A Novell szerint a legjobb, legteljesebb és legköltséghatékonyabb jelszókezelési megoldást a különböző jelszókezelési módszerek - kiszolgálói jelszó-szinkronizálás, webes hozzáférés-felügyelet, vállalati egyszeri bejelentkezés - megfelelő kombinációja nyújtja a vállalatok számára. A vállalat szerint a jelszókezelő rendszerek kiépítését minden esetben érdemes egy személyazonosság- és hozzáféréskezelési megoldásra alapozni és erős hitelesítéssel kiegészíteni.
A jelszókezelés kockázatai
A jelszavak nem megfelelő kezelésével a vállalati bizalmas adatok jelentős kockázatoknak vannak kitéve. Egy adatbiztonsági megoldásokat fejlesztő vállalat, az Imperva 32 millió jelszót elemző statisztikájából kiderült, hogy a használt jelszavak 30 százaléka 6 vagy annál kevesebb karakterből állt és a 60 százaléka pedig semmilyen különleges karaktert nem tartalmazott. A vállalat az elemzésében kiemelte, hogy a jelszavak 50 százaléka szótáralapú visszafejtéssel kideríthető, az 5000 leggyakoribb jelszó pedig megtalálható a támadó és a jelszótörő szótárakban. A nem megfelelően kezelt személyazonosságok és az elszabadult jelszófelügyelet költsége - minden egyes alkalommal, amikor egy felhasználó betelefonál a helpdeskhez - átlagosan 25 és 50 dollár közé esik. Egy 5 000 felhasználós szervezet esetében ez akár évi 50 000 dollárra is rúghat, ami még nem tartalmazza a felhasználók munkájának kiesését, amíg a jelszó helyreállítására várnak. Ezt támasztja alá a Novell biztonságtechnikai szakemberek körében végzett világszintű felmérésének eredménye, amelyben a megkérdezettek többsége azt állította, hogy vállalatuk informatikai ügyfélszolgálata az idejük legalább 30 százalékát a jelszavakkal kapcsolatos problémák megoldásával tölti
„A vállalati informatika egyik legnagyobb kihívása a szervezeten belül használt alkalmazásokhoz és szolgáltatásokhoz tárolt több ezer egyedi felhasználónév és jelszó kezelése. A jelszavak számának növekedése csökkenti az informatikai és felhasználói hatékonyságot, ráadásul növeli az adminisztrációs költségeket és a biztonsági kockázatokat is" - mondta Hargitai Zsolt, a Novell Magyarország üzletfejlesztési vezetője. „A hagyományos jelszavak még mindig a legnépszerűbb és legpraktikusabb módszert kínálják a legtöbb vállalati érték és információ védelmére. A különböző jelszókezelési - kiszolgálói szinkronizációt, webes hozzáférés felügyeletet és vállalati egyszeri bejelentkezést kínáló - megoldások önmagukban is jelentősen javítják a jelszókezelés hatékonyságát. Azonban a jelszókezelés jelentette átfogó kihívásokkal szemben a három megoldás egy személyazonosság- és hozzáféréskezelési rendszerre alapozott, és a vállalat informatikai sajátosságaihoz igazodó kombinációjával lehet igazán eredményesen felvenni a harcot" - tette hozzá Hargitai.
„A jelszókezeléssel kapcsolatban fontos kiemelnünk 2 tényezőt: a jelszavak "minőségét" és a hozzá tartozó vállalati kultúrát. A felhasználók többsége nincs tisztában azzal, hogy a gyenge, rossz jelszavak ma már kevesebb, mint egy nap alatt megfejthetők. Munkatársainkkal meg kell értetnünk, hogy a szoftveres védelem önmagában nem elegendő, az adatok és a rendszer biztonsága érdekében szükség van a felhasználók közreműködésére, a bonyolult és hosszú vállalati jelszavak használatára is. Ezért olyan fontos, hogy a jelszó legalább 8 karakter legyen, és tartalmazzon nagy- és kisbetűt, és valamilyen speciális karaktert is. Érdemes erre a célra egy jelszógenerátort is igénybe venni. Ha már megvan a biztonságos jelszó, a megfelelő tárolásáról is gondolkodni kell, semmiképpen nem szabad a gép mellett egy papírra felírva, sem a noteszünkben, a telefonunkban vagy a számítógépben tartani. A teljes védelem persze még így sem garantált, de ha megszüntetni nem is lehet a veszélyt, legalább nagymértékben csökkenthetjük" - mondta Papp Péter, a kancellar.hu vezérigazgatója.
A jelszókezelési problémák megoldásának megközelítései
A jelszavakkal kapcsolatos kihívások szinte általános érvényűek, de a vállalatok által a megoldásukra alkalmazott módszerek és technikák nem azok. Ha a különböző jelszókezelési összetevők és technológiák mind felhasználhatják a személyazonosság-kezelő rendszert, akkor együtt tudnak működni és még egyszerűbben oldják meg a jelszavakkal kapcsolatos kihívásokat. Számos különböző tényezőtől - például az IT infrastruktúrától, az adott megfelelőségi követelményektől és a felhasználói elvárásoktól - függően számos különböző megközelítés és technológia közül választhatunk:
- Kiszolgálói jelszó-szinkronizálás: a módszer a jelszókezelést egy nagyobb személyazonosság életciklus-kezelő és felhasználói hozzáférés-kiosztási megoldás részévé teszi. Ennek keretében a felhasználók egyetlen jelszót kapnak, amelyet a rendszer a környezet összes kapcsolódó rendszerén szinkronizál.
- Webes hozzáférés-felügyelet: a módszer a webes alkalmazások hitelesítésére és engedélyezésére szolgál egy biztonságos webes portálon keresztül. A webes hozzáférés-felügyeleti rendszerek egy felhasználói hozzáférés-kiosztási eszközzel együttműködve szabályozzák, hogy ki milyen erőforrásokhoz férhet hozzá a portálon keresztül.
- Vállalati egyszeri bejelentkezés: a módszer alkalmazása esetén a felhasználók egy hitelesítő adatkészlet megadásával jelentkeznek be a hálózatba. A rendszer előhívja a megfelelő felhasználóneveket és jelszavakat, és a felhasználó nevében automatikusan átadja őket az egyszeri bejelentkezést engedélyező alkalmazásoknak pedig hitelesítő adatokat hív le a könyvtárból és szinte minden alkalmazásnak vagy erőforrásnak továbbítja azt a felhasználó helyett.