A valóság ezzel szemben kicsit más – talán prózaibb is. Lehet (sőt biztosan van) az életünkben olyan várt ismeretség, amelyre felkészülünk, mert jó első benyomást szeretnénk tenni egy reménybeli nagy ügyféllel, befektetővel, bank képviselőjével való első találkozás alkalmával. Ugyanakkor két dologba – ha az első benyomás jelentőségéről hallunk - ritkán gondolunk bele:
- Az üzleti életben gyakran előfordul, hogy már ez első személyes találkozás előtt a másik fél rendelkezik rólunk (és a cégünkről) valamilyen első benyomással.
Egy előkészített üzleti tárgyalás esetén pedig már biztosan van valamilyen „prekoncepciója” velünk kapcsolatban a másik félnek, amely az alatt a – hosszabb vagy rövidebb – időszak alatt alakult ki benne, amíg megérlelődött a döntés, tárgyalóasztalhoz ül velünk.
- Másrészt az egész életünk valójában sok-sok első benyomásból áll. Nincs olyan nap, hogy ne lépnénk kapcsolatba addig számunkra ismeretlen emberekkel. (A gyerekek kapcsán, vagy mert sportolunk, esetleg a hobbink okán, esetleg egy nyaralás alatt, vagy síelés során, vagy mert találkozunk a barátaink barátaival, a benzinkútnál, a boltban… )
Ezért is fontos, hogy tudatában legyünk annak, mindig, minden pillanatban tehetünk (teszünk) első benyomást, így jó, ha tudjuk azt is: mit üzenünk magunkról (nemcsak cégvezetőként) és figyelünk arra is, hogy a szépen épülő céges „személyes márkánk” és a „magánemberként” rólunk kialakuló kép összhangban legyenek egymással.
Amit tudatosan befolyásolhatunk az adott pillanatban:
Mivel az első benyomás során kialakuló képet nem könnyű megváltoztatni és legyen szó üzletről, vagy magánéletről csak egyszer tehetünk első benyomást, érdemes odafigyelnünk néhány dologra. Lássuk, melyek ezek – most, röviden:
- Figyeljünk a testbeszédünkre. A nyitott, egyenes testtartás, a szemkontaktus, egy megnyerő mosoly, bizalmat ébreszt és első benyomás „célja”, hogy elnyerjük a másik szimpátiáját…
- A testbeszédhez is tartozik, de külön érdemes figyelni a kézfogásra. Egy határozott kézfogás erősíti a megnyerő első benyomást, míg egy kevésbé sikerült parolázás máris rossz irányt adhat egy induló kapcsolatnak.
- Az elő személyes találkozás azt is jelenti, hogy kölcsönösen bemutatkozunk egymásnak. Az adott helyzet határozza meg, hogy miként is történjen, ami azonban fontos: bemutatkozásunk legyen rövid, jól érthetően mondjuk a nevünket és ha „üzletről van szó” inkább a cégről (kinek-miben segít a vállalkozásunk), mintsem rólunk („Nagyonfontos” Kft. ügyvezetője vagyok) szóljon. Itt olvashatja kisokosunkat a hatékony bemutatkozáshoz!
- „Dress for sucess” elvet nem csak az üzleti megjelenés során tartsuk szem előtt. Igaz, nem a ruha tesz az embert, de elárulja. A kifogástalan állapotú, alkalomhoz illő megjelenés sokat hozzátehet – nemcsak - üzleti sikereinkhez, míg a kevésbé szerencsésen megválasztott öltözet ellenkező hatást érhet el.
- Legyünk könnyed társalgók! Igyekezzünk megjegyezni a beszélgetőtársaink nevét és ne akarjuk uralni a társalgát. Mindannyian szeretjük, ha figyelnek ránk, ezért nekünk is érdemes érdeklődéssel fordulni beszélgetőtársunk felé, de csak akkor lehet igazán kellemes a társaságunk, ha kerüljük a tabu témákat. (például: politika, vallás…)
- Jó ha mindig van nálunk névjegy. Ez persze közel sem jelenti azt, hogy minden ismerősünket névjegykártyával rohanjuk le, ám, ha a szituáció feljogosít rá (!), egy beszélgetés végén mi is adjuk oda kifogástalan állapotú (névjegytartóból elővarázsolt!) névjegyünket.
- Amennyiben pedig úgy alakul, hogy egy előre megbeszélt időpontban találkozunk először jövőbeli ügyfelünkkel (üzleti partnerünkkel) meghatározó jelentőséggel bír a pontosság. Legyünk bármilyen szertelenek a magánéletben, az üzleti világban a késésre magyarázat lehet, mentség nincs.
… és alkalmazzuk is?
Mindig?
Valamennyit?
Tudatosan?
dr. Erdős Zsuzsanna etikett tanácsadó és coach www.erdosetikett.hu