Őrző-védő csomagolás - A házhoz vitel nem lesz on-line

Nagy reklámfelület, magas színvonalú, esztétikus nyomtatás - próbálják hosszú évek óta a csomagoláson spóroló termelési vezetők fejébe verni a tudományt a marketingesek. Mindez felejthető lenne az internettel együtt terjedő csomagküldő kereskedelemben? Legyen kevésbé tetszetős a csomagolás, csak óvja meg a megrendelt árut?

Az önkiszolgáló rendszerben árusított terméknek önmagát kell eladnia, s a jó, esztétikus és reklámcélokat is szolgáló csomagolásnak az értékesítés számos feladatát kell átvállalnia; nem csupán bemutatja, hanem rendszerezi a terméket, felkelti a vásárló érdeklődését, vásárlásra ösztönöz, tükrözi a vállalat arculatát és a márkát és így tovább. Mindezt továbbra sem szabad elfelejteni, de az internetes értékesítéssel a csomagolás régi-új funkciói kerülnek előtérbe - állítják egyre inkább a szakemberek. Hiszen a vevő a webáruházban sétálgatva választja ki a kívánt árut, és - lévén, hogy az interneten nincs terjedelmi korlát - minden lényeges információt megtudhat róla. Ezután elektronikus úton adja fel a megrendelést, és - egyre gyakrabban - szintén elektronikus úton fizeti ki az ellenértékét is.

A termék fizikai kiszállítása a megadott címre azonban mindenképpen hagyományos módon történik. S szállítás közben bizony az áru sérülhet. Hacsak meg nem óvja a csomagolás, amely nem biztos, hogy feltétlenül esztétikus, talán nagy reklámfelület sincs rajta, ámde az egészen biztos, hogy tartósnak kell lennie.
A csomagolási kultúra a történelemben három, többé-kevésbé elhatárolható szakaszra bontható: a házi tárolás kora a XIX. század első feléig tartott, ezt követte az iparosodás időszaka a XX. század közepéig, s azután jött a tömeges használat, a mindent becsomagolás időszaka. Századunk középső harmadában két szálon futott a csomagolási technológiák története: egyrészt folytatódott a korábban kialakult csomagolási rendszerek - üveg, konzervdoboz, papír - térhódítása, és a háttérben, a vegyipar talaján kialakultak a műanyag alapú csomagolóeszközök. Magyarországon az 1968-as „új gazdasági mechanizmus” hozott a csomagolások alkalmazása területén is gyökeres fordulatot. Ettől kezdve az üveghez és a fémhez képest egyre nagyobb mértékben használták fel a papír, a karton és a műanyag csomagolószereket.

A statisztikai kényszer 1990-es megszűnése óta a csomagolóanyagok hazai termeléséről korlátozottan, importjáról pedig egyáltalán nem állnak rendelkezésre közvetlen adatok, csupán a kiszerelt termékek vám- és vállalati adataiból lehet ezekre következtetni.
Eszerint napjainkban a papír és az üveg csomagolóanyagok visszaszorulása, majd átmeneti fellendülése és újbóli visszaszorulása a jellemző; a csomagolási szerkezet - bár a hazai műanyagalapanyag-gyártás stagnál - a műanyagok irányába tolódott el, nem utolsósorban e csomagolószerek jelentős importja miatt.
A környezetvédelmi szempontok miatt viszont mindez megkülönböztetett figyelmet kíván. Egy felmérés szerint ugyanis a hazai vásárlási szokásokat elsősorban a gyakorlati jellemzők - például a súly és az ár -, másodsorban az esztétikai értékek határozzák meg, és csak harmadsorban jelentkeznek a környezetvédelemmel összefüggő ismérvek, mint a csomagolás termékhez viszonyított aránya, annak anyaga vagy minősége.
Ha a házhoz szállított áruk és ezzel együtt a csomagolóanyagok mennyisége megnövekszik, akkor ezt a folyamatot olyan minőségi változásoknak, új csomagolóanyagok felfedezésének kell kísérnie, amelyek nemcsak azt árut őrzik-védik a sérüléstől, hanem a környezetünket is.


2000. november

Véleményvezér

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek 

A betiltás a digitális világban immár mulatság tárgya.
Semmi nem fog Magyar Péteren

Semmi nem fog Magyar Péteren 

Ezúttal komoly kihívóra lelt Orbán Viktor.
Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania

Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania 

Hol van már Magyarország egykori olcsósága.
A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban

A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban 

A luxizás magyar császára nagyot villantott.
Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda

Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda 

A MÁV biztosítja a késést, a sző valódi és átvitt értelmében egyaránt.
Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo