5 bizonyíték, hogy a kríziskommunikáció olyan, mint a vér

Ami véres, az érdekes - tartja a mondás a médiáról. De szakértőnk szerint nem csak ebben az értelemben hasonlíthatjuk a kommunikációt a véráramláshoz.

Ismerjük a média működésének egyik régi aranyigazságát: if it bleeds it leads – ha véres, akkor érdekes. Krízisek során pedig igen gyakran folyik a vér, akár szó szerinti, akár átvitt értelemben. A súlyos sérüléssel, halálesettel járó kemény krízisek hosszú ideig vezető szerepet követelnek maguknak a híradásokban. A szaftos, reputációromboló üzleti, intézményi, vagy hírességeket, közszereplőket érintő krízisek is hetekig-hónapokig csámcsogni való témát adnak a közvéleménynek, amely szeret a sebekben vájkálni legyenek azok valóságos, vagy szimbolikus sérülések.

Most amellett fogunk érvelni, hogy a vérnek, ennek a misztikus, létfontosságú folyadéknak a fentieken túl is sok köze és hasonlósága van a kríziskommunikációhoz.

Kép:Pixabay

1. Védelmi vonalak

Az első helyezett bőr után a vér a test második védelmi vonala. Ha egy sérülés, külső behatás átjut a bőrön, a véré lesz a főszerep, hogy a káros következményeket elhárítsa, megvédje a szervezetet a bejutó kórokozóktól. A bőrt nyugodtan tekinthetjük egy szervezet, vagy márka hírnevének, ismertségének, amely az elsődleges találkozási pontja a külvilággal. Ha a hírnéven csorba esik, a második védelmi vonalként siet segítségre a kríziskommunikáció, hogy a lehetséges negatív következményeket megpróbálja minimalizálni, a károkat, amennyire lehetséges csökkenteni, a szervezetet megmenteni.

2. Keringés

A szervezetet behálózó érrendszerben áramlik az életet fenntartó vér. A vér szállítja az életet adó oxigént, (elszállítja) a keletkező széndioxidot, és az anyagcsere más fontos elemeit. Krízisek során a céges szervezetek életében is elsődleges fontosságú, hogy minden információ eljusson a megfelelő helyre, az egyes döntéshozók és döntésvégrehajtók folyamatos összeköttetésben legyenek egymással. Ha a keringés leáll, a beteget elveszít(het)jük, legyen szó élőlényről, vagy üzleti szervezetről.

Őszintén a hibákról
A cégekre is igaz az a népszerű szólás, hogy csak az nem hibázik, aki nem dolgozik. A legfelelősebben működő cégnél is becsúszhatnak hibák, olykor pedig az igazán nagyok is óriásit hibáznak - gondoljunk csak a Volkswagen botrányra. A kérdés, hogy mit kezdjünk, ha napvilágra került a szennyes.
3. Információ

Az orvostudomány évről évre egyre több információt képes kinyerni a vérből. A vérkép választ adhat számtalan betegségre utaló tünetre, kockázatokra, általános kondícióra. A szervezetek életében ezt a szerepet töltheti be mind a kockázatelemzés, mind a szakszerűen elkészített kríziskommunikációs forgatókönyv. A cég folyamatos monitorozása során azonosítjuk a lehetséges reputációs és üzleti kockázatokat, tervezéssel és készüléssel készülünk fel az elhárításra.

4.Alvadás

Sérülés esetén a vér nem csak a bejutó kórokozókkal szembeni védelmet biztosítja, de a seb lezárásával, a varképződéssel a további szennyeződés lehetőségét megakadályozza, és nyugodt körülményeket biztosítson a teljes gyógyuláshoz. Ezt a feladatot látja el a kríziskommunikáció is a márkák életében. A hírnév sérülését követően a károk csökkentésére irányuló kommunikáció (például a bocsánatkérés, a hibák elismerése, kártérítés, vagy kárpótlás, nyílt és transzparens kommunikáció, stb.) akadályozza meg a reputáció további roncsolódását és ad esélyt a szervezetnek a nyugodt regenerálódásra.

5. Sebhely

Mint szinte minden esetben a karcolásnál komolyabb sérüléseknél a sebhely megmarad és árulkodik az egykor elszenvedett balesetről. A súlyos krízisek sajnos nem múlnak el nyomtalanul, hosszú évek munkája lehet, hogy a reputáción esett károk egészen elhalványuljanak. Ilyenkor a kríziskommunikáció feladata egy plasztikai sebészéhez is hasonlítható…

Bőhm Kornél, a Spindoc Kommunikációs Hálózat alapítója

Belső kommunikáció krízis előtt, alatt és után
Egy szervezet munkavállalói a vállalati reputáció legfontosabb védelmezői, márkanagykövetei lehetnek. Ők azok, akik személyes jelenlétükkel, ügyfélkapcsolati munkájukkal, közösségi média használatukkal megjelenítik a szervezetet a külvilág, a közvélemény számára. Ahhoz, hogy egy krízis esetén valóban számíthassunk a dolgozók támogatására, érdemes már a baj bekövetkezése előtt néhány aranyszabályra figyelemmel lennünk.

Véleményvezér

Kimaradtak a pedagógus-béremelésből a gyermekvédelmi gyámok

Kimaradtak a pedagógus-béremelésből a gyermekvédelmi gyámok 

Vannak még gondok a gyermekvédelem területén.
Megszületett az első magyar extra szűz olívaolaj, nem tréfa

Megszületett az első magyar extra szűz olívaolaj, nem tréfa 

Egy álom lett kézzelfogható igazság.
Szenved Európa, kivétel litvánok és lengyelek

Szenved Európa, kivétel litvánok és lengyelek 

Nem bízunk a pozitív pénzügyi jövőnkben.
Magyar Péter felajánlotta az összes jobboldali médiának, hogy szívesen ad nekik interjút

Magyar Péter felajánlotta az összes jobboldali médiának, hogy szívesen ad nekik interjút 

Köszörüljük ki a csorbát üzeni Magyar Péter azoknak, akik eddig azért bírálták, mert baloldali médiumoknál beszélt.
Rekordot döntött a lengyel valuta ára a magyarral szemben

Rekordot döntött a lengyel valuta ára a magyarral szemben 

90 forint felett egy zloty ára.
Orvos híján a polgármester költözött az uniós pénzből felújított szolgálati lakásba

Orvos híján a polgármester költözött az uniós pénzből felújított szolgálati lakásba 

Nem is tudni melyik a nagyobb baj, hogy nincs orvos, vagy, hogy illetéktelenül lakik a polgármester a szolgálati lakásban.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo