A gazdasági világválság következtében a Balkán-régióban tevékenykedő helyi, illetve külföldi cégek nehéz helyzetbe kerültek. A helyi cégek különösen szenvednek a működő tőke és a finanszírozás hiányától, így nem tudnak hatékonyak és versenyképesek maradni az életképes új belépők mellett. Ez különösen igaz bizonyos szektorokra, például a kiskereskedelem egyes szektoraira.
„Bár mind a hét volt-jugoszláv tagállam különböző és mindegyiket eltérő piacként kell kezelni (például a kereskedők kiválasztásakor, vagy a termék jellemzőinek és a marketing eszközök meghatározásakor). A kulturális és jogi hátterük sok ponton hasonló, melyeket kihasználva az új belépők sokkal könnyebben terjeszkedhetnek egyik volt tagállamból a másikba, mintha mondjuk Franciaországból térnének át Olaszországba”- tájékoztat Gyurácz Németh Iván, az Export Kooperáció szakértője.
A régió eltérő fejlettségi szintjei – Szlovéniát közel egy lapon lehet említeni nyugat-európai országokkal, Koszovó viszont igencsak elmaradt a fejlődésben – egyaránt jelentenek kihívást és lehetőséget. Kihívás, mivel a legfontosabb tényezőnek számító ár-érték arány mást és mást jelent mindegyik jugoszláv utódállamban. Ugyanakkor lehetőség is, mivel a különféle árszintekhez igazított termékeikkel a piacra lépők minden országban képesek lesznek értékesíteni valamit. Ráadásul a jogi szabályozás tekintetében is könnyű dolga lehet az EU-ban már jelen lévő cégeknek. Bosznia-Hercegovina és részben Macedónia kivételével az összes egykori Jugoszláv tagállam viszonylag gyors tempóban dolgozik azon, hogy jogi és gazdasági rendszere megfeleljen az EU standardoknak – mutat rá az Export Kooperáció régiós elemzése.
Több kis piac, vonzó lehetőségekkel, uniós forrásokkal
Az egykori Jugoszláv országok méretüket tekintve nem nagyok. A legnagyobb közülük Szerbia, kicsivel több mint 7 millió lakossal, míg Montenegró körülbelül tized ekkora. A szakértő elmondta, ennek pozitív és negatív oldala egyaránt van. Negatív, mert a belépők nem érhetnek el olyan volumenű bevételeket, mint amit például Kínában érhetnének el. Pozitív, mert a belépési költségek (például marketing költségek) sokkal alacsonyabbak a nagy országokhoz képest. Mindezeket, illetve a különféle fejlettségi szinteket és változatos demográfiai jellemzőket figyelembe véve kijelenthetjük, hogy a volt-jugoszláv tagállamok kiváló tesztpiac–csoportként szolgálhatnak.
Lehetőség a mezőgazdasági termékek, saját márkás élelmiszerek számára
Az infrastruktúrán belül a víz (elosztás, gyűjtés és kezelés), a vasútTer (elsősorban a meglévő vonalak felújítása és meghosszabbítása, de a gördülőállomány megújítása és vásárlások is jelen vannak) és az energetika (megújuló energia, cseppfolyós földgáz terminál tervezése és létesítése, stb.) számít a legígéretesebb területnek. A helyi gazdák rossz pénzügyi helyzete miatt a megfelelő ár-érték arányú mezőgazdasági termékek is vonzóak lehetnek.
Az Export Kooperáció szakértője kiemelte: a befektetési oldalt tekintve egyre több helyi cég és ingatlan válik eladóvá, mivel a bankok és hitelesek kiutat keresnek az eladósodottságból. A szemfüles vásárlók igazán kedvező ajánlatokat foghatnak ki, illetve földeket is vásárolhatunk olyan gazdáktól, akik már nem képesek fenntartani a termelést a magas adósságterheik miatt.
„Összességében tehát a volt-jugoszláv tagállamokat mindenképpen érdemes közelebbről is megvizsgálni a külpiaci terjeszkedésben is gondolkozó magyar vállalatoknak. Magyarországhoz való közelségüket tekintve pedig könnyen és gazdaságosan nyomon követhető a külpiacra lépés” – összegez Gyurácz Németh Iván.