A sikerre nincs recept!

A sikerre éhező menedzserek gyakran elődeik életrajzát bújják ötletekért, hogy megtalálják a siker kapuját nyitó bölcsek kövét. Pedig a sikerhez nincs univerzális recept vagy tervrajz, ami alapján mindenki számára elérhető lenne. Persze tanácsok azért vannak.

Elmossa az árrésstopot a recesszió?
Mekkora sebeket ejt rajtunk Donald Trump vámháborúja?

Online Klasszis Klub élőben Jaksity Györggyel!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves közgazdászt!

2025. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Ők sem képletek alapján játszanak

A siker titkát kutató cégek számára könyvek és tanácsadók miriádjai állnak rendelkezésre, hogy kisebb-nagyobb összegért átadják a sikerhez vezető út pontos térképét. Ez általában a következő lépésekből szokott állni.

1) Keressünk példát olyan szervezetekre, amelyeknek a miénkhez hasonló nehézségekkel kellett szembenéznie.

2) Fejtsük vissza sikereiket, amíg eljutunk a kezdeti lépéseikhez. Hasonlítsuk össze őket a mi helyzetünkkel, lehetőségeinkkel.

3) Azonosítsuk a "sikerhez szükséges tényezőket" és szabályként, elvként építsük be őket a cégkultúrába, hogy magunk is ugyanolyan sikeresek lehessünk.

A recept pofonegyszerűnek tűnik, egyetlen apró szépséghibája az, hogy nem működik. A siker titkait fel lehet térképezni, de nem lehet őket lemásolni. A legtöbb esetben kiderül, hogy a bemutatott múltbéli sikersztorik a mai helyzetben már nem állnák meg a helyüket és nem is lemásolhatóak, az elvont elvek pedig - bármennyire is vitathatatlan az igazuk - nem implementálhatóak. A legjobb esetben is a sikercégek néhány használható funkcióját lehetne átvenni vagy jól hangzó mondataikat mantrázni a siker reményében. Csakhogy a nagyok utánzása a legkevésbé sem vezet kötelező jelleggel a naggyá váláshoz.

A tudatos tervezés nem luxus
Nincs stratégiai tervezés, sem utódlás sem egyéb területen a hazai kkv-knál – ez derült ki a CIB Stafétabot kutatásából. A cégvezetők azonban viszonylag realistábbak lettek, nem a folyamatos növekedést, csak a cég stabil működését és a vevők megtartását látják az igazi sikernek.
Az ilyesfajta megközelítés legnagyobb problémája pont az, hogy néhány leegyszerűsített gondolat vagy fejlesztés még önmagában nem befolyásolja a teljes komplex rendszer eredményeit. Ahol az okok és okozatok megállás nélkül dinamikusan változnak, nem lehetséges minden feltételt úgy módosítani, hogy a siker minden esetben reprodukálható legyen. Egy folyamatosan változó világban egyszerűen nem lehet minden paramétert a nekünk megfelelő szintre beállítani és ott tartani.

A sikert egyszerűen nem lehet leírni egyfajta egyenlettel, sőt nem is szerencsés megpróbálni. Egy jó példa erre a baseball. Ebben a játékban az elkapók a legtöbb elütött labdát sikeresen gyűjtik be. Egy fizikus szemszögéből a dolog úgy nézne ki: ki kell számolni az elütött labda sebességét, szögét, a légellenállást és a szelet és máris ki tudjuk számolni, hova esik a labda. Tudjuk azonban, hogy a játékosok nem számolgatnak semmit; ehelyett folyamatosan szemmel tartják a labdát és a mozgását. Ha a labda alacsonyan száll, előrefelé szaladnak, ha magasan érkezik, hátra. A folyamatos kiigazításoknak köszönhető, hogy a végén pontosan a jó időben vannak a jó helyen. Gyakorlás és a tapasztalat, vegyítve a természetes tehetséggel és a magasfokú motivációval - ez kell ahhoz, hogy valakiből igazán sikeres játékos legyen. No és persze egy jó edző sosem árt. Ezek a játékosok azonban sosem tanulnak fizikát, vagy hogy hogyan kéne repülő tárgyak röppályáját kiszámítani. Nem is tenne jót nekik, hiszen csak elvonná a figyelmüket a valódi célról, vagyis hogy minél több labdát kapjanak el.

Tehetség – ne engedd el!
Az ígéretes munkatársak kiemelt figyelemmel kísérése, előrelépési lehetőség nyújtása és karrierterv készítése a kisebb cégek esetében is jól működő stratégia, sőt sok esetben az egyetlen mód arra, hogy a multik által kínált, a kisebbek számára általában vállalhatatlan feltételekkel versenyezve ezek is igazán kiemelkedő szakembergárdával dolgozhassanak. Itt olvashat arról, hogy hogyan lehet „eredményesen kezelni” a tehetségeket.
Ugyanez igaz a sikeres cégekre is. Vagyis bár a végeredmény, hogy jó helyen voltak a jó időben, mindannyiuk esetében ugyanaz, az útra, hogy hogyan jutottak el odáig, nincs recept. Motiváltság, gyakorlás, visszajelzések értékelése és a hibákból való tanulás, mindez ellenőrzött és dokumentált módon. Ez sokkal többet segít, mint bármiféle általános recept, amelyet más sikeres cégektől próbálunk ellesni. Ha már mindenáron le kéne írni a siker forrásait, sokkal inkább az alábbi pontokat érdemes szem előtt tartani:

1) Tanulmányozzuk a sikeres vállalatokat, hogy megértsük a teljes képet és az érintett folyamatokat, de ne próbáljunk semmiféle általános receptet felállítani.

2) Koncentráljuk az általunk irányított vállalkozásra, vegyük észre a lehetőségeinket és a kihívásokat az éppen aktuális helyzetben.

3) Tartsuk kézben, ami kontrollálható, essünk neki a legkevésbé kívánt feladatoknak és használjuk ki előnyünkre az elkerülhetetlent, hogy végül sikerre vigyük a cégünket.

A kiválósághoz nem vezet kivilágított út - ha így lenne, minden cég arra tartana. Bár lehet tanulni más cégek sikeréből, annak megszerzése nem olyan egyszerű, mint kölcsönvenni a kocsikulcsot. A cégen belüli innovációt kell figyelemmel kísérni és minél magasabb szintre fejleszteni, ahelyett, hogy a kívülről próbálnánk meg ráhúzni a szervezetre.

A cikk az alábbi blogbejegyzés alapján készült.

Szerezzük meg az első egymilliót…, és ne költsük el!
Sokszor halljuk, hogy az első egymillió (tízmillió) megszerzése az igazán nehéz. Pedig dehogy. Ha tudásunkat sikeresen értékesítjük, és költségeinket a minimálisra csökkentjük (igen, össze kell húzni magunkat), egymilliónyi megtakarítás aránylag hamar összejön. Jól befektetni saját cégünkbe sokkal nehezebb.

Véleményvezér

A statisztika azt mutatja, hogy mit sem érnek a kormányzati hatósági árak

A statisztika azt mutatja, hogy mit sem érnek a kormányzati hatósági árak 

Árkorlátozás ide, vagy oda, azok mennek felfelé.
2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia

2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia 

Szépen gazdagodott a Matolcsy gyerek.
A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak

A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak 

Orbán Viktort kifejezetten negatív színben tüntetik fel cseh plakátokon.
Kiderült miért vonta vissza vámjait Trump

Kiderült miért vonta vissza vámjait Trump 

A közgazdászok pártállás nélkül visítanak.
180 fokot fordult Orbán Viktor és Donald Trump barátja

180 fokot fordult Orbán Viktor és Donald Trump barátja 

A politikusok némelyike felülmúlja a szélkakasokat.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo