"A legnagyobb kockázat az..."

Ha a cégek nem tesznek semmit, állítja a Deloitte a legnagyobb magyarországi cégek vezető pénzügyi menedzsereinek megkérdezésével készült felmérése alapján. Az átszervezést és üzleti modelljük újragondolását tekintik vállalkozásuk idei feladatának a pénzügyi vezetők.

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A pénzügyi igazgatók túlnyomó többsége a vállalkozás átszervezését, vagy működési modelljének újratervezését tartja szükségesnek annak érdekében, hogy cége képes legyen hatékonyan reagálni a megváltozott pénzügyi és gazdasági körülményekre - derül ki a régiós felmérésből.

– Horvátországhoz, Csehországhoz, Lengyelországhoz, Romániához és Szlovákiához képest Magyarországon a legnagyobb azoknak a pénzügyi vezetőknek az aránya, akik a megváltozott gazdasági körülmények miatt határozott átszervezési lépéseket, és az üzleti modelljük újratervezését tartják szükségesnek cégüknél. Kérdéses azonban, hogy a vállalkozások hogyan lesznek képesek egyensúlyba hozni likviditási igényüket az átszervezéssel járó rövid távú kiadásokkal és negatív cash flow-kkal – mutatott rá Szép Péter, a Deloitte Zrt. Üzletviteli tanácsadás üzletágának partnere. A Deloitte jelentése szerint a gazdasági visszaesés hatásait kevés ország pénzügyi vezetői érzékelték annyira közvetlennek vállalkozásaik működésére nézve, mint a magyarországi válaszadók. A megkérdezettek 2012-re a gazdasági környezet stagnálását (49%), vagy tovább romló körülményeket várnak (40%).

A GKI Gazdaságkutató Zrt. januári felmérése viszont arra mutat rá, hogy minél kisebb egy cég, annál rosszabb kilátásokkal vág neki az idei évnek. A 800 fős reprezentatív vállalati mintán végzett kutatás szerint a vállalkozások 4 százaléka számít idén jelentősen növekvő, 27 százaléka kissé növekvő árbevételre, míg 5 százalékuk szerint jelentősen, 19 százalékuk szerint kissé csökken majd árbevételük. Az 500 fő feletti cégek optimistábbak: 40 százalékuk árbevétel növekedést remél, míg csökkenéstől csak 20 százalékuk tart. Az 50 fő alattiak 35 százaléka például az árbevétel csökkenésére számít, míg növekedésre csak 21 százalékuk lesz képes. Ugyanakkor a GKI-Erste konjunktúraindex (szezonális hatásoktól megtisztított) értéke februárban csaknem egy éves csökkenés után a tavaly őszi szintre emelkedett

Inkább pesszimista kép

A Deloitte kutatása szerint az egyes vállalatok saját kilátásaikat tekintve nem lettek bizakodóbbak, a megkérdezettek negyede kevésbé optimista most, mint az előző felmérés idején, három hónappal ezelőtt, pedig a várakozások már akkor is negatívak voltak. A felmérésben részt vevő pénzügyi igazgatók többsége úgy gondolja, hogy cége a szokásosnál nagyobb (44%), vagy egyenesen magas (35%) külső pénzügyi és gazdasági bizonytalansággal kell, hogy számoljon.

Éppen ezért nem meglepő, hogy a válaszadók majdnem 100 százaléka gondolja úgy, hogy most nem megfelelő a pillanat a mérlegkockázat növelésére, míg 77 százalékuk úgy véli, hogy a költségcsökkentés elkerülhetetlen az idei év során. Az a tény, hogy a pénzügyi vezetők a vállalat likviditásának javítására helyeznék a hangsúlyt, arról árulkodik, hogy sem rövid, sem középtávon nem várnak pozitív változást a finanszírozási források hozzáférhetősége terén.

Ezt a várakozást erősíti meg a Magyar Nemzeti Bank tanulmánya is, amely szerint 2012-ben a háztartások és a vállalkozások egyaránt nehezebben jutnak banki forráshoz.

Szép Péter hangsúlyozta: A cégek sikerét 2012-ben az fogja meghatározni, hogy milyen mértékben tudják növelni árbevételüket és csökkenteni a költségeket a vállalkozás hosszú távú lehetőségeinek korlátozása nélkül. A Deloitte várakozásai szerint a költségcsökkentés módjai egyre kifinomultabbá válnak, és a vállalatok rövid távú, elhamarkodott cash-flow célok helyett inkább hosszú távú célokban kezdenek gondolkodni.

Vannak azonban olyan intézkedések, amelyeket most szükséges megtenni annak érdekében, hogy a cégek elkerüljék teljesítményük további hanyatlását, ebben a helyzetben ugyanis a legnagyobb kockázatot az jelenti, ha semmit nem tesznek.

A vállalatoknak tudniuk kell, mely termékeik és szolgáltatásaik jelentenek biztos bevételt számukra, és törekedniük kell arra, hogy az erőforrásaik elosztása az értékteremtés szempontjából optimális legyen, nem szabad megijedniük az újításoktól, vagyis az (üzleti) innovációtól. Az elkövetkező egy-másfél év elsődleges feladata sok vállalkozásnál a szervezeti átalakulás lesz a költségek csökkentése és a teljesítmény növelése érdekében.

A Deloitte jelentésének komor hangulata ellenére a magyar CFO-k több mint egyharmada (34%) abban bízik, hogy javulni fog cége adósságszolgálata, míg több mint 60 százalékuk nem vár változást e téren. Ez a viszonylag optimista vélekedés annak ellenére érvényes, hogy a válaszadók 84 százaléka meg van róla győződve, hogy a következő év során pénzügyi kiadásai növekedni fognak.

Véleményvezér

Sok nagy okos már világháborút lát

Sok nagy okos már világháborút lát 

Az orosz ballisztikus rakéta bevetése egy teszt volt.
Súlyos higiéniai problémák miatt megbüntették a szekszárdi kórházat

Súlyos higiéniai problémák miatt megbüntették a szekszárdi kórházat 

A büntetés mértéke nevetséges.
Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten 

A jövedelemhez képest Bécsben a legolcsóbb a lakhatás egész Európában.
Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt

Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt 

A nyugdíjas fizetések nagyon felizgultak Magyar Péter látogatása miatt.
Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben

Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben 

Az ellenzéki vezető szerint a Fidesz propagandistákat vet be, hogy az emberek ismerhessék meg a valóságot.
Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről

Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről 

Az elmaradt reformok tragédiája.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo