Az internet tömeges elterjedésének alig néhány éves történelmében tavaly megjelentek a telekommunikációs óriásvállalatok. Hatalmas kommunikációs és disztribúciós kapacitásukat felértékelte a piac, s ez biztos piaci pozíciókat adott terjeszkedési politikájuk végrehajtásához. A telkom cégek nagy buzgalommal szippantották fel az on-line tartalomszolgáltatókat, vagy alakítottak ilyen egységeket házon belül (például France Telecom: Wanadoo; Deutsche Telekom: T On-line stb.). A hirdetési bevételekből élő médiumokkal azonban már 2000 nyarán telítetté vált az on-line piac, és megkezdődtek a találgatások a negatív következmények lecsapódását illetően.
Bannerek alkonya?
A Merril Lynch vezető internetelemzője szerint a következő három hónapban további 25 százalékkal zsugorodhat az on-line reklámüzlet nagyságrendje. Európában éves szinten 20 százalékos visszaesést prognosztizálnak, derül ki a Dotkom Internet Consulting jelentéséből. A Yahoo! Europe drasztikusabb visszaesést lát, 20 százalékos idei növekedést a tavalyi 90 százalékos mértékhez képest.
Ebben az üzleti klímában az új média korábbi ambíciója, nevezetesen hogy a tradicionálisabb vállalatokat rábírják: költsenek on-line reklámkampányokra, egyelőre nem kivitelezhető.
A bannerek (on-line reklámcsíkok) kisebb hatékonysággal működtek, mint ahogyan azt elvárták, ezért e reklámforma tarifái már az év végén 30 százalékkal csökkentek, ami nagyban hozzájárult a hirdetési piac hanyatlásához. A Booz Allen & Hamilton tanulmánya szerint a portálokra látogató netezőknek csak egy(!) százaléka kattint a bannerekre, ugyanakkor az a fejlett piacokon (USA, Skandinávia) még mindig a hirdetési bevételek 65, a mediterrán országokban 85, Magyarországon - 2000 első felében - pedig 90 százalékát teszi ki!
Az amerikai Internet Advertising Bureau februárban hét új és egységes hirdetési formát vezetett be, amelyek a legújabb tesztelések szerint négyszer hatékonyabbak, mint a bannerek.
Közönséggyűjtő portálok
Az internetes reklámkampányok egészen a közelmúltig arra épültek, hogy a portálok kapuk az internethez, és nem célállomások.
Ám a legújabb felmérések szerint az internetezők háromszor annyi időt töltenek egy-egy portálon (átlagosan 4,5 órát havonta), mint amennyit a szórakoztató honlapokon vásárlásra szánnak. A már saját márkanevük felépítésére képes portálok új funkcióval rendelkeznek: közönséggyűjtő és közösségteremtő erejük miatt hasonló értékű médiumokká válnak, mint a nyomtatott publikációk és a kábelcsatornák (a tévécsatornák hírportáljain 16 perc az átlagos tartózkodási idő, ez napi rendszerességgel számolva havi 8 óra).
A világ első számú portáljának és on-line márkanevének, a Yahoo!-nak az elnöke, Tim Koogle azt jósolta a davosi világgazdasági fórumon, hogy hosszú távon visszaáll az egyensúly, és az on-line média továbbra is komolyan vehető hirdetési felület marad. A Forrester Research szerint 2003-ra megduplázódhatnak az on-line hirdetési költségek, a bannerek aránya azonban 20 százalékra fog visszaszorulni.
A túlélés kulcsa
A hirdetés nélküli tartalom napjai véget értek - hangzott el februárban a Las Vegas-i televíziós vásár, a NATPE on-line médiát tárgyaló konferenciáján. A piaci helyzet kikényszeríti a versenytársak elmozdulását a fizetős, úgynevezett prémiumszolgáltatások felé. A lépés megtételére égető szüksége van az egész piacnak, ahol még a Yahoo!-nak is csak 10 százalékos arányban vannak nem hirdetésből származó bevételei. Kérdés, képesek-e az on-line szolgáltatók megnyitni a felhasználók pénztárcáját.
Mindenestre új trend van kibontakozóban. Az elmúlt kritikus hónapok változásaira adott piaci reakció: a specializálódás. A legbiztosabb marketingmódszert az egyre szűkebben szegmentált célcsoportok differenciált elérése jelenti: a kiskorú gyerek a rajzfilmcsatornán és annak honlapján érhető el, a háziasszonynak pedig a romantikus filmek csatornáján vagy a sztárpletykákkal teli portálon lehet figyelmébe ajánlani az új porszívót. A cégek nagy része máris tevékenysége „újrafókuszálásáról” beszél, és az „erősen megszállott, specializált fogyasztói közönségekre” építi az üzletet. Ez a túlélés kulcsa a világban.
Murdoch és az internet
