Várakozások és félelmek
A HR területén leggyakrabban a toborzási idő rövidülését várják a cégek a mesterséges intelligencia bevonásától, ezt követi a jobb, hatékonyabb döntéshozatal elősegítése, majd a szakmai segítségnyújtás és a megfelelő jelöltek megtalálása. A megkérdezett munkaadók 54 százaléka fogalmazott meg valamilyen aggodalmat a mesterséges intelligencia toborzásban történő alkalmazását illetően. Elsősorban az érzelmek és a személyes benyomások eltűnésétől tartanak a vállalatok, ezt követi a jelöltélmény romlása a gépi munkaerő bevonása miatt, harmadik helyre pedig a technológiából adódó esetleges hibás következtetések kerültek.
Az MI bevonását a toborzási folyamatba leginkább a beküldött önéletrajzok előszűrésénél tartják hasznosnak jelenleg a szervezetek, ezt követi a jelöltek felkutatásának, majd a kiválasztási és szelektálási folyamatoknak a hatékonyabbá tétele. Leggyakrabban az interjúk folyamatát tervezik automatizálni a cégek, második helyre a hirdetések megjelenítése, disztribúciója került, harmadikként pedig a munkakör leírása, a hirdetések tartalmának megfogalmazása a legtöbb helyen felmerülő terv a MI-hez kapcsolódó fejlesztések terén.
„Az adatgyűjtés, adatelemzés jelent meg elsősorban igényként a felmérésünkben, amelyekkel a vállalati döntések előkészíthetők, támogathatók, emellett a megfelelő célcsoport megszólításában várnak a jövőben segítséget a mesterséges intelligenciától a cégek. Úgy gondolom, hogy érdekes terület lesz a kiválasztás támogatásában, a hard és soft skillek felmérése és elemzése, ezekből a következtetések levonása mesterséges intelligencia bevonásával vagy például a videóinterjú közben történő mimika elemzése, amelyből többletinformációt kaphatnak a jelölt adott szituációban megélt érzéseiről vagy akár az információk valóságtartalmáról” – mondta el Vidó Viktor a Profession.hu termékfejlesztési igazgatója.