Repülne Ön nyugodtan pilóta nélkül?

Jövőre kezdik tesztelni a pilóta nélküli repülők technológiáját, hogy megállapíthassák: rá lehet-e bízni komputerekre a gépek irányítását úgy, hogy ne is legyen vezető a fülkében – közölte a Boeing. Korunk nagy személy- és teherszállító gépei a gyakorlatban a felszállástól a leszállásig már ma is a számítógépekre támaszkodnak.

Megváltó vagy „csak” leváltó lehet Magyar Péter? Kihúzza az Orbán-kormány 2026-ig?
Meddig marad szankciós listán Rogán Antal? Mi lesz a régi ellenzékkel?
Online Klasszis Klub élőben Kéri Lászlóval!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a politológustól!

2025. január 23. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

 

Egyik vezetője szerint a világ légi közlekedésének a következő 20 évben 41 ezer új gépre lesz szüksége – ami egyúttal 617 ezer új pilótát jelent. Az utóbbi, főleg a fejlődő országokban nehezen leküzdhető probléma megoldásának egyik lehetősége a repülés további automatizálása.

Mielőtt nyugtalanok lennénk már a gondolatra is, vegyük tekintetbe, hogy már napjainkban is nagymértékben a komputerek irányítják a repülőgépeket, és a pilótáknak sokkal kisebb szerep jut, mint ahogyan azt a legtöbben vélik. S gondolhatunk arra is, hogy a nagy repülőtereken számítógép vezérelte vonatokkal utazunk – igaz, másképp fest a helyzet, ha az utazás színhelye 12 km magasságban, a levegőben van...

Boeing 747 pilótafülke
Kép: youtube.com

Korunk nagy személy- és teherszállító gépei a gyakorlatban a felszállástól a leszállásig a számítógépekre támaszkodnak. Emlékezhetünk, hogy korábban háromfős volt a személyzet: a kapitány, a másodpilóta és a fedélzeti mérnök, aki figyelemmel kísérte a rendszereket. Napjainkban szinte mindig két pilótát látunk a fülkében – annak ellenére, hogy a gépet túlnyomórészt a komputerek irányítják, és a statisztikák világosan bizonyítják, milyen jól működik ez a technológia.

Kép: pinterest.com

Nagyon ritkán fordultak elő olyan esetek, amikor a gépesített irányítás veszélyeztette a biztonságot, de sikerült eloszlatni a pilóták aggodalmát, hogy ne tudnának megbirkózni az automatizálással.

Egyébként a kormányok és az egyes légitársaságok döntésein múlik, mekkora szerepet kapnak a pilóták a gépek vezetésében. Az Egyesült Államokban például a pilótáknak nagyobb szerep jut, míg az ázsiai légitársaságoknál nagyobbak a korlátozások. Ezeknél az a rend, hogy amint a gép elérte az ezerméteres magasságot, át kell adni az irányítást a számítógépeknek. Az Asiana Airlinesnál pedig csak a kapitány teheti le a gépet, a másodtiszt nem.

Szuperluxus: így repülnek a dollármilliárdosok
Luxusautót vásárolni ma már nem kunszt, bármelyik valóságshow-sztár vagy celeb megteheti. A gazdagság igazi státuszszimbólumává a magánrepülőgépek váltak. Gépet bérel Nicole Kidman, Justin Bieber, Oliver Stone, Kaney West, Rod Stewart, Ben Stiller és sokan mások. Victoria és David Beckham vagy Madonna viszont menetrendszerinti járatokon közlekednek.
A Business Insider cikke szerint 2030 előtt biztosan nem jön el az önvezető repülőgépek kora. Nemcsak a technológiai fejlesztések miatt, hanem azért sem, mert az utasokat nem lesz könnyű rávenni arra, hogy egyáltalán fel merjenek szállni egy vezető nélküli repülőgépre.

Egy felmérés szerint nyolcezer ember közül a többség úgy nyilatkozott: valószínűtlennek tartja, hogy felszálljon egy automata repülőgépre. Leginkább a tanulók, munkanélküliek, a repüléstől félők vagy a repülésbiztonság miatt aggódók nem mernének utazni ilyen gépen. A pilóta nélküli repülés elsősorban a 18 és 34 év közöttieket, az üzleti utazókat és a jegyet online foglalókat érdekli.

Véleményvezér

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe 

Kölcsönösen árulással vádolják egymást.
A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe

A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe 

Vége a Gazprom nagyhatalmi státuszának.
Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart

Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart 

Reméljük Orbán Viktor testőrei remek dzsungelharcosok.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo