Trend1: Generation – next?
2018 fókuszában a generációkra szabott marketing lesz. Egyre több az idős ember, elöregszik a társadalom, míg a Z generáció nagy tartalomfogyasztó és „problémás” marketing-célcsoport egyszerre: 3 másodperc alatt kell megragadunk a figyelmüket, hiszen eddig terjed a vizuális figyelme ennek a generációnak, így egy jó grafikai megoldás sokkal nagyobb közönséget tud majd aktivizálni. 2018 nagy kérdései közé tartozik, hogy hogyan kerüljük ki a reklámblokkolókat, hogyan kerülhető el a Social Influencerek olykor brandkárosító, kontraproduktív használata, vagy hogy hogyan lehetünk hitelesebbek, ha a saját dolgozóinkra valóban mint a márkánk első számú nagyköveteire gondolunk. Egy azonban biztos: még bátrabban kell hozzányúlni az interaktivitás és a gamification lehetőségéhez a reklámozás területén is. (Bene Nikoletta, SPAR)
Trend2: „A gép forog, az alkotó pihen…”
Érkezik a „Machine Learning”, a személyre szabott kommunikáció, értékesítés és lojalitásépítés immár iparágtól függetlenül: a „gép” mondja meg, hogy ki vagyok és mik az igényeim. E mellett továbberősödik a fintech szektor, amely következményeként rendkívül sok olyan alkalmazás kerül piacra, amely a bankoknál fellelhető ügyfélinformáció alapján ad majd perszonalizált ajánlatokat és szolgáltatásokat, banktól függetlenül – ezt hozza a PSD2, a fizetési ipar nagy liberalizációja. Sőt, a fizetési funkciók mobilba történő integrációjával a kedvezmények is beköltöznek a telefonunkba: innentől kezdve valóban megindul a verseny a mobil mint marketingplatform minél hatékonyabb kihasználásáért: a kereskedők új – és minden eddiginél hatékonyabb – elérési és konverziós csatornákat építhetnek ki az alkalmazások kibocsátóival. (Mondovics Péter, Mastercard)Trend3: „Big brother is watching you!”
Továbbcsökken a hagyományos kutatás szerepe, miközben növekszik a big data és social listening jelentősége; ha ügyesen „forgatjuk” az információkat, friss insightot szerezhetünk ezekből a forrásokból. Ehhez azonban még inkább támaszkodni kell a CRM eszköztárára, amely szinte felfoghatatlan mennyiségű adattal áraszt el bennünket. Mindez megteremti számunkra az alapot arra, hogy valóban személyre szabottan kommunikálhassunk közönségünkkel, amelyben persze a mobil (mobile-only) és az AI (pl. a chat-botok) is egyre nagyobb szerepet hasítanak ki magunknak. Fogyasztói oldalról nézve 2018-ban még nagyobb teret hódit majd a személyre szabott diéta és táplálkozás, miközben egyre kényelmesebbé válik már az élelmiszerfogyasztó is: folyamatosan nő az e-commerce súlya ebben a kiskereskedelmi szektorban is. (Szilva Mónika, Nestlé)Trend4: „Just in time”
Az esztendő fókuszában a mikropillanatok állnak majd: lényeges annak a költséghatékony megvalósítása, hogy üzenetünk/márkánk képes legyen releváns, perszonalizált formában jelen lenni a célcsoport életében minden felületen a megfelelő pillanatban. Ebben egyszerre kapnak szerepet az automatizált, big datára épülő és a személyes, emberközeli megoldások. A digitális platformok elterjedésének és mobillá válásának szignifikáns hatása a vásárlási döntések meghozatalára és a vásárlási folyamatokra már minden célcsoportban általánosan érezhető Magyarországon is (show-rooming vs webrooming, interakció, információszerzés, sales funnel felbomlása/átalakulása, véleményvezérek szerepe stb.), ugyanakkor az új fogyasztói magatartás paradigmaváltást igényel a hirdetői és kommunikációs oldalon egyaránt. (Jákó Eszter, Metropolitan)Trend5: „The best things in life aren’t things”
2018-ban egyre inkább a big datában rejlő információk értő, finom kezű leszűrése szükséges. Nem lehetünk rabjai az adatoknak: a bitek mögött érző, lélegző és persze – nem utolsósorban – fogyasztó emberek bújnak meg. A marketingszervezeteknek – legyenek azok egyszemélyes szolgáltatók vagy akár egy multinacionális vállalat sales-csapata – emberközeli fejlesztéseket kell megvalósítaniuk. Ez egyrészt továbbra is azt jelenti, hogy (1) pontosan tudjuk, mit szeretne a fogyasztó (ne lőjük túl, de ne becsüljük alább), (2) másrészt – és ma inkább ez az igazi kihívás a szervezetek számára – marketingesként képesnek kell lenni arra, hogy átadjuk az igényt az IT-fejlesztőknek, közösen fejlesszük és teszteljük a kínált szolgáltatást. (Katona Norbert, Szerencsejáték Zrt.)Bárhogyan is alakul, 2018 mindenképpen sok izgalmat tartogat a marketingszakma számára: egyrészt megvalósíthatják azt, aminek az alapjait már 2017-ben lefektették, másrészt ismét beigazolódhat az, hogy az értékesítéstámogató marketing célja továbbra is állandó még akkor is, ha annak eszközrendszere, környezete és nem utolsósorban a termékek és szolgáltatások fogyasztói folyamatosan „okosodnak”, változnak, és szüntelenül újabb és újabb „csoportokba verődnek”.