Rupert Murdoch sosem volt az internet híve. „Több üzletet semmisít meg, mint amennyit teremt”- mondta. Gyermekei, akik leányvállalatainak vezérigazgatói, rábeszélésére csak 1999 nyarán kapcsolt rá az új üzletre, s az ínség napjaiban most ő a legdrasztikusabb átszervezéseket levezénylő médiapápa: 2,3 milliárd dollár értékben tervezett on-line befektetést vont vissza! Murdoch kifizetődő óvatosságára utal, hogy ennek nagy része nem valódi pénz, hanem hirdetési felülettel fedezett invesztíció. A 40 milliárdra értékelt News Corp. megszüntette internetegységét (News Digital Media), több honlapját pedig létező televíziós részlegeibe csoportosította át. A csak az USA-ban 200 állást követelő átszervezéstől több tízmillió dolláros megtakarítást vár a társaság. Az összeget mégis az on-line üzlet szebb napjaira tervezik félretenni. A csoport vezetői tagadják, hogy az on-line üzlet lefaragása a másik oldalon történő agresszív terjeszkedéssel, a News Corp.-pal egyenértékű, 40 milliárd dolláros DirecTV megvételével függene össze.
Szükség és szűkség
- A New York Times on-line állománya 17 százalékát, 69 ember bocsátott el. Az leépítésből 6 millió dollár megtakarításra számítanak.
- A világ vezető hírtelevíziója, az immár egyesült AOL-TimeWarner részeként működő CNN az alkalmazottak 10 százalékának, 400 embernek mondott fel.
- Az MTV, a Viacom érdekeltségi körébe tartozó zenei csatorna átszervezéseket és on-line üzleti stratégiája felülvizsgálatát helyezte kilátásba.
- Az Excite@Home 8 százalékos elbocsátás keretében 250 alkalmazottjától vált meg, és a nagy sávszélességű webüzletre koncentrálást tette meg stratégiai célnak. Aktuális akvizícióit törölte, profitot nem termelő on-line médiaüzletágait pedig megszünteti.
- A Wall Street Journalt megjelentető amerikai gazdasági lapkiadónál, a Dow Jonesnál csak a forgalomnövekedés elmaradása jelentkezett. Az éves hirdetési bevételek ugyan 14 százalékkal növekedtek, de az év második felében a válság „lefölözte” az eredményt.
- A német szoftverfejlesztő SAP 250 millió(!) dollár körüli veszteséget könyvel el az Intellel alapított internetes vegyesvállalata veszteségeként.
- A GE NBC divíziójához tartozó, 24 órán át globális gazdasági híreket sugárzó amerikai CNBC „gazdasági nyomásra” hivatkozva 40 alkalmazottját bocsátotta el, átszervezett internetrészlegénél (CNBC.com) 26 százalékos leépítést hajtott végre. Januárban a 150 főt (a munkaerő 30 százalékát) érintő elbocsátást érvényesített másik netes részlegénél, az NBCi-nál.
- A Future Network 134 high-tech szakmagazint tartalmazó portfóliójából 20 veszteséges lapot készül megszüntetni Franciaországban, az USA-ban, az Egyesült Királyságban és Németországban, csökkenti internetes költségeit, és becsukja öt website-ját. Az Elisabeth Murdoch által vezetett csoport leépítése a 2000 fős munkaerőből 350 alkalmazott és további 75 internetes munkakörű dolgozó elbocsátását jelenti.
- A többféle hozzáférésű (MAP) Vizzavi portál, a VivendiUniversal és a Vodafone vegyesvállalata, amely főként mobiltelefonon internetezőknek szolgáltat tartalmat, csökkentette 2001-es bevételi előrejelzéseit.
- Egy ellenpélda: a BBC, a brit közszolgálati televízió feje, Greg Dyke épp az on-line böjt kellős közepén szánta el magát arra, hogy hirdetési bevételeket generáló honlapot indítson el (BBCNews.com, amerikai célközönségnek szánva) annak érdekében, hogy az állami támogatás mellett növelje a kereskedelmi bevételek mértékét.
2001. április
Portálsepregetés - Tartalomszolgáltatók külföldön
Az új média felségterületén lelassult az üzlet. Ma megfontoltabban és jóval kisebb mértékben áramlik a tőke a dotkom cégekbe, mint egy-két évvel ezelőtt, így reklámra fordítható dollárjaik is csökkentek. A tartalomszolgáltatók bevételeinek apadását a bannerek vártnál rosszabb hatékonysága és a csalódottság következtében indokolttá vált tarifacsökkentések is magyarázzák. Napról napra újabb létszámcsökkentések, átszervezések, felszámolások és összeolvadások jellemzik az internetes sajtót világszerte. Az optimisták azonban már látni vélik a kiutat.
Véleményvezér

A korrupció melegágya a cégeknek adott állami támogatások, első helyen állunk
Bindzsisztán pénzpumpája.

Meglepetés, lengyelek vették meg a britek egyik legnagyobb csomagküldő cégét
Terjeszkedik a lengyel gazdaság.

A statisztika azt mutatja, hogy mit sem érnek a kormányzati hatósági árak
Árkorlátozás ide, vagy oda, azok mennek felfelé.

2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia
Szépen gazdagodott a Matolcsy gyerek.

A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak
Orbán Viktort kifejezetten negatív színben tüntetik fel cseh plakátokon.

Szijjártó Péter nagyon megdicsérte magát az USA vámok felfüggesztése kapcsán, bár semmi köze nem volt hozzá
Szijjártó Péter rettenetesen büszke önmagára.