Repülne Ön nyugodtan pilóta nélkül?

Jövőre kezdik tesztelni a pilóta nélküli repülők technológiáját, hogy megállapíthassák: rá lehet-e bízni komputerekre a gépek irányítását úgy, hogy ne is legyen vezető a fülkében – közölte a Boeing. Korunk nagy személy- és teherszállító gépei a gyakorlatban a felszállástól a leszállásig már ma is a számítógépekre támaszkodnak.

Mi lesz az árrésstop vége?
Belebukhat valaki az MNB-alapítványi botrányba?
Mik lennének egy új kormány legfontosabb teendői?

Online Klasszis Klub élőben Csillag Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi gazdasági és közlekedési minisztert!

2025. június 25. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

 

Egyik vezetője szerint a világ légi közlekedésének a következő 20 évben 41 ezer új gépre lesz szüksége – ami egyúttal 617 ezer új pilótát jelent. Az utóbbi, főleg a fejlődő országokban nehezen leküzdhető probléma megoldásának egyik lehetősége a repülés további automatizálása.

Mielőtt nyugtalanok lennénk már a gondolatra is, vegyük tekintetbe, hogy már napjainkban is nagymértékben a komputerek irányítják a repülőgépeket, és a pilótáknak sokkal kisebb szerep jut, mint ahogyan azt a legtöbben vélik. S gondolhatunk arra is, hogy a nagy repülőtereken számítógép vezérelte vonatokkal utazunk – igaz, másképp fest a helyzet, ha az utazás színhelye 12 km magasságban, a levegőben van...

Boeing 747 pilótafülke
Kép: youtube.com

Korunk nagy személy- és teherszállító gépei a gyakorlatban a felszállástól a leszállásig a számítógépekre támaszkodnak. Emlékezhetünk, hogy korábban háromfős volt a személyzet: a kapitány, a másodpilóta és a fedélzeti mérnök, aki figyelemmel kísérte a rendszereket. Napjainkban szinte mindig két pilótát látunk a fülkében – annak ellenére, hogy a gépet túlnyomórészt a komputerek irányítják, és a statisztikák világosan bizonyítják, milyen jól működik ez a technológia.

Kép: pinterest.com

Nagyon ritkán fordultak elő olyan esetek, amikor a gépesített irányítás veszélyeztette a biztonságot, de sikerült eloszlatni a pilóták aggodalmát, hogy ne tudnának megbirkózni az automatizálással.

Egyébként a kormányok és az egyes légitársaságok döntésein múlik, mekkora szerepet kapnak a pilóták a gépek vezetésében. Az Egyesült Államokban például a pilótáknak nagyobb szerep jut, míg az ázsiai légitársaságoknál nagyobbak a korlátozások. Ezeknél az a rend, hogy amint a gép elérte az ezerméteres magasságot, át kell adni az irányítást a számítógépeknek. Az Asiana Airlinesnál pedig csak a kapitány teheti le a gépet, a másodtiszt nem.

Szuperluxus: így repülnek a dollármilliárdosok
Luxusautót vásárolni ma már nem kunszt, bármelyik valóságshow-sztár vagy celeb megteheti. A gazdagság igazi státuszszimbólumává a magánrepülőgépek váltak. Gépet bérel Nicole Kidman, Justin Bieber, Oliver Stone, Kaney West, Rod Stewart, Ben Stiller és sokan mások. Victoria és David Beckham vagy Madonna viszont menetrendszerinti járatokon közlekednek.
A Business Insider cikke szerint 2030 előtt biztosan nem jön el az önvezető repülőgépek kora. Nemcsak a technológiai fejlesztések miatt, hanem azért sem, mert az utasokat nem lesz könnyű rávenni arra, hogy egyáltalán fel merjenek szállni egy vezető nélküli repülőgépre.

Egy felmérés szerint nyolcezer ember közül a többség úgy nyilatkozott: valószínűtlennek tartja, hogy felszálljon egy automata repülőgépre. Leginkább a tanulók, munkanélküliek, a repüléstől félők vagy a repülésbiztonság miatt aggódók nem mernének utazni ilyen gépen. A pilóta nélküli repülés elsősorban a 18 és 34 év közöttieket, az üzleti utazókat és a jegyet online foglalókat érdekli.

Véleményvezér

Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség

Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség 

Vége az Európai Unió elnéző magatartásának.
Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában

Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában 

Tragikusan teljesít az Orbán-kormány.
A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly

A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly 

Nem jön össze a kisebb infláció.
Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül

Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül 

Ma már nincs ingyen semmi, a rezsicsökkentés se.
Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja

Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja 

Most már Szlovákia is támogatja Ukrajna EU tagságát.
Illegális nádvágásokkal épül az új NER villa a Balaton partján

Illegális nádvágásokkal épül az új NER villa a Balaton partján 

Szépen gazdagodnak a NER vitézek.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo