"A legnagyobb kockázat az..."

Ha a cégek nem tesznek semmit, állítja a Deloitte a legnagyobb magyarországi cégek vezető pénzügyi menedzsereinek megkérdezésével készült felmérése alapján. Az átszervezést és üzleti modelljük újragondolását tekintik vállalkozásuk idei feladatának a pénzügyi vezetők.

Hamarabb hazhozná az uniós pénzeket egy Tisza-kormány, mint az Orbán-kormány?
Maradt még szövetségese Magyarországnak Európában?

Online Klasszis Klub élőben Szent-Iványi Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves külpolitikai szakértőt!

2025. július 30. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A pénzügyi igazgatók túlnyomó többsége a vállalkozás átszervezését, vagy működési modelljének újratervezését tartja szükségesnek annak érdekében, hogy cége képes legyen hatékonyan reagálni a megváltozott pénzügyi és gazdasági körülményekre - derül ki a régiós felmérésből.

– Horvátországhoz, Csehországhoz, Lengyelországhoz, Romániához és Szlovákiához képest Magyarországon a legnagyobb azoknak a pénzügyi vezetőknek az aránya, akik a megváltozott gazdasági körülmények miatt határozott átszervezési lépéseket, és az üzleti modelljük újratervezését tartják szükségesnek cégüknél. Kérdéses azonban, hogy a vállalkozások hogyan lesznek képesek egyensúlyba hozni likviditási igényüket az átszervezéssel járó rövid távú kiadásokkal és negatív cash flow-kkal – mutatott rá Szép Péter, a Deloitte Zrt. Üzletviteli tanácsadás üzletágának partnere. A Deloitte jelentése szerint a gazdasági visszaesés hatásait kevés ország pénzügyi vezetői érzékelték annyira közvetlennek vállalkozásaik működésére nézve, mint a magyarországi válaszadók. A megkérdezettek 2012-re a gazdasági környezet stagnálását (49%), vagy tovább romló körülményeket várnak (40%).

A GKI Gazdaságkutató Zrt. januári felmérése viszont arra mutat rá, hogy minél kisebb egy cég, annál rosszabb kilátásokkal vág neki az idei évnek. A 800 fős reprezentatív vállalati mintán végzett kutatás szerint a vállalkozások 4 százaléka számít idén jelentősen növekvő, 27 százaléka kissé növekvő árbevételre, míg 5 százalékuk szerint jelentősen, 19 százalékuk szerint kissé csökken majd árbevételük. Az 500 fő feletti cégek optimistábbak: 40 százalékuk árbevétel növekedést remél, míg csökkenéstől csak 20 százalékuk tart. Az 50 fő alattiak 35 százaléka például az árbevétel csökkenésére számít, míg növekedésre csak 21 százalékuk lesz képes. Ugyanakkor a GKI-Erste konjunktúraindex (szezonális hatásoktól megtisztított) értéke februárban csaknem egy éves csökkenés után a tavaly őszi szintre emelkedett

Inkább pesszimista kép

A Deloitte kutatása szerint az egyes vállalatok saját kilátásaikat tekintve nem lettek bizakodóbbak, a megkérdezettek negyede kevésbé optimista most, mint az előző felmérés idején, három hónappal ezelőtt, pedig a várakozások már akkor is negatívak voltak. A felmérésben részt vevő pénzügyi igazgatók többsége úgy gondolja, hogy cége a szokásosnál nagyobb (44%), vagy egyenesen magas (35%) külső pénzügyi és gazdasági bizonytalansággal kell, hogy számoljon.

Éppen ezért nem meglepő, hogy a válaszadók majdnem 100 százaléka gondolja úgy, hogy most nem megfelelő a pillanat a mérlegkockázat növelésére, míg 77 százalékuk úgy véli, hogy a költségcsökkentés elkerülhetetlen az idei év során. Az a tény, hogy a pénzügyi vezetők a vállalat likviditásának javítására helyeznék a hangsúlyt, arról árulkodik, hogy sem rövid, sem középtávon nem várnak pozitív változást a finanszírozási források hozzáférhetősége terén.

Ezt a várakozást erősíti meg a Magyar Nemzeti Bank tanulmánya is, amely szerint 2012-ben a háztartások és a vállalkozások egyaránt nehezebben jutnak banki forráshoz.

Szép Péter hangsúlyozta: A cégek sikerét 2012-ben az fogja meghatározni, hogy milyen mértékben tudják növelni árbevételüket és csökkenteni a költségeket a vállalkozás hosszú távú lehetőségeinek korlátozása nélkül. A Deloitte várakozásai szerint a költségcsökkentés módjai egyre kifinomultabbá válnak, és a vállalatok rövid távú, elhamarkodott cash-flow célok helyett inkább hosszú távú célokban kezdenek gondolkodni.

Vannak azonban olyan intézkedések, amelyeket most szükséges megtenni annak érdekében, hogy a cégek elkerüljék teljesítményük további hanyatlását, ebben a helyzetben ugyanis a legnagyobb kockázatot az jelenti, ha semmit nem tesznek.

A vállalatoknak tudniuk kell, mely termékeik és szolgáltatásaik jelentenek biztos bevételt számukra, és törekedniük kell arra, hogy az erőforrásaik elosztása az értékteremtés szempontjából optimális legyen, nem szabad megijedniük az újításoktól, vagyis az (üzleti) innovációtól. Az elkövetkező egy-másfél év elsődleges feladata sok vállalkozásnál a szervezeti átalakulás lesz a költségek csökkentése és a teljesítmény növelése érdekében.

A Deloitte jelentésének komor hangulata ellenére a magyar CFO-k több mint egyharmada (34%) abban bízik, hogy javulni fog cége adósságszolgálata, míg több mint 60 százalékuk nem vár változást e téren. Ez a viszonylag optimista vélekedés annak ellenére érvényes, hogy a válaszadók 84 százaléka meg van róla győződve, hogy a következő év során pénzügyi kiadásai növekedni fognak.

Véleményvezér

Hűtlen kezeléssel vádolja Pokorni Zoltán volt fideszes polgármestert utóda

Hűtlen kezeléssel vádolja Pokorni Zoltán volt fideszes polgármestert utóda 

Pokorni Zoltán annak idején kéz levágást ígért azoknak, akik lopnak.
Az Orbán-kormányt gyanúsítják a kárpátaljai templom elleni támadással

Az Orbán-kormányt gyanúsítják a kárpátaljai templom elleni támadással 

Orosz-magyar közös titkosszolgálati akció?
A kárpátaljai templom elleni támadás mögött az orosz titkosszolgálat is állhat

A kárpátaljai templom elleni támadás mögött az orosz titkosszolgálat is állhat 

Gyanús körülmények a kárpátaljai templom felgyújtási kísérlete körül.
Ursula elküldte a selyemzsinórt Orbán Viktornak

Ursula elküldte a selyemzsinórt Orbán Viktornak 

Az orbáni hintapolitikát megelégelték az európai nagyhatalmak.
Orbán Viktor megírná Brüsszel helyett az unió költségvetését

Orbán Viktor megírná Brüsszel helyett az unió költségvetését 

Drukkolunk Orbán Viktornak, hogy jobb költségvetést írjon Brüsszelnél.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo