Magyarországon az elmúlt évben egyre több induló IT vállalkozás körében vált ismertté a lean startup mozgalom, ugyanakkor paradox módon a gyakorlatban mégis csak kevesen alkalmazzák módszertanát. A potenciális végfelhasználói visszajelzések folyamatos megfigyelésére épülő termékfejlesztési eljárás pedig nemzetközi szinten bizonyította, hogy hatékonyan katalizálja az informatikai cégek piacra lépését és növekedését. “A startupok számára az egyik legnagyobb kihívást termékeik potenciális felhasználóinak a megtalálása és a termékfejlesztésbe való bevonása jelenti. A lean megközelítés lényege a megálmodott termékjellemzők folyamatos megmérettetése, validálása a lehetséges felhasználókon: a villámgyorsan fejlődő IT iparágban senki sem dőlhet elégedetten hátra azzal a tudattal, hogy terméke elkészült. A felhasználói igények és reakciók fáradhatatlan nyomonkövetése a siker kulcsa.” – mondta el Málnay Barnabás, az MMKlaszter vezetője.
A nagyságrendileg 200, elsősorban diákokból és befektetőkből álló látogató a legkülönbözőbb területeket érintő innovációval ismerkedhetett meg. Egyértelmű közönségkedvenc volt az egzotikus szigetek felfedezését segítő iLandGuide, amelynek használatához – ellentétben a legtöbb ilyen típusú applikációval – nem kell internetes kapcsolat. Ennek köszönhetően például egy olyan távolkeleti országban, ahol nemcsak a nyelvet nem értjük, de nagyságrendi elképzelésünk sincs a roaming díjakról, komoly összeget spórolhatunk meg. Szintén nagy érdeklődést váltott ki a mobil- és web alapú szolgáltatások hatékonyságát mérő szemkamerás eszköz a Meroving Internet-kutató Kft-től. A cég képviselői szerint a technológia ugyan rengeteg területen alkalmazható, ők elsősorban a fejlesztési szakaszban járó startupok tesztelésre fókuszálnak. A vállalatok és informális közösségek innovációs tevékenységét játékosan katalizáló Be-Novative az esemény közönségének fényében most elsősorban az informális, civil kezdeményezésekre helyezte a hangsúlyt.
Az idei HiTechTesten résztvevő startupok mindegyike rengeteg visszajelzést gyűjtött össze, amelyeket az elkövetkező napokban-hetekben fognak feldolgozni. Alapvető egyetértés volt köztük abban, hogy az esemény egyik legnagyobb hozadéka a hibákra rávilágító, építő jellegű kritikákkal történő szembesülés. “Korábban elsősorban baráti-ismerősi körben teszteltük fejlesztéseinket. Ugyan az itt kapott dicsérő szavak mindig jól estek, de a negatív kritika a leghasznosabb – ezek alapján tudunk igazán hatékonyan fejlődni” – mondta el az egyik cégvezető.