A webáruházak üzemeltetését érintő hatályos fogyasztóvédelmi előírások a GKI kutatásában részt vett e-kereskedők többsége (61%-a) szerint megfelelő szabályozási támogatást/keretet biztosítanak a működéshez. Az aktuális fogyasztóvédelmi kötelezettségek figyelemmel kísérése és aktualizálása ugyanakkor nagy feladatot és kihívást jelent szinte minden érintett számára.
Ezt jelzi az is, hogy a tavaly, 2016. december 13-án elfogadott, az elektronikus hírközléssel és a fogyasztóvédelemmel kapcsolatos törvényi módosításról a webáruházak 15 százaléka – saját bevallása szerint – még nem értesült, pedig a törvények útvesztőjében a webáruházak közel negyede dedikált szakember (pl.: könyvelő, jogász) segítségével próbál eligazodni, és magára nézve értelmezni.
Egy vétség – 2 körös eljárás
A törvénymódosítás elfogadásával az ismételt jogsértést elkövető webáruházak a korábban 15 ezer forintos minimális büntetési tétel helyett már minimum 200 ezer forintos bírsággal sújthatók. Az átdolgozott törvény a webáruházak többsége (60%) szerint nem igazságos, mivel a szankcionálás mértéke nincs összhangban az elkövetett vétség súlyával, valamint a kiszolgálás (forgalom, látogatók száma, árbevétel) mértékével.
Fontos ugyanakkor megjegyezni, hogy az ismételt vétség arra az esetre vonatkozik, amikor egy konkrét hiba, szabályszegés vagy mulasztás kapcsán az első hatósági figyelmeztetést követően sem változik a webáruház magatartása. Abban az esetben, ha a hatóság egy másik vagy más jellegű vétséget is felfedez, akkor ismét a figyelmeztetés jelenti az első lépést, nem pedig az azonnali büntetés. Tehát szabályozói szemszögből a figyelmeztetések nem cégre vetítve számítanak, hanem konkrét esetenként, külön-külön kezeltek.