A legnagyobb közösségi média oldal egyre népszerűbb funkciója az élő videoközvetítés („élőzés”), amit egyre több márka és oldal igyekszik használni. Nem véletlenül! De a vágyott eredményeket csak akkor érjük el vele, ha profin kezdünk neki. Szakértőnk segít, hogyan!
Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!
A „live streaming” a közösségi oldalak egyik legfontosabb idei trendje, ráadásul a Facebook elég magas organikus elérést ad az élő videoközvetítéseknek, ahogy minden általa felfuttatni kívánt újdonságának, ezért érdemes kipróbálni magunkat ebben is.
A kisebb vállalkozások is könnyen találhatnak magunknak megfelelő témát a videóhoz. Adhatunk tanácsokat a saját szakterületünkhöz kapcsolódóan ebben a formában is, tarthatunk rövid termékbemutatókat, vagy reagálhatunk a szakterületünket érintő hírekre is.
De ahogy minden más kommunikáció, ha nem profin csináljuk, az eredmények helyett inkább csak hátrányokat okozunk magunknak. A profi megjelenés alapjai nem bonyolultak. Hogyan vágjunk bele? Íme a legfontosabb dolgok!
Felkészülés és felkészítés
Reméljük, az alapvető, hogy a szereplő(k), beszélő átgondolja, mi is fog történni, mit fog mondani az élő adásban. Ez azonban kevés. Nemcsak magunkat, hanem a közönséget is fel kell készítenünk! A közönségnek is tudnia kell arról, hogy érdemes a gép elé ülnie az adott időpontban. Kommunikáljuk hát legalább egy héttel a fellépés előtt, hogy mikor és miről lesz élő közvetítés. Hozzunk létre rá Facebook-eseményt, így az érdeklődők listája máris összeáll, és őket az élő után is el tudjuk látni információval, sőt még arról is meg lehet őket kérdezni, hogy tetszett-e a műsor.
Teszteljük az eszközöt!
Ne akkor kezdjünk a kamerával bajlódni, vagy asztalokat húzogatni, amikor már mennie kellene a fentiek szerint meghirdetett élő adásnak. Lehetőség szerint próbáljuk előre, hogy valóban minden megfelelően működik. Van kép, van hang, megy a wifi. Persze így is közbejöhet valami, hiszen a technika meg az ördöge is jelen van, de kevesebb a baki esélye, ha volt főpróba.
A külső fontos!
Persze evidensnek hangzik, de sokszor látjuk, hogy mégsem az. Aki a kamera elé lép, vegyen fel megfelelő ruhát! Ne legyen apró mintás, mert azt a kamera nem szereti, ahogy a túl élénk színek sem a legszerencsésebbek. A világos, barátságos árnyalatokkal nem nyúlhatunk mellé. Fésülködjünk meg, és sminkeljünk! A férfiaknak is, főleg ha hajlamosak izzadásra, érdemes egy kis matt púdert feltenniük. Nem fog látszani, csak az, hogy nem fénylik az arc, ami sokat javít a megjelenésen. Csináljunk a használni kívánt kamerával egy fotót, és nézzük meg az eredményt! Ha tetszik, színre léphetünk.
Válasszunk világos helyet a közvetítéshez, a természetes fényt részesítsük előnyben. Fontos viszont, hogy ne legyen a hátunk mögött a nap, az ablak, de erős fényforrás sem. A háttér legyen egyszerű és kellemes. Ne legyen rendetlen, zsúfolt szobabelső, ennél még a sima fal is jobb! De az sem az ideális megoldás. Ha mód van rá, próbáljuk meg a cégünk logóját becsempészni. Egy plakát vagy valamilyen emblémás tárgy mellénk sosem árthat.
Legyen interaktív!
Mikor előre beharangozzuk (az első pont szerint) a témát, akkor jelezzük azt is hogy milyen kérdéseket várunk! Szavaztathatunk is, mi tetszik jobban a nézőknek. Ezek az alapok, de persze a saját termékünkhöz, szolgáltatásunkhoz kapcsolódva sok remek ötlet felmerülhet, ha kicsit brainstormingolunk az „élőzés” előtt. A tapasztalatok azt mutatják, a nézők szeretik elmondani a véleményüket, és még jobban szeretnek választ kapni kérdéseikre ott és akkor. Hogy ez jól működjön, érdemes lehet magunk mellé venni valakit. Így nem kell egyszerre beszélni, olvasni és gépelni, ez ugyanis egy tapasztalt műsorvezetőnek se egyszerű.
Kamerát elő, adás indul!
Práger Kitti
a Piac & Profit közösségi média szakértője