Akinek nem volt elég a sikeres üzleti élet

Ritka manapság, hogy valakinek az élete az önzetlen szeretetről, segítségnyújtásról szóljon, és egyetlen célja legyen: a világot jobbá tenni. Miként az is csoda számba megy, hogy egy több diplomás, nyelveket beszélő, világot járt "multikatonából" Domonkos-rendi szerzetesnő váljon. A közgazdász, hit- és etikatanár végzettséggel is rendelkező Laura nővér története azonban bizonyítja: a hit és az üzlet megfér egymás mellett és mindig lehet újrakezdeni.

Miből lesz pénz a választási osztogatásra?
Mit okoz az árrésstop?
Mit kellene tenni a költségvetéssel?

Online Klasszis Klub élőben Békesi Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. június 11. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

- Mielőtt belépett volna a Domonkos-rendbe, sikeres multinacionális karriert futott be. A Hungarotex Külkereskedelmi Vállalat üzletkötőjeként, továbbá a Pepsi kereskedelem-fejlesztési menedzsereként dolgozott. Munkájának szerves része volt az állandó utazás: Indiától, Tajvanon keresztül, New Yorkig bejárta a világot. Hogyan látja így visszatekintve, mi vonzotta a közgazdaságtan és az üzleti élet felé?

- Extrovertált emberként mindig szerettem szervezni, intézni a dolgokat. Már fiatalkoromban is lételemem volt a nyüzsgő, változatos élet. Az iskolában ugyanúgy mentek a reál és a humán tárgyak is, kedvencem a matematika és a történelem volt, a közgazdaságtan pedig éppen mindkét területről építkezik.

- Mi szeretett volna lenni gyerekkorában? Szülei milyen pályára szánták?

- Nem volt különösebb elképzelésem, mindig az élet által éppen adott dolgokat szerettem, így például a zenét. Gyerekkoromban tíz évig zongoráztam, a tanárnőm konzervatóriumba szánt. Gépészmérnök édesapám pedig - látván a reáltárgyak iránti affinitásomat -, akár mérnöknek is elképzelt volna, de nem erőltette. Széles érdeklődési köröm szintézise lett a közgazdasági egyetem.



- Életének előző szakaszában is megmutatkozott az emberek iránti szeretete, és munkabírása, amely édesapjától eredeztethető, miként a vallás iránti fogékonysága is a neveltetésével függ össze. Azt olvastam, hogy amikor például a Pepsinél dolgozott, részlege híres volt a jó munkahelyi légkörről és igyekezett segíteni a rászorulókon, pl. elbocsátott idősödő kollégákat vett vissza maga mellé. Hogy fogadták ezt a főnökei?

- Nem bánták. Örültek, hogy jól mennek a dolgok részlegemen.

- Milyen vezető volt?

- Véleményem szerint "emberközpontú". Nemcsak az volt számomra fontos, hogy jó kapcsolatot ápoljak az emberekkel, hanem az is, hogy egymással is jóban legyenek, és egy közösséget alkossunk. Ugyanakkor megköveteltem a precíz, pontos, jó minőségű munkát is. Megbíztam bennük, építettünk egymás munkájára, és igyekeztem jó példával elöl járni a jó munkavégzésre.

- Szerette ezt a multi életet?

- Igen, mert érdekes, embert próbáló, kreativitást követelő, változatos volt a munka. De mint végső cél, mint az életemet egyedül betöltő tevékenység, nem bizonyult elégségesnek.

- Ez az oka annak, hogy 17 évvel ezelőtt új életet kezdett Domonkos-rendi szerzetesnőként, és Baritz Saroltából Laura nővér lett?

- Igen, az életem kezdett kiüresedni, és egyre inkább foglalkoztatott, mi az életem értelme. A választ édesanyám betegsége kapcsán kaptam meg. Ápolása és a vele való minőségi együttlét során tudatosodott bennem, hogy a szeretet, a jó tettek értékesebbek, mint az utazás, pénz, nyüzsgés. A hitem is ebben az időszakban kezdett el érni, mélyülni, amely szintén segített megválaszolni ezt a kérdést. Végül minden a helyére került.

- Most is mozgalmas életet él, csak egészen más értékrend szerint. Mit lát a legnagyobb különbségnek a korábbi és a jelenlegi élete között?

- A korábbi életemben a másodlagos illetve a származékos dolgok, mint a nyüzsgő, pörgő, élményekkel teli élet került előtérbe, a lényeges értékek, mint a hit, szeretet, tartalmas kapcsolatok pedig háttérbe szorultak. A szerzetesi életemben megélt hitem és az engedelmességi fogadalmam által azonban ma már van egy iránytűm, amely megmutatja, mi az érték, s ehhez igazodnak a gyakorlati lépések, amelyek akár nyüzsgő, pörgő, élményekkel teli tevékenységek is lehetnek, de nem feltétlenül.

- Miben kamatoztatja a korábbi tapasztalatait szerzetesi életében?

- A közgazdaságtan köti össze a szerzetességem előtti és a mostani életemet. A tanulás a Budapesti Corvinus Egyetem doktori iskolájának képzésében folytatódik. A munkahelyi szervezési, vezetési tapasztalatokat pedig a Sapientia Szerzetesi és Hittudományi Főiskola Keresztény Társadalmi Elvek a Gazdaságban szakirány szervezésekor és a szakfelelősi tevékenység gyakorlásakor tudom kamatoztatni.

- Az ön szervezésében indult el a "keresztény társadalmi elvek a gazdaságban" kurzus is, és rendszeresen tart előadásokat vállalkozóknak az erkölcs illetve az üzlet kapcsolatáról. Honnan jött a keresztény közgazdaságtani kurzus ötlete?

- Rómában ismertem meg egy angol domonkos rendi nővért és vele, a teológiával párosult közgazdaságtant. Ez az irányzat az egyház társadalommal, gazdasággal kapcsolatos alapelveit dolgozza fel számos mai szerző továbbgondolásában. Egy cél lebegett a lelki szemeim előtt, ezt a nézetet terjeszteni. Eleinte néhány neves szerző könyveit, publikációit jelentettük meg Magyarországon a Kindler József által vezetett Altern csoporttal karöltve, majd konferenciákat, előadásokat szerveztünk nekik. A hiánypótló képzést pedig a Sapientia Főiskola vezetésének "jó érzéke" hívta életre. A magyar képzés vázát a római Pápai Szent Tamás Egyetem (Angelicum) társadalomtudományi karán, Helen Alford dékán vezetésével megvalósult kurzus adta.

- Erkölcs és üzlet nem egymásnak ellentmondó fogalmak?

- Luigino Bruni és Stefano Zamagni Civil Economy című könyvében világosan kifejti, hogy az értékközpontú gazdaság - Arisztotelész oikonómia fogalmától kezdve az olasz polgári humanizmus civil gazdaságán át egészen Adam Smith koráig - egy olyan emberképre épült, amely az "egész ember" kifejezéssel írható le. Itt az erkölcs, eszmei értékek integráns részei voltak a szűk értelemben vett gazdasági tevékenységnek. Tehát a csereszerződéses kapcsolatok kiegészültek az un. reciprocitás (kölcsönösség), nagylelkűség, ingyenesség, bizalom elvével, s a két szféra együtt alkotta a gazdasági aktust. A hit tételei által meghatározott erkölcsi rendszer pedig segített megkülönböztetni a jót a rossztól. A mai modern világunkban azonban a "redukált" ember dominál, akit kizárólag az önös érdeke hajt és a másik embert eszközként használja céljai eléréséhez. Az erkölcs mellékes, Isten pedig nem szerepel ebben az értékrendben.

A fenntarthatósággal kapcsolatos mérések egyébként igazolják, hogy az úgynevezett "etikus" vállalatok, bankok részvényárfolyamai nem rosszabbak az átlagos részvényértékeknél, sőt, a kliensek preferálják azt a céget, ahol biztonságosabb, kiszámíthatóbb, átláthatóbb az üzletmenet, ahol őket is partnerként kezelik.

- Mint említette, beteg édesanyja ápolása közben alakult át értékrendje. Már nemcsak a jó csapatot és kihívásokat látta a munkahelyén, hanem a kiégett vezetőket, tönkrement házasságokat. Mindkét világot megtapasztalva bizonyára jobban rálát, mi a legnagyobb baj a munka világában, miért nem boldogok az emberek, miért nem találják meg az élet értelmét?

- Fontos kiemelni, hogy nemcsak gazdasági, hanem erkölcsi, értékrendi válság is dúl a világban. A hit által adott objektív és közös igazodási pontok a hit magánszférába űzésével megszűnnek. A szubjektív és relatív megközelítések elidegenítik az embereket egymástól. Azzal ugyanis, hogy számtalan úgynevezett "értékrend" él egymás mellett kaotikussá és bizonytalanná válik az élet. Nincs biztos paradigma, ami szerint élhetnénk. Míg a filozófiában használatos "objektív értékrendben" a hierarchia alján helyezkednek el a materiális, anyagi értékek, s a tetején az intellektuális és erkölcsi értékek, ma épp az ellenkezőjét tapasztalhatjuk. Ha csak magam körül forgok, és csak azzal foglalkozom, hogy nekem mi a jó, soha nem találok rá életem igazi értelmére, az önzés ugyanis kizárja azt. Szent Ágoston Vallomások című könyvében nyomon követhetjük, hogy talált rá a kiégett és élete értelmét vesztett Ágoston igazi boldogságára Istenben. Az emberek rátalálhatnak Istenre a tételes hiten keresztül, s rátalálhatnak életük értelmesnek talált mozzanataiban, a családban, egy közösségben, önmagukon túlmutató tettekben, értelmes munkában, hivatásban is. A pénz szükséges ezen "felsőbb" értékek eléréséhez, de az csak egy eszköz, az anyagi javak (Aquinói Szent Tamás terminológiájával: "hasznos javak") között is az utolsó: az eszközök eszköze, a szolgák szolgája.

- Mit javasol a multinacionális vállalatok dolgozóinak, vezetőinek, HR-eseinek, hogyan váljanak sikeressé és egyúttal boldoggá is?

- Kövessék, amit a józan eszük mond a csendben, szemtől szemben önmagukkal, lehántva magukról minden befolyást, megfelelni vágyást. A lelkük mélyén meg fogják találni azt, amire természetük is hajtja, amikor nyugodtan tükörbe tudnak nézni. Lehet, hogy ez nem az azonnali sikerhez vezető út lesz, de a siker folyomány, és nem cél. Akkor értékes, ha érték hozta létre. A boldogság is következmény, egy út előzi meg.

Véleményvezér

Bajban van a pápai kórház

Bajban van a pápai kórház 

A pápai egészségügyi ellátás megbillent.
Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje

Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje 

Van itt pénz emberek, nem mindenkinek ugyan, de akinek jut, az nem panaszkodhat.
Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is

Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is 

Fájdalmas, hogy még Bulgária is előbb vezeti be az eurót, mint Magyarország.
Görögországban két, háromszor olcsóbb a cseresznye és az eper

Görögországban két, háromszor olcsóbb a cseresznye és az eper 

Gigászi gyümölcsárak a piacokon.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo