Bár a megnyíló pénzcsapoknak köszönhetően rekordsebességre váltottak a hatóságok a kifizetések terén, (az NFÜ az év első kilenc hónapja során több mint 1000 milliárd forintot fizetett ki a pályázóknak), még mindig nagy a bizonytalanság, mennyi pénz ragadhat bent év végéig a rendszerben.
A pontos összeget – és azt sem, még mennyi áll pontosan rendelkezésre – még a pályázati rendszert legmélyebben ismerők sem tudják megbecsülni. Mégpedig azért, mert rengeteg tényező torzítja az eredményeket. A pályázatokban utólag talált szabálytalanságok, a be nem érkezett vagy nem megfelelő átláthatósági nyilatkozatok nyomán született visszahívások, valamint az újra kiírt pályázatok nap, mint nap alakítják az eredményeket.
A jövőre megnyíló uniós forrásokról bővebben a Piac&Profit október közepén megjelenő számában olvashat! Keresse az újságárusoknál!
December végéig már csak szűk három hónap van hátra, ám a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség még várhatóan kiír pályázatokat a fennmaradó források hasznosítására. Az például gyakorlatilag már eldőlt, hogy a telephely-fejlesztési támogatást októberben Budapesten kívül minden régióra meghirdetik, kérdés, hogy az eredményhirdetést és a támogatói szerződéseket sikerül-e minden nyertessel megkötni december 31-ig.
Január elsejétől aztán új világ kezdődik a pályázatok területén, hiszen kezdetét veszi a 2014-2020-as uniós költségvetési periódus. „Azt hiszem, nagyon hamar meg fognak kezdődni a kiírások, januárban megbolydulhat a pályázati piac” – mondta el a Piac és Profitnak Ferenczy Károly, a Brüsszelnet Sales Network Kft pályázati tanácsadó központ értékesítési igazgatója.
Kérdés, mennyire fogja feltartani a pályázati pénzekért tülekedő piacot, ha valóra válik Lázár János, a Nemzeti Fejlesztési Ügynökséget (NFÜ) vezető kormánybiztos terve, mely szerint privát pályázatíró cég nem dolgozhat majd állami megrendelőnek. Az elképzelés szerint az iskolák felújításától az útépítésekig minden EU-s pályázatot az állami intézményeknek maguknak kell írniuk.
Ferenczy szerint azonban ezek a tervek egyelőre csak vázlatok, nem feltétlenül kőbe vésett útmutatások.„A bejelentés óta már sokat finomodott a terv, hiszen manapság már olyan hangokat hallani, hogy az állami intézmények önkéntes alapon vennének részt a pályázatírásban” – mondta el a szakember. „A cél az átláthatóság és bár az ötlet még kiforratlan, a kormányzati szándék láthatóan ez irányba halad” – tette hozzá.
Bár a pályázatíró magáncégek ellen a propaganda szerint azért fordult a kormányzat „haragja”, mert jó néhány pályázatíró cég tisztességtelen haszonra tett szert a pályázatírói költségek és sikerdíjak megállapításakor, a piac önmaga is elvégzi a tisztulási folyamatot állami segítség nélkül. Természetesen mindig lesznek kiskapuk és azokat kihasználó rosszhiszemű szolgáltatók, de alapvetően a pályázatírói piac évtizedes története során folyamatosan vetette ki a nem megfelelő színvonalon vagy túl drágán működő vállalkozásokat.