzó véleménye alapján kijelenthetjük: egyre nagyobb a gond a hazai munkaerőpiacon.

Véleményvezér

Meddig élnek a magyarok?

Meddig élnek a magyarok?  

A várható élettartamot tekintve Szlovénia lekörözte Ausztriát.
Bajban a NER cégek a tőzsdén

Bajban a NER cégek a tőzsdén 

Egyszerre több NER cég került gyengülő pozícióba.
Orbán Viktor barátja teljesen más irányba megy, mint a magyar miniszterelnök gondolta

Orbán Viktor barátja teljesen más irányba megy, mint a magyar miniszterelnök gondolta 

Argentína teljesen más modellt választ, mint Magyarország.
Magyarország jobban teljesít, ja mégsem

Magyarország jobban teljesít, ja mégsem 

Valami újat kellene végre kitalálniuk a magyar országvezetőknek.
Milliós kórházvezetői fizetések, Hadházy Ákos felháborodott

Milliós kórházvezetői fizetések, Hadházy Ákos felháborodott 

Bérharc az egészségügyben.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo