Az Emirates engedélyezte elsőként, hogy az utasok repülés közben is mobilozhassanak. Az első fedélzeti mobiltelefonhívást 2008. március 20-án indították a légitársaság Dubajból Casablancába közlekedő járatán, azóta pedig több mint 2,8 millió hívást bonyolítottak a fedélzeten.
Több mint húsz évig, egészen a 2010-es évek elejéig szabály volt minden utasszállító repülőgépen, hogy az elektromos eszközöket kötelezően ki kell kapcsolni. Elsősorban azért, hogy ezek adatforgalma nehogy zavart okozzon a gép műszereinek működésében és a pilóták kommunikációjában.
A változás 2013 körül indult meg. Előbb az amerikai, majd az európai repülésbiztonsági ügynökségek is engedélyezték a telefonok, táblagépek, e-könyv olvasók és más eszközök használatát, repülési módba állítva.
Lapunknak a szakértő elmondta, mindez hogyan működik. A repülőgépekre egy speciális antennát szereltek fel, amely menet közben úgy pozicionálja magát, hogy folyamatosan kapcsolatban maradjon egy kommunikációs műholddal. Az utasok laptopjai, telefonjai és a földi szerverek között így a műholdon közvetíti az adatforgalmat. A technológia rendkívül stabil, és a sebességre sem lehet panasz, akár nagy felbontású videókat is zökkenőmentesen lehet streamelni a gépeken.
Amerikai és európai fejlesztők dolgoznak a várhatóan már 2018-ban megjelenő új utastájékoztatási rendszereken, amelyek felváltják majd a gép útját mutató kijelzőket, és a filmajánlatok mellett további, sokrétű lehetőségekkel szolgálnak.
Az egyik program a gépen tárolt adatbank segítségével módot ad rá, hogy az utas megismerkedjen nemcsak útja részleteivel, hanem a célállomással, annak látnivalóival, közlekedési rendszerével. Sőt kiválaszthatja szállását, és azt is megtudhatja, milyen eszközzel, hogyan juthat oda, netán még taxit is rendelhet a fedélzetről.
A légitársaságok feltehetően örömmel alkalmazzák majd az új technikát, mivel az nemcsak vonzóbbá teszi őket, de a hirdetési lehetőségek révén további bevételeket jelent.