Repülne Ön nyugodtan pilóta nélkül?

Jövőre kezdik tesztelni a pilóta nélküli repülők technológiáját, hogy megállapíthassák: rá lehet-e bízni komputerekre a gépek irányítását úgy, hogy ne is legyen vezető a fülkében – közölte a Boeing. Korunk nagy személy- és teherszállító gépei a gyakorlatban a felszállástól a leszállásig már ma is a számítógépekre támaszkodnak.

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

 

Egyik vezetője szerint a világ légi közlekedésének a következő 20 évben 41 ezer új gépre lesz szüksége – ami egyúttal 617 ezer új pilótát jelent. Az utóbbi, főleg a fejlődő országokban nehezen leküzdhető probléma megoldásának egyik lehetősége a repülés további automatizálása.

Mielőtt nyugtalanok lennénk már a gondolatra is, vegyük tekintetbe, hogy már napjainkban is nagymértékben a komputerek irányítják a repülőgépeket, és a pilótáknak sokkal kisebb szerep jut, mint ahogyan azt a legtöbben vélik. S gondolhatunk arra is, hogy a nagy repülőtereken számítógép vezérelte vonatokkal utazunk – igaz, másképp fest a helyzet, ha az utazás színhelye 12 km magasságban, a levegőben van...

Boeing 747 pilótafülke
Kép: youtube.com

Korunk nagy személy- és teherszállító gépei a gyakorlatban a felszállástól a leszállásig a számítógépekre támaszkodnak. Emlékezhetünk, hogy korábban háromfős volt a személyzet: a kapitány, a másodpilóta és a fedélzeti mérnök, aki figyelemmel kísérte a rendszereket. Napjainkban szinte mindig két pilótát látunk a fülkében – annak ellenére, hogy a gépet túlnyomórészt a komputerek irányítják, és a statisztikák világosan bizonyítják, milyen jól működik ez a technológia.

Kép: pinterest.com

Nagyon ritkán fordultak elő olyan esetek, amikor a gépesített irányítás veszélyeztette a biztonságot, de sikerült eloszlatni a pilóták aggodalmát, hogy ne tudnának megbirkózni az automatizálással.

Egyébként a kormányok és az egyes légitársaságok döntésein múlik, mekkora szerepet kapnak a pilóták a gépek vezetésében. Az Egyesült Államokban például a pilótáknak nagyobb szerep jut, míg az ázsiai légitársaságoknál nagyobbak a korlátozások. Ezeknél az a rend, hogy amint a gép elérte az ezerméteres magasságot, át kell adni az irányítást a számítógépeknek. Az Asiana Airlinesnál pedig csak a kapitány teheti le a gépet, a másodtiszt nem.

Szuperluxus: így repülnek a dollármilliárdosok
Luxusautót vásárolni ma már nem kunszt, bármelyik valóságshow-sztár vagy celeb megteheti. A gazdagság igazi státuszszimbólumává a magánrepülőgépek váltak. Gépet bérel Nicole Kidman, Justin Bieber, Oliver Stone, Kaney West, Rod Stewart, Ben Stiller és sokan mások. Victoria és David Beckham vagy Madonna viszont menetrendszerinti járatokon közlekednek.
A Business Insider cikke szerint 2030 előtt biztosan nem jön el az önvezető repülőgépek kora. Nemcsak a technológiai fejlesztések miatt, hanem azért sem, mert az utasokat nem lesz könnyű rávenni arra, hogy egyáltalán fel merjenek szállni egy vezető nélküli repülőgépre.

Egy felmérés szerint nyolcezer ember közül a többség úgy nyilatkozott: valószínűtlennek tartja, hogy felszálljon egy automata repülőgépre. Leginkább a tanulók, munkanélküliek, a repüléstől félők vagy a repülésbiztonság miatt aggódók nem mernének utazni ilyen gépen. A pilóta nélküli repülés elsősorban a 18 és 34 év közöttieket, az üzleti utazókat és a jegyet online foglalókat érdekli.

Véleményvezér

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat 

Nincs következménye az uniós pénzek széthordásának.
Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni

Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni 

Nyolc éve nem veszik észre az egészségbiztosítónál az inflációt.
Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból

Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból 

Becsapott a villám a Fideszbe.
A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest

A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest 

Szomorú statisztika a mobilpiacon.
Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra

Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra 

Meglepetésre ébredt egyik reggel a polgármester.
Újabb megszorítás a szenzációsnak ígért évben

Újabb megszorítás a szenzációsnak ígért évben 

A betegek is pórul járnak.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo