A siker titka: egy amerikai Kínában

Az amerikai kávékonszern, a Starbucks immár hasít Kínában. Eddig 600 üzlete van Sanghajban – csaknem kétszer annyi, mint New Yorkban. Példátlan sikereit kemény kudarcok után érte el. Meg kellett tanulnia, hogyan lehet sikeres külföldi vállalat a világ legnépesebb országában.

Az amerikai kávékonszern, a Starbucks immár hasít Kínában. Eddig 600 üzlete van Sanghajban – csaknem kétszer annyi, mint New Yorkban. Példátlan sikereit kemény kudarcok után érte el. Meg kellett tanulnia, hogyan lehet sikeres külföldi vállalat a világ legnépesebb országában.

A Starbucks csaknem 20 évvel ezelőtt látott munkához Kínában és – akárcsak más amerikai és egyéb külföldi nagyvállalatok – hosszú évekig nagy veszteségeket írt le. A részvényesek már a kínai próbálkozás leírását sürgették, hogy elkerüljék a további visszaesést , de a cég vezetői nem adták fel. Az utóbbi években megfordították a trendet és sikertörténetet írtak. Míg korábban tapasztalt amerikai vezetőket állítottak a hálózatok élére az egyes nagyvárosokban, ezek nem bizonyultak sikeresnek. Mint kiderült, a kínai siker titka az, hogy (bár a kormány támogatása elengedhetetlen) valamilyen formában beépüljenek az ország kultúrájába, főként pedig hogy megszerezzék az emberek rokonszenvét.

Kép: JTB Hungary

A Starbucks amellett, hogy nagy összegeket ruházott be, lényegesen magasabb béreket fizet, mint vetélytársai, ugyanakkor érdekeltté teszi munkatársait a vállalatban, részesedést biztosít, lakhatási támogatást és betegbiztosítást fizet, sőt: még arra is lehetőséget teremt, hogy alkalmazottai betegbiztosítást kössenek szüleik részére, akiket egyébként meghívnak az éves közgyűlésekre. Az amerikai menedzsereket kínaiak váltották le és a Starbucks kínai üzleteit ugyancsak helyi erő, mégpedig nő irányítja.

Nagy súlyt fektettek arra, hogy a tea hazájában népszerűsítsék a kávét, mégpedig úgy, hogy fejlesszék a kínai gazdaságot is: a délnyugati Jünnan tartományban nagy befektetésekkel telepítettek kávéültetvényeket, ahol a kedvező éghajlat igen magas minőségű arabica kávé termesztését teszi lehetővé. A Starbucks tervei szerint a jünnani kávé – a kínai kormány támogatásával – ugyanolyan világbranddé válhat, mint az amerikai cég kolumbiai, etiópiai és szumátrai márkás kávéja. Az amerikai vállalat évente tízezer további munkahelyet teremt és vezetői szerint hálózata belátható időn belül nagyobb lesz, mint az Egyesült Államokban.

A világ legfurcsább franchise-bizniszei
Nemcsak hamburgerek készíthetők franchise-rendszerben. Az emberi találékonyság abban is utolérhetetlen, hogyan terjesszen ki jól bevált, ám furcsa üzleti ötleteket hálózatba. A rovarirtástól a dühöngőszobán át a szárított marhahúsig bármit.
 

Véleményvezér

A jövőben terepjáróval üldözhetik Hadházy Ákost Hatvanpusztán

A jövőben terepjáróval üldözhetik Hadházy Ákost Hatvanpusztán 

A bicskei rendőrök a szakmaiság csúcsán járnak.
A magyar vállalkozók által fizetett áramár a negyedik helyen Európában

A magyar vállalkozók által fizetett áramár a negyedik helyen Európában 

A magyar vállalkozók horroráron kapják az áramot.
Az orosz felszabadító erők nyomában teljes pusztulás, kihalt települések

Az orosz felszabadító erők nyomában teljes pusztulás, kihalt települések 

Halott vidék a felszabadító orosz seregek mögött.
Putyin összes terve romokban

Putyin összes terve romokban 

Putyin nem így tervezte.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo