Mint azt korábban megírtuk, a vállalatokat követő felhasználói táborok méretének enyhe csökkenésével kell számolni a Facebook-on. Az ok a lájkok újraszámolásában rejlik, ugyanis a Facebook ezekből a csoportokból elkezdi kivenni azokat a felhasználókat, akik időközben meghaltak (ezt a sajnálatos eseményt egyébként más szempontból is igyekeznek gondosan kezelni a cégnél), vagy esetleg szándékosan törölték magukat a hálózatról (ami praktikusan deaktiválást jelent).
A Facebook szerint a tisztogatás csak azokat az inaktív profilokat érinti, amiknek a gazdái például nem jelentkeznek már be jó ideje a rendszerbe. Vagyis most nem arról van szó, hagy kamuprofilokat törölnek. Elsősorban a magyar toplistás oldalakat ellenőrizték a Socialbakers.com segítségével: a vizsgált oldalak 31 százalékában nem volt eddig csökkenés, szinte mindig folyamatos volt a növekedés. Azoknál az oldalaknál is, ahol kisebb lett a rajongói tábor, csak 0.85 százalék körül volt az átlagos csökkenés. Ami látványosnak tűnik, amikor nagy oldalakról beszélünk, de arányokban elhanyagolható. A Norbi Update oldal követőinek száma például március 12 óra 5400 rajongóval csökkent, de 953000 rajongóról van szó.
A vizsgált oldalak közül a legnagyobb esést a Showder Klub oldala “szenvedte el”, közel 4 százalékot, ami 18450 embert jelent. A 17 vizsgált politikai témájú oldal közül csak három volt, ahol nem volt csökkenés, míg az üzleti illetve szórakoztató oldalaknál a 34-ból 13 volt olyan, amelyiknél nem volt csökkenés. A legnagyobb csökkenés azoknál az oldalaknál volt, amelyiknél valamilyen szakmailag megkérdőjelezhető rajongógyűjtés folyt korábban.
Sok oldal van, amelyik az elmúlt fél évben hétről-hétre folyamatosan csökkent. Ez valószínűleg nem a FB mesterséges beavatkozásának köszönhető, hanem pl. egy kommunikációs irányváltásnak. A legérdekesebb az volt, hogy sok esetben a csökkenés nem március 12-én kezdődött. Volt pár oldal, ahol 23-án, vagy 14-én, de az érdekesebb az, hogy az elmúlt fél évet vizsgálva sok esetben volt egy-egy jól meghatározható időpont, amikor elindult a csökkenés. Ennek alapján több felismerhető “hullámot” láthatunk. A március eleje-közepe környékén tapasztalható csökkenés előtt látványosan csökkent a rajongószám több oldalnál január 11, február 22, és december 21 környékén is.
A Facebook jelenlét folyamatosan egyre többe kerül a kisvállalkozásoknak, hiszen egyre kevesebb embert érnek el ingyen, így pedig arra kényszerülnek, hogy növeljék a hirdetési költségeiket. Ugyanakkor a többségük szerint még mindig megéri a legnagyobb közösségi oldalt használni, hogy elérjék a potenciális és meglévő ügyfeleiket. Az elmúlt hónapok megmutatták, hogy bármikor megváltoztathatja a Facebook úgy a játékszabályokat, hogy az már néhány cégnek nem éri meg. (Szakértőnk egy meglepő stratégiát javasol ennek a problémának a megoldására.)