Sokan szeretnének vállalkozást indítani, van, akit az hoz lázba, hogy a semmiből építheti fel a vállalkozását, és van, akit az, hogy egy bizonyítottan működőképes szisztémában rúgjon labdába, s egy jó csengésű márka renoméja segítse, nem beszélve az előre lefektetett szabályokról, receptekről. Erre szolgál a franchise-rendszer. Ami az egyiknek a franchise előnyét jelenti, az a másik számára lehet, hogy pont a hátránya. A legsikeresebb franchise-tulajdonosokban megvan a képesség, hogy ötvözzék az erős vállalkozói szellemiséget azzal, hogy hajlandók követni egy már bizonyított rendszert. Ha szeretné megtudni, önnek a saját vállalkozás vagy a franchise-átvétel fekszik jobban, itt talál némi támpontot a döntéshez.
Újabbnál újabb sikersztorik, rohamosan bővülő hálózatok hívják fel az üzleti szektor figyelmét a franchise-ra mint követni érdemes üzleti modellre. A sikerhez azonban fontos tisztán látni a franchise üzleti modell legfontosabb jellemzőit, az elvárásokat és előnyöket. A tapasztalat azt mutatja, hogy a legfurcsábbnak tűnő ötletekre is lehet sikeres hálózatot építeni. Talán nem meglepő, hogy a leginkább rendhagyó franchise ötleteik a vállalkozói szellem őshazájából, az Egyesült Államokból származnak.
Be a dühöngőbe
Levezetné a nap során felgyülemlett feszültséget egy kis törés-zúzással? Anger Room a neve annak a franchise-nak, mely megkönnyít az ember ama elemi késztetésének kiélését, hogy belerúgjon egy ajtóba, vagy széttörjön egy bútort, ha nagyon felidegesítik. Az Anger Room olyan biztonságot teret kínál erre, melyben odaadományozott televíziók, bútorok, manökenbabák és egyéb törhető-zúzható bútorok vannak elhelyezve.
Mivel Amerikában nagy kultúrája van a pereskedéseknek, főleg a baleseteknél – legyen szó bármilyen apró sérülésről –, az Anger Room üzemeltetői védőruhát (védősisak, kesztyű stb.) is adnak az agresszivitását kiélni akaró delikvensnek. Emellett ellátják szerszámokkal, amik megkönnyítik a rombolást. A kínálatban van baseballütő, golfütő, nagy kalapács, minden, mi szemnek-szájnak, akarom mondani dühnek és tombolásnak ingere.
Miután az ügyfelek kézbe veszik a kiválasztott eszközt, a bennük munkáló agresszió mennyiségének és a fizikai erejüknek függvényében nyugodtan (pontosabban a nyugodtsággal ellentétes lelkiállapotban) ripityára apríthatnak mindent. És hogy mindez mennyibe kerül? Fejenként 25 dollár (7300 forint). A tombolás 5–25 percig tart.
Talán meglepő hallani, de a franchise-t egy nő indította el, nem férfi. A garázsában kezdte a bizniszt, de hamarosan akkora volt a kereslet a szolgáltatásra, hogy ki kellett költöztetni a „céget” máshová.
Grill-drill
Lehet, hogy imádunk grillezni, de utána végigsikálgatni a tisztítószerekkel a barbecue-szettet, leszedni a zsírt, az odaégett húsdarabokat, a hamut és miegymást, nem éppen a legfelhőtlenebb időtöltés, főleg, amikor legszívesebben bedobnánk a délutáni szunyát teli gyomorral.
A Bar-B-Clean alkalmazottai elvégzik helyettünk ezt a vesződséggel járó feladatot. A vállalkozás 2011-es alapításának az volt a heuréka-pillanata, amikor egy amerikai pasas a nyár elején kinyitotta a barbecue-készletét, és ahelyett, hogy rögtön nekiállhatott volna steaket sütni, el kellett kezdenie tisztogatni az eszközöket, mert minden rajta maradt az előző szezonbeli sütésből.
A Bar-B-Clean vezetője összeállt egy kémikussal, és külön tisztítószert is kifejlesztett, ami maximális tisztaságot eredményez. Ez meglehetősen szezonális üzletnek tűnik, de az USA-ban állítólag a grillezők 62 százaléka télen is használja a szettjét, az állandó tisztán tartásra tehát szükség van.
A Bar-B-Clean a kültéri állványzatok, a tűzrakó helyek, bográcsok, kültéri kályhák és kerti bútorok tisztítása felé készül terjeszkedni.
Ágypoloskák
A BedBug Chasers kommandói kiszállnak a helyszínre, és megtisztítják az ágyakat, kanapékat és egyéb fekvőalkalmatosságokat a nem kívánt lakóiktól: az ágyi poloskáktól. Teszik ezt úgy, hogy 50 Celsius-fokra melegítik a bútor körüli levegő hőmérsékletét, amitől menten elpusztulnak a kis jószágok. Vagyis nem vegyszereket, rovarirtókat fújnak a bútorra.
A cég az USA 40 tagállamában működik. Szolgáltatásuknak nagy keletje van kórházakban, nyugdíjasotthonokban, légitársaságoknál és szállodákban is. A szükséges eszközöket bérelni lehet, nem kell megvenni őket. A diszkréciót rendkívül fontosnak tartja a franchise főnöke, ezért logós egyenruha és bármiféle márkajelzés nélkül kell végezni a munkát.
Szárított marhahús
A szárított marhahús, vagyis beef jerky népszerű ropogtatnivaló Amerikában. A Beef Jerky Outlet pedig ládaszámra kínálja olcsón. Nagy a kereslet rá, mert fehérjében gazdag és alacsony zsírtartalmú rágcsálnivaló. 2013-ban ez volt az élelmiszeripar leggyorsabban növekvő szegmense, abban az évben 1,24 milliárd dollár értékben adtak el beef jerkyt az USA-ban.
Ki hinné, hogy ebből az ínyencségből is kétszázféle létezik. Van kenguru, aligátor, őz és jávorszarvas snack is! Az outlet nagy vonzereje, hogy kóstolókat tartanak. Meg lehet ízlelni a terméket, mielőtt megvesszük.
Bio-One
A többség nem tud sokat arról, hogyan kell eltakarítani a bűntény nyomait, miután a rendőrök leléptek, és szeretnénk, ha minden visszatérne a normális kerékvágásba. Nos, ettől a fáradságtól kíméli meg a derék amerikai polgárokat a Bio-One, amely derekasan eltakarítja a vérfoltokat és minden mást, akár erőszakos bűncselekmények után. Azt is vállalják, hogy ha az emberi szervezetre káros szennyező anyag ömlött ki, eltakarítják, és az előírásoknak megfelelően elszállítják. Még arról is gondoskodnak, hogy kellemes illatot hagyjanak a lakásban maguk után.
Azt nem tudni, hogy milyen reklámszlogennel hirdetik magukat. De egy olyan országban (USA), ahol boldog-boldogtalan fegyvert használ, igencsak nagy szükség van rájuk. A cégvezető szerint a recesszió sem ártott nekik, a biznisz nagyon jól megy.
Franchise-partnernek az az ideális egy ilyen vállalkozáshoz, aki korábban rendőrként, tűzoltóként, mentősként vagy orvosként dolgozott. A jelöltek a vállalkozás Las Vegas-i székhelyén kapnak kiképzést.
Forrás: Business News Daily