A nyári ellenőrzéssorozat keretében az üdülőhelyek, strandok, fesztiválok és szabadtéri rendezvények mellett a régió sajátosságainak figyelembevételével kockázatosnak minősülő adózói, tevékenységi körökre is kiterjeszti a fokozott ellenőrzéseket a NAV - tartalmazza a közlemény. A tájékoztatás szerint revizorokra számíthatnak a piacokon, közterületeken és a fő közlekedési útvonalak mentén zöldséget, gyümölcsöt, illetve egyéb mezőgazdasági termékeket árusítók. A tapasztalatok szerint ugyanis az árusok jelentős része nem őstermelő, valójában nem saját gazdaságban előállított, hanem továbbértékesítési céllal vásárolt árut kínál eladásra.
Az adóellenőrök és a pénzügyőrök a szakhatóságokkal együttműködve arra koncentrálnak, hogy kiszűrjék az őstermelőket megillető kedvezményes adózási móddal visszaélő kereskedőket. A helyszíni vizsgálatok elsődlegesen a számlaadásra irányulnak, a próbavásárlást követheti az áru eredetének ellenőrzése, az értékesített termékek előállításához szükséges földterület, termelőeszközök feltérképezése. Indokolt esetben pedig a tényleges adófizetési kötelezettség megállapítása érdekében utólagos adóellenőrzést rendel el az adóhatóság.
A NAV ellenőrei fokozott figyelmet fordítanak még a fémkereskedésekre, valamint a szerencsejáték-üzemeltetőkre is.
Korábban Csongrádban fogtak ál-őstermelőket
Ál-őstermelőkre szabtak ki még tavasszal bírságot Csongrád megyében a zöldség-gyümölcs ellenőrök, ahol eddig 26 alkalommal vizsgálták az őstermelőket a nagybani piacon, a falugazdászok több esetben kezdeményezték az őstermelői igazolványok visszavonását, illetve adócsalás gyanúja miatt hivatalból értesítették a Nemzeti Adó- és Vámhivatalt.
A Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (NÉBIH) közleménye szerint a 26 vizsgálatból 16 esetben az "őstermelő" számlát mutatott be az áru származásáról. Az ellenőrök a termőhelyig követték az áru útját: hat személy esetében azonban, akik állították, hogy az áru saját termelésből származik, a termőhelyi szemle során bebizonyosodott, hogy a megjelölt helyszínen a kérdéses termék termesztése nem folyt. Négy esetben az őstermelőként árusító személy őstermelői igazolványt sem tudott a helyszínen, illetve a nyolc napos határidő lejártával bemutatni.