Amikor a tőke kiszáll

Folyik a Jeremie program, aktívan keresi a tőkebefektetésre érett vállalkozásokat a Széchenyi Tőkealap, szárnyalnak az üzleti angyalok. Aki viszont beszállt, néhány éven belül szeretne kiszállni. Több száz magyar vállalat számára lesz tehát kérdés a megfelelő második körös szakmai befektető, stratégiai partner megtalálása és addigra a „forgalomképes” üzleti vállalkozás kialakítása.

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

Ha már saját lábán megáll a cég, a befektető mehet. Kép:PP/FényesGábor

A tőkebefektetők célja nemcsak a beszállás, hanem a kiszállás is. Bár erről látszólag még korai beszélni, hiszen az első körös befektetések túlnyomó többsége mostanában realizálódik (itt adunk 6 tippet, hogy hogy érdemes tárgyalni a befektetőkkel), a tőkebefektetők 4-5 éven belül szeretnék értékesíteni az üzletrészüket. A mód sokféle lehet: management buyout, tőzsdei részvénykibocsátás, másik pénzügyi befektetőnek való értékesítés, vagy épp egy szakmai befektető jöhet szóba. Utóbbi adja a kockázati tőkebefektetők által bonyolított cégeladások összértékének 85 százalékát a közép-európai régióban az Európai Kockázati Tőke Egyesület (EVCA) legfrissebb adatai alapján.

Magyarországon az első sikeres exitet a PortfoLion Zrt. valósította meg: kevesebb, mint két év után várakozáson fölüli eredménnyel kiszállt a Cryo Management Kft.-ből (a cég vezetőjével készült interjúnkat itt olvashatja), amelybe 200 millió forint kockázati tőkét fektetett be. A vásárló ezúttal is szakmai befektető volt. A svéd Vitrolife AB – a stockholmi tőzsdén jegyzett biotechnológiai vállalat – ötmillió eurót fizetett a cégért, és az elkövetkező két évben további egy-egy milliót, a harmadikban pedig kétmillió eurót fizet. A pénz kétharmad részét az értékesítési eredmények hozhatják, a maradék egyharmadot pedig fejlesztési mérföldkövek eléréséhez, illetve gyártási költségvállalások teljesítéséhez kötötték.

Mit tegyen aki exitre készül?
Minden befektető átvilágíttatja a felvásárolni kívánt céget, éppen ezért aki exitre készül, érdemes előre gondolkodnia, és már jóval az eladás előtt bevonni külső szakértőt a cég jogi, pénzügyi „rendbetétele” érdekében, de stratégia nélkül ennek a folyamatnak sem érdemes nekivágni. A milliárdok sokszor apró dolgokon buknak el, jobb, ha nem a szerződés aláírása előtt esnek ki a csontvázak a szekrényből. A tulajdonosok, ügyvezetők sokszor hajlamosak azt gondolni, ők képviselik legjobban a cégüket a befektetők előtt, ami részben igaz is, de a tárgyalási folyamat egy hosszú, számos üzleti területet érintő, kemény játszma, amely során elengedhetetlen a megfelelő szakértők bevonása a részfolyamatok magas szintű előkészítése és végrehajtása érdekében.
A sikeres értékesítéshez elengedhetetlen, hogy a projektgazda tisztában legyen az üzletág természetével, a növekedési potenciállal és a regionális fókusszal. Ismernie kell a versenytársait, és azt is figyelemmel kell követnie, hogy milyen fejlesztések, felvásárlások, egyesülések zajlanak az adott szektorban. Csak így kereshet eredménnyel olyan stratégiai partnert, aki szakmai befektetőként is hatékonyan hozzájárul a további növekedéshez.

– A gyakorlat azt mutatja, hogy az alkupozíciót és a végkifejletet is döntően befolyásolja az elvárások tudatos kialakítása már a tárgyalások megkezdése előtt. A vállalkozás és piacainak alapos ismerete, valamint a másik fél piaci potenciáljának megfelelő felmérése és értékelése is lényeges – hangsúlyozta Andreas Reinthaler, az M27 csoport európai ügyvezető partnere a Stratégiai partnerek, szakmai befektetők – 2013 című konferencián. Szerinte a legkedveltebb befektetési irányok a stratégiai partnerek körében jelenleg a környezetipar, az online és az IT, az elektronikai, valamint az egyéb technológiai újításokkal foglalkozó cégek, de a tradicionális iparágaknak is inkább a szakmai befektetők körében van esélyük, s nem a kockázati tőkénél az aktuális trendek szerint.

A befektetésre érett projekt gazdája
  • Legalább halvány elképzelése van arról, honnan, kitől lesz bevétele.
  • Ismeri a valódi ügyfeleit és azt, hogy hogyan lehet megnyerni őket.
  • Tudatában van a versenyelőnyének, a kockázatoknak és a hiányosságainak.
  • Felismeri, hogy hol van szüksége segítségre, és azt kérni is tud, akár a befektetőtől.
  • Tudatos, és két lábbal áll a földön.
  • Ebben a fázisban nem követelmény a kész csapat, de látni kell, hogy ki hiányzik.
– A befektetők jellemzően a látványos, izgalmas „sztorikat” keresik, amelyek nyomot hagynak a piacon. Minél inkább felkelti a befektetők figyelmét egy-egy projekt, annál könnyebb az exit, ráadásul a választás, hogy melyik befektetőt választja, az „eladó” kezében van – mondta a már említett rendezvényen René Berger, az európai piacon több cégbe is befektető Next.March ügyvezető igazgatója, a Mercedes Grand Prix elnökségi tagja. A svájci, osztrák és német piacon is tapasztalatot szerzett szakember mindig azt az elvet követte, hogy már jó előre kinézte, kinek fogják a befektetést értékesíteni, és azon dolgozott, hogy ez a cél megvalósuljon. Ám később fontos volt valahogy megoldani, hogy a szakmai befektető mégis úgy ítélje meg, ő maga talált rá a projektre, és nem őt találták meg!

Véleményvezér

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába 

Bevásárlóturizmusra spekulál egy román vállalkozó.
Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat 

Nincs következménye az uniós pénzek széthordásának.
Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni

Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni 

Nyolc éve nem veszik észre az egészségbiztosítónál az inflációt.
Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból

Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból 

Becsapott a villám a Fideszbe.
A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest

A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest 

Szomorú statisztika a mobilpiacon.
Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra

Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra 

Meglepetésre ébredt egyik reggel a polgármester.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo