A ballonos ásványvíz-piac vezetőjének számító Montivíz Zrt. a környezetvédelem felértékelődésében bízva remél egyre nagyobb piaci részesedést, amit a cég a hulladéktermelődés szempontjából hátrányosabb, palackozott ásványvizeket gyártóktól kíván elhódítani. Hajdu Piroska, a cég ügyvezető igazgatója elmondta, hogy tavaly 360 ezer darab ásványvizes ballont -19 literest - értékesítettek. Egyévvel korábban, 2006-ban, 336 ezert adtak el. Az idén volumenben 17 százalékos növekedés a cél - közölte az ügyvezető igazgató.
Hajdu Piroska úgy becsülte, hogy az egymilliárd litert némileg meghaladó magyarországi ásványvíz-fogyasztásból 3-4 százalékot tesz ki a ballonos vizek részaránya. A ballonos vizek egyre dinamikusabb térhódítására azért számítanak, mert a nyugat-európai országokhoz hasonlóan Magyarországon is egyre nagyobb figyelmet kapnak a zöld szempontok. Egyre többen ismerik fel, milyen energiapocséklást jelent palackos ásványvizeket inni. Ugyanis azok palackjainak döntő része vissza nem váltható, és amelyekből évente 500-800 millió darab kerül szemétbe. (Két hónap alatt kétszáz kilógrammnyi műanyag palack gyűlt össze egy káposztásmegyeri panelban, miután egy közösségi kézi prés szereltek az épületbe.)
Ennek egy része ugyan hulladékégetőben hőenergiaként hasznosul, a szelektív hulladékgyűjtőkre jutó kis hányadát - száz italos kartondobozból mindössze nyolcat hasznosítunk újra - pedig akár anyagában is újrahasznosíthatják, ám az üres palackok jellemzően szemétdomra kerülnek. A ballonos vizek ballonjait ezzel szemben 50-szer is újratöltik, a kiselejtezett darabokból pedig újra ballonok készülnek. Egy ballonnal 630 PET-palack váltható ki, ezzel jelentős energia, illetve üvegházhatást fokozó gázkibocsátás spórolható meg - mutatott rá Hajdu Piroska.