„A közvélemény ilyenfajta befolyásolása súlyosan veszélyezteti a közéletet – állapítja meg a jelentés. – Kormányszervek, politikai pártok a közösségi médiát használják arra, hogy hamis híreket terjesszenek, ellenőrizzenek, cenzúrázzanak, így aláásva a média, a közintézmények és a tudomány iránti bizalmat.” A jelentés szerint a magyar kormány 2010-ben folyamodott ilyen módszerhez.
A kutatók tapasztalatai azt mutatják, hogy az ilyenfajta propaganda visszaszorítására tett lépések ellenére a veszély növekszik.
Ez a veszélyes tevékenység átterjedt a cset-alkalmazásokra és az alternatív platformokra, elsősorban a déli országokban, ahol ezek különösen népszerűek. Tapasztalható azonban gazdasági szereplők és politikai pártok manipulációs tevékenysége Európában is: Ausztriában, Lengyelországban, Nagy-Britanniában, és jól ismert az amerikai példa. Azerbajdzsánban, Izraelben, Oroszországban, Törökországban hozzáértő fiatalokat toboroznak ezekre a feladatokra.
Egyre többet használják az automatikus botokat mind propaganda terjesztésére, mind bizonyos tartalmaknak kulcsszó alapján való megosztására. Nem ritka, hogy legális tartalmak ellen tesznek tömegesen bejelentést a szolgáltatónál, s ezzel elérik, hogy ezeket a tartalmakat időlegesen levegyék.
Az oxfordi kutatók szerint nagy üzlet a közvéleménynek a közösségi médiában való manipulálása, dollárok tízmillióit költhetik ezekre a tevékenységekre.
(Forrás: WEF, Davos)