Nyomon követett csomagok – a UPS gyakorlata

A világ legnagyobb csomagküldő szolgálata, a United Parcel Service (UPS) már a kilencvenes évek közepén elérhetővé tette ügyfeleinek azt a szolgáltatást, hogy az általuk küldött csomagok és dokumentumok útját számítógépükön, az interneten, vagy akár mobiltelefonon sms formájában nyomon kövessék. Az azóta szerzett tapasztalatokról beszélgettünk a UPS Europe e-kereskedelmi igazgatójával, Jos Dujardin-nal és a UPS Magyarország ügyvezető igazgatójával, Michel Bodával.

A feladók rövid szöveges üzenetet kapnak arról, hogy csomagjuk éppen merre utazik. A tájékoztatást igény szerint óráról órára elküldik nekik. A felmérések szerint naponta majdnem 7 millió nyomkövetési kérelemmel fordulnak a UPS-hez, minden második csomag vagy dokumentum.

- A UPS e-kereskedelmi stratégiája segítségével ügyfeleink versenyképes előnyökhöz jutnak. Ennek lényege, hogy üzleti gyakorlatukba integráljuk technológiai megoldásainkat, így jobb, hatékonyabb szolgáltatásokat nyújtanak, és összteljesítményük is javul – vallja Jos Dujardin, aki UPS Europe e-kereskedelmi megoldások igazgatójaként felügyeli a kiajánlott technológiákat, valamint azok integrálását az ügyfelek alapvető folyamataiba. A technológiai fejlesztések felelőseként Jos azt a csoportot vezeti, amelynek feladatai közé tartozik a magas szintű XML alapú alkalmazások felhasználásával való interfész programozás, mellyel biztosítják a logisztikai információk zavartalan beépítését az ügyfelek alapvető üzleti folyamataiba. A UPS.com interaktív működése, valamint az ügyfélcentrikus Worldship szoftver szintén Dujardin arzenáljához tartozó kulcsfontosságú eszközök.

Mi a véleménye az e-kereskedelemről, ön szerint milyen lesz a jövő?

- Először szeretném meghatározni, hogy számomra mit jelent az e-kereskedelem. Bármilyen elektronikus tranzakció, mely az ügyfelekkel jön létre. Az on-line vásárlás csupán egy kis eleme. Az elektronikus üzleti kereskedelem alatt pedig mi a UPS-nél minden hozzánk beérkező információt értünk. Az összes ügyfelünknél azt szeretnénk elérni, hogy kapcsolódjanak a UPS elektronikus rendszeréhez, és ezáltal hasznosítsák az általunk biztosított logisztikai információt. Úgy gondolom, e-kereskedelem nélkül nincs jövő.

Milyen gyakorlati problémákkal szembesülnek?

- Legnagyobb nehézséget a szemléletmód megváltoztatása jelentette, jelenti. Ezt nem csak a régióban, de még Nyugat-Európában is jelentkezik. Tíz évvel ezelőtt jelentősen megnőtt az információ-áramlás gyorsasága. Ma a verseny nemcsak a termékeket érinti, hanem a beszállítói láncok között is folyik. Példának felhoznám a General Motorst, mely a Ford beszállítói láncával áll versenyben. Ennek következményeképp felértékelődött a logisztikai menedzserek szerepe, állandó helyhez jutottak az igazgatótanácsban. A logisztikai információ integrálása költségcsökkentést eredményez, valamint az ügyfelek kiszolgálását is hatékonyabbá teszi. Mi a vállalatok logisztikai menedzsereit szeretnénk meggyőzni például a UPS Worldship szofver alkalmazásáról, mely a raktározási költségek minimalizását teszi lehetővé, továbbá arról, hogy használják a UPS.com honlapját, valamint a vállalatok számítógépes részlegei alkalmazásaiban automatikusan ott legyen a szállítmányok nyomkövetésére vonatkozó információ.

- Tegyük fel, hogy valaki számítógépet rendel a DELL Computer Corp.-től. Megrendelése után 20 perccel a számítógépet összeszerelik, és utána rögtön szállítják a megadott címre, ami a gyártó raktározási költségeinek megtakarítását engedi – veszi át a szót Michel Boda. - A megrendelő a DELL honlapján tájékozódhat arról, hogy a rendelése éppen melyik fázisban tart. Ugyanott szerepel a szállító (UPS) megnevezése, melyre rákattintva a megrendelő a UPS honlapjára megy át, és nyomon tudja követni csomagja útját. A UPS háztól házig szállítja le a megrendelést, valamint csomagolást, címkézést, vámkezeltetést is végez. A megrendelőlap kitöltésével a vásárlónak egyszer kell információt szolgáltatni magáról, ennek visszaigazolása után a gyártó továbbítja azt a szállítmányozóhoz, adott esetben a UPS-hez, amely ügyfelének egy kód megadásával hozzáférést biztosít a UPS összes on-line eszközéhez és szolgáltatásához. A kód lehívásával a megrendelő számítógépes rendszere – bárhol is van a világban – azonnali és interaktív kapcsolatba kerülhet a UPS-szel, valamint biztonságosan továbbíthatja, integrálhatja vagy módosíthatja az adat- és információáramlást.

