A keresőoptimalizálás a mai napig az egyik legjobb és leghatékonyabb módja, hogy az érdeklődők megtalálják a cégünket, és megvásárolják a termékünket. A SEO azonban folyamatosan alakul és változik, mind nemzetközi szinten, mind pedig helyi, lokális alapon. Minden évben megjelennek különböző előrejelzések, hogy melyik trendek fogják alakítani az iparágat. A 2018-as év se kivétel ez alól. Ugyanakkor sok területen komoly eltérések vannak a nemzetközi, főleg angol nyelvű és a magyar trendek között.
Strukturált adatok
A structured data, vagyis strukturált adatok használata magyar és angol nyelvterületen egyaránt fontos lesz a jövőt illetően. Ezeken az adatoknak az a célja, hogy segítsen rendszerezni és kategorizálni a weboldalakon megjelenő tartalmat. Főként azoknál a tartalmaknál kifejezetten fontos, amelyek nem szöveg alapúak (videó, kép, multimédia). És ezek a strukturált adatok segítenek a hang alapú keresés terjedésében is.
Hang alapú keresés
Nemzetközi téren egyre erősödő trendet mutat a hang alapú keresés, amelyet elsősorban a Google Home, Amazon Echo és Alexa eladások pörgetnek. Ezek terjedése azt is befolyásolja, hogy milyen tartalmat gyárt az erre a területre koncentráló cégek többsége. Sokkal több lesz a kérdésekre adott direkt válaszok száma, amelyek rövid, tömör módon válaszolnak meg egy-egy kérdést. Kevésbé a kulcsszavak lesznek fontosak, mintsem a kifejezésekhez kapcsolódó fontos kérdések.
Mivel ezek a smart home termékek nem tudnak magyarul, így a hazai piacon nem lesz áttörés 2018-ban hang alapú keresés téren. Ellentétben az angol nyelvterületekkel, ahol a mobilos keresések közel 20 százaléka már ilyen alapon történik.
Már évek óta elindult az a folyamat, hogy a webet sokkal biztonságosabbá kell tenni és a http tanúsítványról át kell állni a https-re. A Google azt is bejelentette évekkel ezelőtt, hogy a nem biztonságos oldalak, tehát amelyek http-t használnak, hátrányt fognak szenvedni a keresési rangsorban.
Bár az átállás lassú, de látható jelei vannak a törekvésnek. A https-t használó oldalak jelentős része előrébb szerepel a Google rangsorban, mint a http-s versenytársak. A Google Chrome 2018 nyarától pedig figyelmeztetni is fogja a felhasználókat, ha egy oldalt nem tart biztonságosnak.
A biztonságra való törekvés trendje tehát változatlan, de SEO és felhasználói élmény szempontjából a 2018-as év hozhatja el majd az áttörést mind nemzetközi, mind magyar szinten.
Keresési szándék
A 2018-as év egyik, hanem legnagyobb újdonsága, hogy a Google egyre jobban törekszik a keresési szándék (search intent) azonosítására. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy az algoritmus egyre okosabban tudja azonosítani, hogy bizonyos kifejezésekre való kereséskor valójában mire is gondolt az, aki keresett. Ha például valaki „szép ablakok”-ra keres, akkor ma már szinte biztos, hogy csak képtalálatokkal rendelkező oldalakat kapunk, míg korábban előfordulhatott, hogy zömében szöveges vagy kevés képpel rendelkező oldalak is jól tudtak szerepelni.
De vannak olyan keresések is, ahol nem szöveges, nem képes, hanem videós találatok fognak előrejönni. Ilyen lehet például a „nyakkendőkötés” vagy a „hogyan kössek nyakkendőt?” keresések is. Ilyenkor felhasználók ugyanis nem szöveges találatokat akarnak valójában, hanem egy videót, ami segít megoldani a problémájukat.
Videó SEO
Részben az előző trendnek is köszönhető, hogy a videók keresőoptimalizálása egyre növekvő trendet mutat. A Youtube nem csak a világ második leggyakrabban használt keresője a Google után, hanem egyre több Youtube-találat is megjelenik a Google rangsorában.
A magyar piacon is egyre több videós blogger (vlogger) jelenik meg, egyeseknek több százezres követőtábora is lehet. Itt két trend egyszerre jelenik meg: egyre több videót fogyasztunk. És egyre több videó készül.
Ennek köszönhetően egyre komolyabb igény merül fel arra, hogy rendszerezzük ezt az információt. A videó SEO ezt a szerepet fogja betölteni.
Oldalbetöltési sebesség
A Google nemrég hivatalosan is bejelentette, hogy az oldalbetöltési sebességet figyelembe veszi az organikus rangsor kialakítása során. Ha egy oldal nagyon lassan tölt be, főleg mobilon, akkor azokat az oldalakat hátrébb sorolja majd. És valóban meg is teszi.
Ezt a törekvést erősíti az AMP (accelerated mobile pages) megjelenése is, ami a Google egyik lehetséges válasza arra, hogy miként lehet felgyorsítani a mobilwebet. Bár a kezdeti lelkesedés után elég sok kritika érte a megoldást, így nagyon sok cég egyelőre kivár, hogy egy jól felépített és beállított reszponzív oldalról van-e értelme áttérni az AMP használatára. Jelenlegi tesztek szerint főként a nagy cégeknek és hírportáloknak érte meg váltani, közepes és kisebb cégeknek sokkal kevésbé.
B2B SEO
A keresőoptimalizálás nem kizárólag a B2C cégek privilégiuma, hanem B2B cégek is hatékonyan tudják használni. Bár a legtöbb hazai cikk főként a B2C SEO vonalra koncentrál, már évek óta visszatérő téma, hogy a SEO B2B vonalon is legalább annyira hatékony vevőszerző csatorna lehet. Kétségtelen, hogy az értékesítési ciklus (sales cycle) lényegesen hosszabb a cégek felé sales során, de nem lehetetlen ezt is jól csinálni.
Csupán alkalmazkodni kell ahhoz, hogy B2B esetben eltérő lesz a vásárlási folyamat, sokkal több szereplő jelenik meg a döntési folyamatban, cserébe viszont lényegesen magasabb a vásárlási érték (átlagos kosárérték. Tehát hosszú távon megéri a B2B SEO-val foglalkozni.
Szerző:
Papp Gábor
Online marketing és SEO szakértő.
THE PITCH online marketing blog