Páneurópai online piac alakulhat

Az Európai Bizottság javaslatokat dolgoz ki annak érdekében, hogy egységes európai piac jöjjön létre az online tartalmak, így a zene, a filmek és a játékok internetes, illetve mobil eszközökön át történő szolgáltatásában - jelentették be csütörtökön Brüsszelben.

Kíváncsi rá, hogyan befolyásolják a világpolitikai viharok az Ön pénztárcáját?
Csatlakozzon azokhoz, akik nemcsak figyelik,
hanem értik is, mi történik a világban - és a tőkepiacokon!

Klasszis Befektetői Klub

2025. május 27. 17:00, Budapest

Részletek és jelentkezés

A bizottság megítélése szerint - közölte Viviane Reding, az információs társadalomért és a médiáért felelős biztos - az európai tartalomszolgáltató piacot még ma is a szabályozás széttöredezettsége jellemzi, és hiányoznak azok a szabályok, amelyek áttekinthetően, fogyasztóbarát módon tennék hozzáférhetővé a szerzői jogok által védett tartalmakat.

A bizottság, az Európai Unió központi végrehajtó testülete az év közepére kívánja részletesen kidolgozni konkrét javaslatait. Reding szóvivője a témáról tartott sajtótájékoztatón hangsúlyozta, hogy még csak az elképzelések körvonalazásánál tartanak, és egyelőre nem biztos, hogy az indítványok jogszabályi javaslatokban is testet öltenek majd. Az viszont nyilvánvalónak látszik, hogy valamilyen "magatartási kódexre" szükség lenne az internetszolgáltatók, a szerzői jogok tulajdonosai és a fogyasztók "háromszögében".  

A négy megoldandó feladat

A Bizottság szerint négy összefüggő probléma igényel valamilyen kezelést. Az egyik maga a tartalomlopás, az internetes "kalózkodás". A másik, hogy az illegális letöltések veszélyére hivatkozva az iparág számos szereplője elzárkózik a kreatív tartalom online terjesztésétől.

Brüsszel szerint - és ebben most hiányosság mutatkozik - előmozdíthatná az online tartalomszolgáltatás viharos fejlődését, ha olyan, "multiterritoriális" hatályú felhasználói engedélyeket lehetne kiadni, amelyek egyszerre több, vagy akár az összes uniós országban hozzáférhetővé tennének szerzői jog által védett tartalmakat.

A negyedik metszete ennek a problémakörnek az, hogy egyelőre nem működtethetőek harmonikus egységben az egyes országok digitális jogkezelő (Digital Rights Management, DRM) rendszerei. A DRM-ek olyan technológiák, amelyek a szerzői jogok által védett tartalom felhasználását megbízhatóan mérik, és ennek megfelelően tisztességes ellentételezésben részesülhetnek az alkotók, vagyis a szerzői jogok tulajdonosai. E DRM-ek közt kellene "interoperabilitást" biztosítani Európában.

Növekvő versenyképesség

A Bizottság megbízásából végzett felmérés szerint az egységes piac létrejötte ebben az üzletágban - a kreatív online tartalomszolgáltatásban - 2010-ig lehetővé tenné akár a bevételek megnégyszereződését is. Az 500 milliós piacra egységesen érvényes magatartási szabályok növelnék Európa versenyképességét e területen.

Az egyes tartalomtípusok esetében jelenleg nagyon eltérő az online terjesztés mértéke. A zenei műfajban néhány országban - így például Nagy-Britanniában - a 25 százalékot is eléri az online eladás aránya. A videótartalom, illetve az "on-demand" tévéműsorok internetes terjesztése azonban még mindig csak gyerekcipőben jár.

Véleményvezér

Három és félszeres gázárral riogat a fideszes intézmény

Három és félszeres gázárral riogat a fideszes intézmény 

A Fidesz állandóan riogat, migránsokkal, háborúval, Sorossal, most meg a gázárral.
Főhet szegény Orbán Viktor feje

Főhet szegény Orbán Viktor feje 

Ez ám a meglepetés, mégiscsak Putyin a háborúpárti.
Hadházy Ákos szerint eltűnt 16 milliárd forint

Hadházy Ákos szerint eltűnt 16 milliárd forint 

Újabb botrány, lesz-e felelős?
Magyar Péter nyilvánosságra hozta a Fidesz „őszödi beszédét”

Magyar Péter nyilvánosságra hozta a Fidesz „őszödi beszédét” 

A Fidesz eddigi állításával ellentétben nem békepárti.
A magyar vállalkozók az ötödik legmagasabb árat fizetik Európában az áramért

A magyar vállalkozók az ötödik legmagasabb árat fizetik Európában az áramért 

Az európai átlagár felett kapják az áramot a magyar vállalkozók.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo