Piacvezető sales stratégia
A piacvezető vállalatoknak legnagyobb a piacrészesedése, ő diktálja az árakat a többieknek, megelőzi őket az új termékek bevezetésében, és általában a legtöbb árut ő adja a piacra. Ez jó eséllyel nem te vagy, hanem inkább a Coca Cola. Ha mégis ezt az utat választod kis - vagy középvállalkozóként, ne vegyél fel kölcsönt a családi házra. Ez a nagyok stratégiája, nem a tied.
Ide tartoznak a következők stratégiák:
- Pozícióvédelem
- Ellentámadás
- Megelőző védekezés
- Rugalmas védelem
- Visszavont védelem
- Oldalba támadó védekezés
Piackihívó sales stratégia
Ilyen versenystratégiával rendelkezhet az a vállalkozás, amely felfutó pozícióban van, de nem piacvezető, amely erőteljesen törekszik piaci részesedése növelésére. Ehhez támadó stratégiára van szüksége, például ilyenekre:
- Frontális támadás
- Átkaroló támadás
- Oldaltámadás
- Kikerülő támadás
- Gerillatámadás
A piackövető vállalkozás versenystratégiája abban áll, hogy megvédje már meglévő piaci részesedését, vagy stabilizálja piaci pozícióját. Ilyenek lehetnek például:
- Feketén másoló cégek
- Legális másoló cégek
- Utánzó cégek
- Adaptáló cégek
De akkor mi maradt neked, mikor- kis- és középvállalkozónak, vállalkozásnak?
Általában a kis- és közepes vállalkozások sales stratégiája, amelyek a célpiac egy-egy szegmensére specializálódnak. Olyan kis szegmentumokra, amelyek kívül esnek a „nagyok” érdeklődési területén. Azért is jellemzően kisvállalkozások stratégiája, mert kis cégként, könnyebben tud alkalmazkodni egy-egy kis terület speciális igényeire, személyesebb kiszolgálni az adott szegmens szereplőit. Könnyebben válhat szakértőjévé egy-egy területnek. Újabban nagy cégek is próbálkoznak kis területekre szegmentálódni, de szerencsére itt még jó darabig előnyben lesznek a kis cégek, nagyobb rugalmasságuk, gyors reagálási és alkalmazkodási képességük miatt.
A résmarketing három feladata:
A rés létrehozása
Megtalálni azt a piaci rést, amire még senki sem szakosodott, és erre építeni vállalkozásodat.
A rés növelése
Ha megtaláltuk a piaci rést, és elértük a célpiacuk fogyasztóit, további termékfejlesztéssel, a fogyasztói szokások pontosításával, partnerségekkel növelhetjük a piacunkat, vagy bővíthetjük a termékkínálatunkat.
A rés megvédése
Ha sikeresek vagyunk automatikusan megjelenik a konkurencia (tulajdonképpen a konkurencia megjelenése annak is a jele, hogy valamit jól csinálunk). Érdemes előre készülni, és megfelelő törzsvásárlói programokkal, és remarketing programokkal előre imunissá tenni a megszerzett piaci területünket és vevőinket a konkurenciával szemben.
Mire figyelj?
Érdemes több rést is keresni, előfordulhat, hogy hirtelen piaci mozgások, változások miatt elértéktelenedhet valamelyik réspiacunk amire jó megoldás a több piaci szegmens kiszolgálása.
Szerző:
Földi Miklós Dániel
Reklám- és gazdaságpszichológus, üzleti tréner,