Páneurópai online piac alakulhat

Az Európai Bizottság javaslatokat dolgoz ki annak érdekében, hogy egységes európai piac jöjjön létre az online tartalmak, így a zene, a filmek és a játékok internetes, illetve mobil eszközökön át történő szolgáltatásában - jelentették be csütörtökön Brüsszelben.

Elmossa az árrésstopot a recesszió?
Mekkora sebeket ejt rajtunk Donald Trump vámháborúja?

Online Klasszis Klub élőben Jaksity Györggyel!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves közgazdászt!

2025. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A bizottság megítélése szerint - közölte Viviane Reding, az információs társadalomért és a médiáért felelős biztos - az európai tartalomszolgáltató piacot még ma is a szabályozás széttöredezettsége jellemzi, és hiányoznak azok a szabályok, amelyek áttekinthetően, fogyasztóbarát módon tennék hozzáférhetővé a szerzői jogok által védett tartalmakat.

A bizottság, az Európai Unió központi végrehajtó testülete az év közepére kívánja részletesen kidolgozni konkrét javaslatait. Reding szóvivője a témáról tartott sajtótájékoztatón hangsúlyozta, hogy még csak az elképzelések körvonalazásánál tartanak, és egyelőre nem biztos, hogy az indítványok jogszabályi javaslatokban is testet öltenek majd. Az viszont nyilvánvalónak látszik, hogy valamilyen "magatartási kódexre" szükség lenne az internetszolgáltatók, a szerzői jogok tulajdonosai és a fogyasztók "háromszögében".  

A négy megoldandó feladat

A Bizottság szerint négy összefüggő probléma igényel valamilyen kezelést. Az egyik maga a tartalomlopás, az internetes "kalózkodás". A másik, hogy az illegális letöltések veszélyére hivatkozva az iparág számos szereplője elzárkózik a kreatív tartalom online terjesztésétől.

Brüsszel szerint - és ebben most hiányosság mutatkozik - előmozdíthatná az online tartalomszolgáltatás viharos fejlődését, ha olyan, "multiterritoriális" hatályú felhasználói engedélyeket lehetne kiadni, amelyek egyszerre több, vagy akár az összes uniós országban hozzáférhetővé tennének szerzői jog által védett tartalmakat.

A negyedik metszete ennek a problémakörnek az, hogy egyelőre nem működtethetőek harmonikus egységben az egyes országok digitális jogkezelő (Digital Rights Management, DRM) rendszerei. A DRM-ek olyan technológiák, amelyek a szerzői jogok által védett tartalom felhasználását megbízhatóan mérik, és ennek megfelelően tisztességes ellentételezésben részesülhetnek az alkotók, vagyis a szerzői jogok tulajdonosai. E DRM-ek közt kellene "interoperabilitást" biztosítani Európában.

Növekvő versenyképesség

A Bizottság megbízásából végzett felmérés szerint az egységes piac létrejötte ebben az üzletágban - a kreatív online tartalomszolgáltatásban - 2010-ig lehetővé tenné akár a bevételek megnégyszereződését is. Az 500 milliós piacra egységesen érvényes magatartási szabályok növelnék Európa versenyképességét e területen.

Az egyes tartalomtípusok esetében jelenleg nagyon eltérő az online terjesztés mértéke. A zenei műfajban néhány országban - így például Nagy-Britanniában - a 25 százalékot is eléri az online eladás aránya. A videótartalom, illetve az "on-demand" tévéműsorok internetes terjesztése azonban még mindig csak gyerekcipőben jár.

Véleményvezér

A statisztika azt mutatja, hogy mit sem érnek a kormányzati hatósági árak

A statisztika azt mutatja, hogy mit sem érnek a kormányzati hatósági árak 

Árkorlátozás ide, vagy oda, azok mennek felfelé.
2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia

2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia 

Szépen gazdagodott a Matolcsy gyerek.
A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak

A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak 

Orbán Viktort kifejezetten negatív színben tüntetik fel cseh plakátokon.
Kiderült miért vonta vissza vámjait Trump

Kiderült miért vonta vissza vámjait Trump 

A közgazdászok pártállás nélkül visítanak.
180 fokot fordult Orbán Viktor és Donald Trump barátja

180 fokot fordult Orbán Viktor és Donald Trump barátja 

A politikusok némelyike felülmúlja a szélkakasokat.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo