A tőkebefektetők célja nemcsak a beszállás, hanem a kiszállás is. Bár erről látszólag még korai beszélni, hiszen az első körös befektetések túlnyomó többsége mostanában realizálódik (itt adunk 6 tippet, hogy hogy érdemes tárgyalni a befektetőkkel), a tőkebefektetők 4-5 éven belül szeretnék értékesíteni az üzletrészüket. A mód sokféle lehet: management buyout, tőzsdei részvénykibocsátás, másik pénzügyi befektetőnek való értékesítés, vagy épp egy szakmai befektető jöhet szóba. Utóbbi adja a kockázati tőkebefektetők által bonyolított cégeladások összértékének 85 százalékát a közép-európai régióban az Európai Kockázati Tőke Egyesület (EVCA) legfrissebb adatai alapján.
Magyarországon az első sikeres exitet a PortfoLion Zrt. valósította meg: kevesebb, mint két év után várakozáson fölüli eredménnyel kiszállt a Cryo Management Kft.-ből (a cég vezetőjével készült interjúnkat itt olvashatja), amelybe 200 millió forint kockázati tőkét fektetett be. A vásárló ezúttal is szakmai befektető volt. A svéd Vitrolife AB – a stockholmi tőzsdén jegyzett biotechnológiai vállalat – ötmillió eurót fizetett a cégért, és az elkövetkező két évben további egy-egy milliót, a harmadikban pedig kétmillió eurót fizet. A pénz kétharmad részét az értékesítési eredmények hozhatják, a maradék egyharmadot pedig fejlesztési mérföldkövek eléréséhez, illetve gyártási költségvállalások teljesítéséhez kötötték.
– A gyakorlat azt mutatja, hogy az alkupozíciót és a végkifejletet is döntően befolyásolja az elvárások tudatos kialakítása már a tárgyalások megkezdése előtt. A vállalkozás és piacainak alapos ismerete, valamint a másik fél piaci potenciáljának megfelelő felmérése és értékelése is lényeges – hangsúlyozta Andreas Reinthaler, az M27 csoport európai ügyvezető partnere a Stratégiai partnerek, szakmai befektetők – 2013 című konferencián. Szerinte a legkedveltebb befektetési irányok a stratégiai partnerek körében jelenleg a környezetipar, az online és az IT, az elektronikai, valamint az egyéb technológiai újításokkal foglalkozó cégek, de a tradicionális iparágaknak is inkább a szakmai befektetők körében van esélyük, s nem a kockázati tőkénél az aktuális trendek szerint.
- Legalább halvány elképzelése van arról, honnan, kitől lesz bevétele.
- Ismeri a valódi ügyfeleit és azt, hogy hogyan lehet megnyerni őket.
- Tudatában van a versenyelőnyének, a kockázatoknak és a hiányosságainak.
- Felismeri, hogy hol van szüksége segítségre, és azt kérni is tud, akár a befektetőtől.
- Tudatos, és két lábbal áll a földön.
- Ebben a fázisban nem követelmény a kész csapat, de látni kell, hogy ki hiányzik.