- A UPS 13,6 millió csomagot és dokumentumot szállít naponta a világban. Az általunk kidolgozott követési rendszer egy egyszerű HTML kódoláson alapszik – folytatja ismét Jos Dujardin. - A megrendelő költségmegtakarítása igen látványos, ugyanis az ügyfelek többsége ugyanazokra a kérdésekre szeretne választ kapni: hol tart a megrendelésem, mikor kaphatom kézhez, nem kaphatnám-e meg gyorsabban, el tudják-e szállítani az általam kijelölt helyre. Tehát, ha csak naponta kétszer keresi fel telefonon a gyártó ügyfélszolgálatát, és átlag 2,5 dollárt fizet egy telefon lebonyolításáért, az napi 5 dollárjába kerül, mely négy nap múlva már 20 dollár. E helyett minimális költségek mellett naponta többször is felkeresheti a gyártó honlapját.

Milyen eszközökkel tudják biztosítani a csomagok és dokumentumok percre pontos nyomkövetését?

- Az automatizálási folyamatok gyorsítása céljából fejlesztettünk ki egy úgynevezett „okos” címkét, mely bárkódot és a szállításhoz elengedhetetlen információt tartalmazza. Az ügyfeleink rendelkezésére bocsátott szoftverrel a címkét ők is elkészíthetik. Mivel a rendszer automatikusan generál adatokat, az elírás, a hibalehetőség gyakorlatilag nulla. Ugyanakkor a szoftver lehetővé teszi, hogy az ügyfelek rendszerei rá tudjanak kapcsolódni a UPS ODBC vagy XML interfészeire. A címkét ráragasztják a csomagra, a járműre, melyet minden egyes ponton szkennerekkel ellenőriznek annak beérkezésekor és elszállításakor. Az ily módon kapott információt azonnal a UPS központi rendszerébe továbbítják, ami a szállítási lánc teljes áttekinthetőségét biztosítja. Ez XML alapú alkalmazás, melyet igen könnyű használni, és a gépek közötti kommunikációt, az alkalmazások kompatibilitását tervezett szolgálni. Az ügyfél egy bizonyos URL-re csatlakozik, és megadja, milyen típusú nyomkövetést szeretne. Ha a vásárló a gyártóhoz fordul azzal a kérdéssel, hol tart éppen a csomagja, akkor a gyártó a UPS-hez továbbítja kérését, és a UPS rendszere azonnal válaszol. A UPS internet rendszere három interfészből tevődik össze: a UPS.com, a Worldship, valamint a XML eszközök, melyek ugyanazt a követési információt biztosítják. A rendszert még 1995-ben tervezték, és 1999-ben megjelent az eszközök első generációja.

Kit tekint a UPS potenciális ügyfeleinek?

- Mindenkit, aki kereskedelemmel foglalkozik. Kiemelt ágazatként kezeljük az elektronikai iparágat, a gépgyártást, valamint a gyógyszeripart. Számukra nem csak szállítmányozási szolgáltatásokat, hanem know-how-t is biztosítani szeretnénk hatékony együttműködés jegyében. Az általunk kifejlesztett technológiák beágyazása ügyfeleink rendszereibe a kölcsönös előnyök nyújtásán alapszik, hiszen az internet globális, globálisak az ügyfelek és a versenytársak. Magyarországon ez különösen érezhető lesz az EU-csatlakozást követően. Szükséges, hogy minél előbb felismerjék, hogy a logisztikai folyamatok és információ menedzselésével, új és hatékony üzleti modellek képezhetőek, melyek versenyképesek lesznek a nyugati mintákkal.

Véleményvezér

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek 

A betiltás a digitális világban immár mulatság tárgya.
Semmi nem fog Magyar Péteren

Semmi nem fog Magyar Péteren 

Ezúttal komoly kihívóra lelt Orbán Viktor.
Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania

Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania 

Hol van már Magyarország egykori olcsósága.
A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban

A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban 

A luxizás magyar császára nagyot villantott.
Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda

Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda 

A MÁV biztosítja a késést, a sző valódi és átvitt értelmében egyaránt.
Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo