Az irodaházak százaiban világszerte dolgozó, több tízezer megkérdezett egy dologban hasonlított: elégedetlenek voltak a hőmérséklettel. A kutatók azt fedezték fel, hogy a dolgozók több mint ötöde számára nem kellemes az irodai klíma, és ez független volt az iroda típusától –idézi a The Daily Telegraph online kiadása a Journal of Environmental Psychology című szaklapban megjelent tanulmányt.
A Sydney Egyetem kutatói 303 amerikai, finn, ausztrál és kanadai irodaház több mint 40 ezer dolgozóját kérdezték meg. Elemzésük szerint a nagy, közös irodák dolgozói úgy vélik, a könnyebb kommunikáció előnyei nem egyenlítik ki a privát tér hiányából és a zajterhelésből fakadó hátrányokat.
„A kapott eredmények kategorikusan ellentmondanak annak a vélekedésnek, hogy a nagy, közös tér elősegíti a kollégák közötti kommunikációt, ezáltal javítja a dolgozók általános elégedettségét a munkakörnyezetüket illetően" –olvasható a tanulmányban. A munkahelyi elégedetlenség két legfőbb oka a kutatás szerint a privát tér hiánya és a zavaróan magas zajszint . A „kommunikáció egyszerűsége" miatti elégedettség nem volt nagyobb arányú a nyitott termekben, mint a kis szobákban ülőknél.
Az is kiderült az elemzésből, hogy a nyitott irodákban dolgozók felét zavarta, hogy nincs privát beszélgetés, azaz mindenki hallhat minden szót. A kis magánirodákban, csukott ajtók mögött ülők voltak leginkább elégedettek a munkahelyi térrel, utánuk következtek a többszemélyes, de kis területű szobák, végül a nagy, egyterű irodák dolgozói – akár válaszfalakkal elhatárolt, kis egységekben, akár teljesen nyitott térben ültek.
A problémára a távmunka bevezetése lehet a megoldás, erre már egyre több cég ébred rá. A Regus legfrissebb globális felmérése szerint hamarosan azok a munkavállalók lesznek kisebbségben, akik az irodai asztaluk mögött ülve dolgoznak. A 90 ország több mint 26 ezer üzleti vezetőjének véleményén alapuló felmérés arra mutatott rá, hogy jelenleg a menedzserek 48 százaléka dolgozik távmunkában legalább a munkahét felében. A cégek 37 százaléka használ távmunkára szabott hatékonyságmérő és riportolás rendszereket, míg a távolról dolgozó menedzserek 43 százaléka kommunikál videohívásokon keresztül a csapatával. (A módszer mellett szól, hogy így jelentősen csökkenthetők az irodai költségek.)
Egyesek szerint a rugalmas munkavégzés újfajta kapcsolatot alakít ki a menedzserek és a csapattagok között: a megkérdezettek 39 százaléka gondolja úgy, hogy a távoli menedzsment segítséget nyújt a professzionálisabb kapcsolat fenntartásában. (A távmunka a lojalitást is növelheti, erről itt olvashat.)