A web 2.0-t nem egyirányú kommunikáció, hanem mindenki számára nyitott interaktivitás jellemzi, s koncepciója természeténél fogva demokratikus. Világában bárkinek ugyanakkora szava lehet, anyagi és társadalmi pozíciótól függetlenül.
Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!
A YouTube, a videomegosztás korában többé semmi sem marad titok. Egy világsztár feltűnése a pesti flaszteron éppúgy, mint egy rendőri túlkapás, azonnal köztudottá válik. A WikiLeaks korában pedig előbb-utóbb akármilyen törvénysértésre, céges stiklire vagy leplezett diplomáciai cselre is fény derülhet.
Ezek a folyamatok – hogy széles tömegek nyertek erőt és hangot – természetesen hatalmas veszélyt jelentenek az autoriter, elnyomó politikai rendszerekre nézve, de még a „szabad világ” kormányai számára is, amelyeket szintén rajtakapnak törvénysértésen, s az emberi jogok lábbal tiprásán. Az „arab tavasz” forradalmi hulláma nem söpörhetett volna végig az arab világon, és nem dönthette volna meg a 20-30 éven át despotaként uralkodó diktátorokat az okostelefonok és az internet nélkül. A világháló tehát hathatós eszköz lehet a fenntartható(bb) társadalmi berendezkedések kialakításában.
Az online arénából a globalizált világra kifejtett hatás nem elhanyagolható tényező: a „közösségimédia-lábnyom” maholnap ugyanolyan elfogadott mérték lesz, mint most az ökolábnyom. Ez persze nem minden esetben jelent gazdasági hatalmat vagy üzleti sikert, időnként inkább eszmei értéket vagy a társadalom befolyásolására képes politikai tőkét.
Az üzleti érvényesülés lehetőségei ugyancsak kitárultak, hiszen földrajzi elhelyezkedéstől és távolságtól függetlenül könnyen el lehet érni a (potenciális) fogyasztókat. A világhálón rétegízlések és marginális fogyasztói igények is kielégíthetők. Ebben a közegben bárki híres lehet 15 percig, ahogy Andy Warhol mondta. De inkább „csak” a hangzavar lett nagy, a globális zsibongásban sokkal nehezebb valódi sikersztorivá válni, mint hajdan, a „limitált” világban. Vannak azért, akiknek sikerült. A Newsweek címlapsztoriban mutatta be, kiket juttattak ezek a világháló által generált változások a csúcsra.
Webmogulok
Szolgáltatásaikat az új online szokásokhoz és igényekhez szabva pénzt csinálnak az internet felhasználói körének bővüléséből, a duzzadó adatforgalomból s az online reklámbevételekből. De nem mindegyikük képes profitot kisajtolni az üzleti tevékenységéből.
1. Evan Williams – Twitter 500 millió felhasználó, 900 alkalmazott, 140 (más forrás szerint csak 45) millió dollár bevétel (2010); a cég értéke 8,4 milliárd dollár. 2013-ra tőzsdére lépést tervez.
2. Kevin Rose – Google Ventures 2009-ben indult kockázati tőke alap, 100 millió dollárnyi eszközzel közel 100 cégben, kezdést és növekedést is támogat. Profil: mobilkommunikáció, online játékok, egészségtudományi innovációk, szórakoztatás.
3. Alexis Ohanian – Reddit A Condé Naste érdekeltségi körébe tartozó „társadalmi hír”-honlap. Az Ad Planner kutatócég szerint a legkevésbé iskolázott és legkevesebbet kereső amerikaiak használják.
4. Tony Hsieh – Zappos Online cipő- és ruhakiegészítő-bolt, meglehetősen liberális áru-visszaviteli politikával, ingyenes kézbesítéssel. Egymillió dolláros forgalom 2009-ben, a következő évben 1,2 milliárd dollárért vásárolta fel az Amazon, idén egy hacker 24 millió fogyasztó adataihoz fért hozzá oldalán.
5. Chad Hurley – YouTube A videomegosztó honlap 2010-ben 450 millió dolláros forgalmat produkált, de az elemzők máig megosztottak a tekintetben, vajon nyereségesen működik-e. 2006-ban 1,65 milliárd dollárért vette meg a Google.
Webforradalmárok
Az anarchizmustól a demokratikus reformok szelídebb propagálásáig terjed ideológiai beállítottságuk. Egy biztos: létük vörös posztót jelent olyan régi szerveződések számára, amelyek féltve őrzik szellemi tulajdonukat (cégek), adatbiztonságukat (bankok, multik) vagy nemzetbiztonságilag érzékeny titkaikat (kormányok, pártok, politikai szervezetek).
1. Julian Assange WikiLeaks-alapító Facebook-kapcsolat: 2,1 millió rajongó Twitter-követő: 1,63 millió fő Pénzügyi forgalom: 2010-ben 635 ezer eurónyi adomány a PayPal-on és 695 ezer euró banki átutalással; 200 ezer eurós éves működési költség
2. Wael Ghonim egyiptomi aktivista Facebook-kapcsolat: 8800 imádó, 40 ezer utáló Twitter-követő: 668 ezer fő
3. Jake Davis/Topiary skót tini-hacktivista, behatolt a News Corp., a Sony komputereibe
4. Alaa Abd El Fattah egyiptomi disszidens, blogger, Manalaa.net Facebook-kapcsolat: 88 ezer fő Twitter-követő: 259 ezer fő
5. Chaos Computer Club (CCC) hackerkollektíva, feltörte a német kormány által az állampolgárok megfigyelésére használt vírus forrásdkódját Twitter-követő: 1900 fő