A te céged ültetvény vagy őserdő?

Sem az innovációval, sem a növekedéssel nincs probléma, mindenki elismeri mindkettő létjogosultságát. Mégis rengeteg cég veszíti el a két érték közül vagy az egyiket vagy a másikat. Miért? A megoldás a cégkultúrában keresendő.

Miből lesz pénz a választási osztogatásra?
Mit okoz az árrésstop?
Mit kellene tenni a költségvetéssel?

Online Klasszis Klub élőben Békesi Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. június 11. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Kép:FreeDigitalPhotos.net/Just2shutter

A cégkultúra gyakran emlegetett fogalom mostanában, egyre többen tudják, hogy mi minden múlik rajta a cég sikeressége szempontjából. Próbáljuk meg egy egészen más oldalról megközelíteni.

A kultúra leginkább a szociális mintákról szól, egészen pontosan olyan kimondatlan, leíratlan szociális szerződésekről, amelyek valójában irányítják az életünket.A szociológusok, antropológusok és jogászok egyaránt megerősíthetik, hogy az írott törvények feleannyira sem erősek, mint azok a láthatatlan szabályok, melyek napról napra az életünket irányítják.

Az üzleti kultúra valójában két ellentétes szociális szerződés metszéspontjában jön létre. Az egyik a hagyományos termelés értékeit helyezi előtérbe, a másik az innovációt. Mindkettő valós és jogos a maga saját értelmezésében, mégis, az értékei igazán ellentétesek egymással. Victor W. Hwang író, cégvezető és előadó az alábbi táblázat segítésével próbálta megértetni, mi is a különbség a két rendszer között.

Az őserdő szabályai (innováció) Az ültetvény szabályai (termelés)
Törjünk ki, merjünk nagyot álmodni Legyünk kiválóak a munkánkban
Nyissuk ki a világunk, hallgassunk másokra Legyünk hűségesek a csapatunkhoz
Bízz és légy megbízható Dolgozz azokkal, akikre számíthatsz
Keresd a helyes utat, ne az előnyt Keresd a kompetitív előnyöket
Keresgéljetek és haladjatok előre együtt Csináld meg elsőre jól a munkád
Tévedj, hibázz, de tarts ki Igyekezz hibátlan lenni
Fizess előre Viszonozd a szívességeket
Mindkét oszlop egy-egy jól körülhatárolható világnézetet képvisel és mindkettő igaz is a maga módján. Mégis a két oszlop egymással szemben álló tagjai tökéletesen ellentétes dolgokat képviselnek és tökéletesen ellentétes eredményre is vezetnek. Az egyik megbízhatóságot, termelékenységet és hatékonyságot eredményez. A másik kreativitást, hirtelen ráeszméléseket és bizonytalanságot.

Egyik szabályrendszer sem rossz a maga módján, mivel célhoz lehet érni mindkettővel. Aki jó és rossz választásokról beszél, valószínűleg egyszerűen hajlamos a saját választott értékrendjét kikiáltani jónak, minden mást pedig rossznak.

Legyen Ön is startup!
Nem az ágazat, nem is a vállalkozás típusa, még csak nem is a cég életkora a leglényegesebb különbség a startup és a hagyományos cég között. A legszembetűnőbb a hirtelen gyors növekedés, ami mögött új típusú vállalkozói attitűd és ebből eredően másfajta cégkultúra és működési modell áll. Ezt viszont bárki lemásolhatja, a társadalmi vállalkozás, az állami cég vagy a kkv is.
Mindkét felfogás rengeteg sikeres vállalatot adott a világnak, sőt ezek az értékek egyszerre élnek azonos vállalatokban. De nem mindegy, milyen arányban. Azok a cégek, akik csak a bal oldali oszlop szabályai szerint működnek, nem élnek meg sokáig. A jobb oldalon élő cégek dinoszauruszok, noha rengeteg olyan óriáscég és állami vállalat van, aki ebben az állapotban régóta vegetál. Ezek mindegyike szép lassan haldoklik.

Ha visszatekintünk a üzleti tanácsadókönyvek tartalmának változására az utóbbi évtizedek során, magunk is láthatjuk a fejlődést. Néhány évtizede a legnagyobb slágerkönyvek mind a tökéletességre való törekedést, a piaci rést (amiben valódi sikereket lehet elérni), a kompetitív előnyt szajkózták - vagyis a termelés értékeit. Mára a könyvek többsége a kreativitást, a laza csapatokban való munkát, a kísérletezés örömét helyezik előtérbe - vagyis az innovációt. Nem mintha a cégek mostantól figyelmen kívül hagyhatnák az előbbit, de határozott szükség van arra, hogy elismerjék utóbbi értékeit is, ha nem akarnak alulmaradni.

Hwang szerint ha a cégkultúrára, mint a közösségi szerződések közti konfliktusra tekintünk, rengeteg ellentmondás azonnal világossá válik. Kiderül, miért tudnak jó vezetők rosszul vezetni egy vállalatot. Kiderül, miért tudnak óriáscégek nehezen megújulni, míg a kicsik miért tudnak oly nehezen nőni. Leginkább arra világít rá, hogy a cégkultúra nem valami elvont idea, amit bele kell préselni a fejekbe, mert az majd jó lesz. Egyszerűen csak két, egymással szemben álló szabályrendszer, amelynek elemeit párhuzamosan kell alkalmazni, hogy a cég valójában működőképes legyen hosszútávon.

Véleményvezér

Bajban van a pápai kórház

Bajban van a pápai kórház 

A pápai egészségügyi ellátás megbillent.
Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje

Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje 

Van itt pénz emberek, nem mindenkinek ugyan, de akinek jut, az nem panaszkodhat.
Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is

Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is 

Fájdalmas, hogy még Bulgária is előbb vezeti be az eurót, mint Magyarország.
Görögországban két, háromszor olcsóbb a cseresznye és az eper

Görögországban két, háromszor olcsóbb a cseresznye és az eper 

Gigászi gyümölcsárak a piacokon.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo