Románia lenyomott minket

Magyarországon egy év alatt 60 százalékkal nőtt az online bankkártyás fizetések aránya a régió egyik legjelentősebb online fizetési szolgáltatójának az internetes vásárlási trendeket vizsgáló kutatása szerint. 

 


Kép:PP

A rendhagyó piaci körképből kiderül: keleti szomszédunk messze a régió más országai előtt jár, ami az online bankkártyás fizetés elterjedését illeti. Romániában a kétezres évek közepe óta van lehetőség interneten is fizetni, mára a lakosság 28 százaléka rendszeresen él is ezzel a módszerrel. Az online fizetés terén hasonlóan régi motorosnak számít Lengyelország, ahol 3 netes tranzakció történik másodpercenként. A PayU-hoz újonnan csatlakozó Ukrajna interneten vásárló lakosainak már 21 százaléka megbízik ebben fizetési módszerben. Lemaradásban vannak azonban a szintén friss belépő törökök, akiknek mindössze 8 százaléka fizet online bankkártyával. Hozzájuk képest mi magyarok jobb helyzetben vagyunk, hiszen 10 százalék körül alakul azoknak a netpolgároknak a száma, akik így egyenlítik ki online vásárlásuk ellenértékét. Az MNB statisztikai adatai alapján, az online fizetési tranzakciók számát tekintve ez 60 százalékos növekedés jelent az elmúlt 2 évben.

Még mindig a készpénz vezet
A KutatóCentrum legfrissebb "E-Shopping Report"-ja szerint továbbra is a készpénzes fizetés vezet a hazai online vásárlások esetében. Az e-boltok vevőinek 77 százaléka szokta ilyen módon is - postai utánvéttel, illetve futárnak történő készpénzes fizetéssel - rendezni a számláját. A második helyen az átutalás áll: a vásárlók fele fizetett már átutalással online megrendeléskor, ez tavalyhoz képest 6 százalékpontos növekedést jelent. Az egy online vásárlásra átlagosan fordított összeg 2010-hez hasonlóan a megkérdezettek 61 százaléka esetében maximum 10.000 forint volt a legutolsó online vásárlás alkalmával, több mint 40.000 forintot pedig már csak az online vásárlók 7 százaléka fizetett ki.

Van azonban olyan terület, ahol mi magyarok minden más fizetési lehetőségnél nagyobb arányban választjuk a netes bankkártyás módszert: itthon, ha valamilyen eseményre vásárolunk jegyet, 90 százalékban így fizetünk. De népszerű ez a számlakiegyenlítési mód akkor is, ha elektronikai és kulturális termékeket vásárolunk. Hogy az egyes országok felhasználói hol fizetnek legszívesebben online bankkártyával, érdekes eltérést mutat: a csehek szívesen intézik sportfogadásaikat így, illetve a különböző internetes tartalmakért is ezzel a módszerrel fizetnek. Az oroszok, - hasonlóan a cseh felhasználókhoz, de eltérően a többi országtól - különösen szívesen használják online a bankkártyájukat, ha tartalmat, pl. zenét vagy filmet vásárolnak interneten. Románia e tekintetben is előrébb jár a régió más államaihoz képest: a többi országtól eltérően náluk a legtöbben a közüzemi számlákat is ezzel a fizetési módszerrel egyenlítik ki. (Egyre jobban bízunk az online fizetési módokban és a neten rendelt áruk minőségében is.)

Ha az internethasználat elterjedése szempontjából hasonlítjuk össze a PayU-s országokat, akkor Románia kivételesen nem az élbolyba tartozik. Magyarországhoz hasonlóan 35 százalékos internet-penetrációval rendelkezik, azonban míg nálunk körülbelül 1,2 millióra tehető azok száma, akik szívesen vásárolnak online, addig a román nethasználóknak az összes többi országhoz képest jóval nagyobb aránya, 84 százaléka teszi ezt.

Körülbelül 1,2 millióra tehető azok száma, akik szívesen vásárolnak online

Lengyelország lakosságának 59 százaléka internetezik rendszeresen, a netezők 68 százaléka pedig vásárlásra is használja a világhálót. Így nem túlzás azt állítani, hogy a régió legnagyobb e-kereskedelmi piacáról beszélhetünk. A legtöbb online vásárlási lehetőséget mégis Csehország kínálja netezői számára: a régióban egyedülálló módon 21 000 webshop igyekszik kiszolgálni a neten shoppingolókat. Török társaink e tekintetben is bizalmatlanok: hiába online a lakosság közel fele, alig 7 százalékuk vásárol a világhálón.

Úgy tűnik tehát, hogy az internethasználat elterjedése és az e-kereskedelembe vetett bizalom nem feltétlenül függ össze. Azonban minél nagyobb rutint szereznek a régió egy-egy országának lakosai az internetes vásárlásban, annál jobban bíznak az online fizetési megoldásokban is.

Véleményvezér

Kövér Lászlónál betelt a pohár, megbüntette Hadházy Ákost

Kövér Lászlónál betelt a pohár, megbüntette Hadházy Ákost 

A független országgyűlési képviselőnek hétmillió forintba került egy régebbi Orbán-beszéd lejátszása a parlamentben. 
Megéri majd átmenni vásárolni: olyan bolt nyílik Szlovákiában, amilyen Magyarországon nincs

Megéri majd átmenni vásárolni: olyan bolt nyílik Szlovákiában, amilyen Magyarországon nincs 

Komoly vetélytársat kapnak a diszkontláncok.
Orbán Viktor Európa szégyenpadjára tette Magyarországot

Orbán Viktor Európa szégyenpadjára tette Magyarországot 

Mivel egyedül vétózott. 
Milyen rezsicsökkentés? Nálunk a legmagasabb az áram ára

Milyen rezsicsökkentés? Nálunk a legmagasabb az áram ára 

Erre Hadházy Ákos független országgyűlési képviselő hívta fel a figyelmet.
Nem omlik össze az ukrán hadsereg Trump szakítása miatt

Nem omlik össze az ukrán hadsereg Trump szakítása miatt 

Marad az ukrán ellenállás.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo