Semmi sem maradhat többé titokban

A web 2.0-t nem egyirányú kommunikáció, hanem mindenki számára nyitott interaktivitás jellemzi, s koncepciója természeténél fogva demokratikus. Világában bárkinek ugyanakkora szava lehet, anyagi és társadalmi pozíciótól függetlenül.

A YouTube, a videomegosztás korában többé semmi sem marad titok. Egy világsztár feltűnése a pesti flaszteron éppúgy, mint egy rendőri túlkapás, azonnal köztudottá válik. A WikiLeaks korában pedig előbb-utóbb akármilyen törvénysértésre, céges stiklire vagy leplezett diplomáciai cselre is fény derülhet.

A világhálón ugyanakkora szava lehet mindenkinek - Kép: PP Archív

Ezek a folyamatok – hogy széles tömegek nyertek erőt és hangot – természetesen hatalmas veszélyt jelentenek az autoriter, elnyomó politikai rendszerekre nézve, de még a „szabad világ” kormányai számára is, amelyeket szintén rajtakapnak törvénysértésen, s az emberi jogok lábbal tiprásán. Az „arab tavasz” forradalmi hulláma nem söpörhetett volna végig az arab világon, és nem dönthette volna meg a 20-30 éven át despotaként uralkodó diktátorokat az okostelefonok és az internet nélkül. A világháló tehát hathatós eszköz lehet a fenntartható(bb) társadalmi berendezkedések kialakításában.

Az online arénából a globalizált világra kifejtett hatás nem elhanyagolható tényező: a „közösségimédia-lábnyom” maholnap ugyanolyan elfogadott mérték lesz, mint most az ökolábnyom. Ez persze nem minden esetben jelent gazdasági hatalmat vagy üzleti sikert, időnként inkább eszmei értéket vagy a társadalom befolyásolására képes politikai tőkét.

Az üzleti érvényesülés lehetőségei ugyancsak kitárultak, hiszen földrajzi elhelyezkedéstől és távolságtól függetlenül könnyen el lehet érni a (potenciális) fogyasztókat. A világhálón rétegízlések és marginális fogyasztói igények is kielégíthetők. Ebben a közegben bárki híres lehet 15 percig, ahogy Andy Warhol mondta. De inkább „csak” a hangzavar lett nagy, a globális zsibongásban sokkal nehezebb valódi sikersztorivá válni, mint hajdan, a „limitált” világban. Vannak azért, akiknek sikerült. A Newsweek címlapsztoriban mutatta be, kiket juttattak ezek a világháló által generált változások a csúcsra.

Webmogulok
Szolgáltatásaikat az új online szokásokhoz és igényekhez szabva pénzt csinálnak az internet felhasználói körének bővüléséből, a duzzadó adatforgalomból s az online reklámbevételekből. De nem mindegyikük képes profitot kisajtolni az üzleti tevékenységéből.
1. Evan Williams – Twitter 500 millió felhasználó, 900 alkalmazott, 140 (más forrás szerint csak 45) millió dollár bevétel (2010); a cég értéke 8,4 milliárd dollár. 2013-ra tőzsdére lépést tervez.
2. Kevin Rose – Google Ventures 2009-ben indult kockázati tőke alap, 100 millió dollárnyi eszközzel közel 100 cégben, kezdést és növekedést is támogat. Profil: mobilkommunikáció, online játékok, egészségtudományi innovációk, szórakoztatás.
3. Alexis Ohanian – Reddit A Condé Naste érdekeltségi körébe tartozó „társadalmi hír”-honlap. Az Ad Planner kutatócég szerint a legkevésbé iskolázott és legkevesebbet kereső amerikaiak használják.
4. Tony Hsieh – Zappos Online cipő- és ruhakiegészítő-bolt, meglehetősen liberális áru-visszaviteli politikával, ingyenes kézbesítéssel. Egymillió dolláros forgalom 2009-ben, a következő évben 1,2 milliárd dollárért vásárolta fel az Amazon, idén egy hacker 24 millió fogyasztó adataihoz fért hozzá oldalán.
5. Chad Hurley – YouTube A videomegosztó honlap 2010-ben 450 millió dolláros forgalmat produkált, de az elemzők máig megosztottak a tekintetben, vajon nyereségesen működik-e. 2006-ban 1,65 milliárd dollárért vette meg a Google.
Webforradalmárok
Az anarchizmustól a demokratikus reformok szelídebb propagálásáig terjed ideológiai beállítottságuk. Egy biztos: létük vörös posztót jelent olyan régi szerveződések számára, amelyek féltve őrzik szellemi tulajdonukat (cégek), adatbiztonságukat (bankok, multik) vagy nemzetbiztonságilag érzékeny titkaikat (kormányok, pártok, politikai szervezetek).
1. Julian Assange WikiLeaks-alapító Facebook-kapcsolat: 2,1 millió rajongó Twitter-követő: 1,63 millió fő Pénzügyi forgalom: 2010-ben 635 ezer eurónyi adomány a PayPal-on és 695 ezer euró banki átutalással; 200 ezer eurós éves működési költség
2. Wael Ghonim egyiptomi aktivista Facebook-kapcsolat: 8800 imádó, 40 ezer utáló Twitter-követő: 668 ezer fő
3. Jake Davis/Topiary skót tini-hacktivista, behatolt a News Corp., a Sony komputereibe
4. Alaa Abd El Fattah egyiptomi disszidens, blogger, Manalaa.net Facebook-kapcsolat: 88 ezer fő Twitter-követő: 259 ezer fő
5. Chaos Computer Club (CCC) hackerkollektíva, feltörte a német kormány által az állampolgárok megfigyelésére használt vírus forrásdkódját Twitter-követő: 1900 fő

Véleményvezér

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek 

A betiltás a digitális világban immár mulatság tárgya.
Semmi nem fog Magyar Péteren

Semmi nem fog Magyar Péteren 

Ezúttal komoly kihívóra lelt Orbán Viktor.
Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania

Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania 

Hol van már Magyarország egykori olcsósága.
A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban

A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban 

A luxizás magyar császára nagyot villantott.
Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda

Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda 

A MÁV biztosítja a késést, a sző valódi és átvitt értelmében egyaránt.
Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo