A vásárlók kényszerítik ki a fejlődést

A közép-európai országok kis- és középvállalkozói közül minden harmadik a vásárlói igényeket követve vezette be a kártyás fizetést, miközben 18 százalékuk úgy látja, mindez jó lehetőség is számukra, hogy kövessék a modern technológiai trendeket.

Mire készülhet a kormány?
Meg lehet még menteni az idei évet az ezer sebből vérző gazdaságban?

Online Klasszis Klub élőben Győrffy Dórával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a közgazdászt, egyetemi tanárt!

2025. július 16. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A kkv-k a teljes üzleti szektor 99 százalékát teszik ki valamennyi közép-kelet-európai országot figyelembe véve. Ezen vállalkozások csaknem kétharmada mikrovállalkozás (a foglalkoztatottak száma 1 - 9 fő) és a vizsgált országok közül Magyarországon a legmagasabb az arányuk (a kkv-k 69 százalékát teszik ki). A vállalkozói tevékenység és az önfoglalkoztatás Szerbiában a legjelentősebb (30,5%). A vállalkozások negyede kereskedelemmel foglalkozik, ezt követik a szolgáltatók (16,5%) és a gyártási tevékenységet végzők (11,8%) – derült ki a Mastercard most publikált kutatási eredményeiből.

Egyre többet fizetünk kártyával
A kártyabirtokosok bő egynegyede minden lehetséges esetben igyekszik készpénzmentesen fizetni, ami tízszázalékos növekedést jelent a korábbiakhoz képest – a Nézőpont Intézet felmérése szerint.
A kutatás a kis- és középvállalkozásokat a kártyaelfogadásról is kérdezte, a visszajelzések pedig pozitívnak bizonyultak. A válaszadók szerint a kártyás fizetés lehetősége egyszerűsíti a mindennapi működést (60%), vonzó az új vásárlók számára (46%), és nagyobb biztonságérzetet nyújt (28%). E mellett további előnyökként a kényelmet (66%), a biztonságot (31%) és a növekedési potenciált (30%) is megnevezték.

„A kereskedők felismerték, hogy versenyképességük érdekében lépést kell tartaniuk ügyfeleik igényeivel, akik egyre jártasabbak a digitális megoldások használatában. Ennek ellenére a vállalkozások 38 százaléka még mindig elmaradásban van az elektronikus fizetések terén, mert úgy látják, hogy azok nem illenek üzleti modelljükhöz” - mondta Eölyüs Endre, a Mastercard Magyarországért és Szlovéniáért felelős igazgatója.

Kép: Pixabay

A kutatás eredményei alapján a magyar kereskedők 56 százaléka vásárlói nyomásnak engedve tette elérhetővé a kártyás fizetést, 16 százalékuk pedig a modern fizetési trendeket követve választotta a készpénzmentes megoldásokat. A megkérdezettek 66 százaléka a lakossági számlavezető bankjánál nyit vállalkozói számlát is, a legtöbben (59%) pedig könyvelőjüknél jutnak releváns pénzügyi információhoz. A magyar vállalkozók mindössze 8 százaléka nyilatkozott úgy, hogy nem fér hozzá a kívánt pénzügyi szolgáltatásokhoz, a túlnyomó többség (81%) elégedett helyzetével ilyen szempontból.

Mi történik valójában bankkártyás fizetéskor?
Kártya átad, PIN-kód beüt, a fizetés megtörtént. Kártya érint, a fizetés megtörtént. Kártyaszám bepötyög, azonosító kód megad, a fizetés megtörtént. De mi zajlik a háttérben? A Sberbank szakértői most bemutatják a bankkártyás fizetés technikai folyamatát, egyúttal néhány közkeletű tévedést is eloszlatnak.
Utalással fizetnek

A kutatás eredményei azt mutatják, hogy a közép-európai kkv-k körében a bankszámláról történő utalás a leggyakoribb fizetési forma (57,9%), legyen szó akár a bejövő számlák kiegyenlítéséről, járulékokról, vagy a működéshez kapcsolódó költségekről. A magyar vállalkozásoknál ez az arány még magasabb, a fenti kategóriákat tekintve átlagosan 86,75 százalék fizet banki átutalással.

Ugyanakkor régiós szinten a készpénzes fizetések aránya régiós még mindig jelentős (35,7%), különösen Bulgáriában és Görögországban. Érdekesség, hogy az adók befizetésénél már sokkal kevesebben választják ezt a megoldást (22,7%), ami arra enged következtetni, hogy a jogi szabályozás komoly hatással van a készpénzmentes üzletvezetés felé. A készpénzhasználat hazánkban a régiós átlag alatt van (17%), e mellett a vállalkozások mindössze 3 százaléka fizeti járulékait készpénzben.

A kutatás azokat a külső tényezőket is vizsgálta, amelyek hátráltatják a vállalkozásokat további fejlődésükben. Többek között a piaci körülmények és az alacsony vásárlóerő a legnagyobb akadály (19%), ezt követik a magas járulékok (16,07%) és a túl bonyolult bürokrácia (9,94%). A további források előteremtése 4 százalék számára jelent gondot. A magyar vállalkozások esetében 22 százalékban a piaci körülmények, 18 százalékban a magas adók jelentik a legnagyobb problémát.

 

Véleményvezér

Utolsó helyen állunk az unióban a nyaralni tudók számában

Utolsó helyen állunk az unióban a nyaralni tudók számában 

Meddig süllyed még a magyarok életszínvonala?
Rettegnek a fideszes polgármesterek

Rettegnek a fideszes polgármesterek 

Fideszes polgármesternek együtt szerepelni egy ellenzékivel egy fotón, skandallum.
Élve fejeztek le egy magyart az oroszok

Élve fejeztek le egy magyart az oroszok 

Miért hallgat a magyar kormány, amikor az oroszok gyilkolnak magyarokat?
A lengyel gazdaság száguldása hatalmas égés a magyar gazdaságpolitika számára

A lengyel gazdaság száguldása hatalmas égés a magyar gazdaságpolitika számára 

A munkavállalók a lábukkal szavaznak.
Teljes bukta lett Orbán Viktor igazságpillanata

Teljes bukta lett Orbán Viktor igazságpillanata 

Orbán Viktor egyre nagyobbakat lódít egyre kevesebb sikerrel.
Elutasították Magyar Péter feljelentését Orbán Viktor ellen

Elutasították Magyar Péter feljelentését Orbán Viktor ellen 

Az ügyészség döntött Orbán Viktor feljelentése ügyében.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo