Csupán csekély mértékben változott a saját vagy irodai honlappal rendelkező ügyvédek aránya az elmúlt évben; az előző évben mért adatok alapján mindössze egyötödük rendelkezett a személyesebb és teljesebb tájékoztatást biztosító oldallal. Ez az érték az Ügyvédbróker.hu legfrissebb kutatása szerint azóta sem változott jelentősen, bár területi megosztását tekintve éles különbség tapasztalható; a budapesti ügyvédek 27 százaléka, míg a fővároson kívül tevékenykedők csupán 14 százaléka rendelkezik saját honlappal. Továbbárnyalja a képet a működési forma szerinti megoszlás; míg az egyszemélyes ügyvédi irodák 30 százaléka, addig az egyéni ügyvédek csupán 11 százaléka van jelen „online”. (Ebből a szempontból a jogászok nem képeznek kivételt a kkv-k között, hiszen magyar viszonylatban még mindig alig-alig használják a vállalkozások az internetet.)
A friss kutatás az online ügyvédi jelenlét egyik kiemelt formáját, az ügyvédi honlapokat vizsgálta. Magyarországon a Magyar Ügyvédi Kamara nyilvántartása szerint 10 799 ügyvéd praktizál. „Saját honlappal azonban a vizsgált ügyvédek csupán alig 20,5 százaléka rendelkezik; e szempontból a vidéki ügyvédekhez képest aktívabbak a budapestiek, hiszen a honlappal rendelkező fővárosi jogi képviselők aránya megközelíti a 30 százalékot, míg utóbbiak aránya csupán 14 százalék” – nyilatkozta a felmérés kapcsán Gera János, az Ügyvédbróker.hu munkatársa. Tevékenységi forma szempontjából (egyéni ügyvéd, egyszemélyes ügyvédi iroda vagy társas ügyvédi iroda) az egyéni ügyvédek a legkevésbé aktívak; bár a több mint 10 ezer praktizálóból minden második ügyvéd egyéni ügyvédként dolgozik, csupán minden tizedik egyéni ügyvéd rendelkezik saját honlappal. E tekintetben az irodák jóval aktívabbak: weboldallal rendelkezik az egyszemélyes irodák közel harmada, a társas ügyvédi irodák esetében minden negyedik ügyvéd jelenik meg virtuális irodáján keresztül online is.
Kreatív megoldások helyett alapinformációk
Az ügyvédek kis arányban élnek olyan lehetőségekkel, amelyek egyedi, személyes és kreatív jelleget kölcsönöznek honlapjuknak: szakmai publikációk a vizsgált oldalak mindössze 22 százalékánál találhatók meg, jelentős különbséggel a fővárosi és vidéki honlapoknál. A budapestiek esetében ezek aránya 32, míg utóbbiak esetében ennek töredéke, 5 százalék.
Az ügyfeleket segítő és támogató ajánlatkérési lehetőség, hírlevél-szolgáltatás és a jogi tippek elérhetőségének aránya a legalacsonyabb: 2-2, illetve 0 százalék, e tekintetben nem tapasztalható lényeges különbség földrajzi megoszlást tekintve – derül ki a felmérésből.