A feladók rövid szöveges üzenetet kapnak arról, hogy csomagjuk éppen merre utazik. A tájékoztatást igény szerint óráról órára elküldik nekik. A felmérések szerint naponta majdnem 7 millió nyomkövetési kérelemmel fordulnak a UPS-hez, minden második csomag vagy dokumentum.
Mi a véleménye az e-kereskedelemről, ön szerint milyen lesz a jövő?
- Először szeretném meghatározni, hogy számomra mit jelent az e-kereskedelem. Bármilyen elektronikus tranzakció, mely az ügyfelekkel jön létre. Az on-line vásárlás csupán egy kis eleme. Az elektronikus üzleti kereskedelem alatt pedig mi a UPS-nél minden hozzánk beérkező információt értünk. Az összes ügyfelünknél azt szeretnénk elérni, hogy kapcsolódjanak a UPS elektronikus rendszeréhez, és ezáltal hasznosítsák az általunk biztosított logisztikai információt. Úgy gondolom, e-kereskedelem nélkül nincs jövő.
Milyen gyakorlati problémákkal szembesülnek?
- Legnagyobb nehézséget a szemléletmód megváltoztatása jelentette, jelenti. Ezt nem csak a régióban, de még Nyugat-Európában is jelentkezik. Tíz évvel ezelőtt jelentősen megnőtt az információ-áramlás gyorsasága. Ma a verseny nemcsak a termékeket érinti, hanem a beszállítói láncok között is folyik. Példának felhoznám a General Motorst, mely a Ford beszállítói láncával áll versenyben. Ennek következményeképp felértékelődött a logisztikai menedzserek szerepe, állandó helyhez jutottak az igazgatótanácsban. A logisztikai információ integrálása költségcsökkentést eredményez, valamint az ügyfelek kiszolgálását is hatékonyabbá teszi. Mi a vállalatok logisztikai menedzsereit szeretnénk meggyőzni például a UPS Worldship szofver alkalmazásáról, mely a raktározási költségek minimalizását teszi lehetővé, továbbá arról, hogy használják a UPS.com honlapját, valamint a vállalatok számítógépes részlegei alkalmazásaiban automatikusan ott legyen a szállítmányok nyomkövetésére vonatkozó információ.
- Tegyük fel, hogy valaki számítógépet rendel a DELL Computer Corp.-től. Megrendelése után 20 perccel a számítógépet összeszerelik, és utána rögtön szállítják a megadott címre, ami a gyártó raktározási költségeinek megtakarítását engedi – veszi át a szót Michel Boda. - A megrendelő a DELL honlapján tájékozódhat arról, hogy a rendelése éppen melyik fázisban tart. Ugyanott szerepel a szállító (UPS) megnevezése, melyre rákattintva a megrendelő a UPS honlapjára megy át, és nyomon tudja követni csomagja útját. A UPS háztól házig szállítja le a megrendelést, valamint csomagolást, címkézést, vámkezeltetést is végez. A megrendelőlap kitöltésével a vásárlónak egyszer kell információt szolgáltatni magáról, ennek visszaigazolása után a gyártó továbbítja azt a szállítmányozóhoz, adott esetben a UPS-hez, amely ügyfelének egy kód megadásával hozzáférést biztosít a UPS összes on-line eszközéhez és szolgáltatásához. A kód lehívásával a megrendelő számítógépes rendszere – bárhol is van a világban – azonnali és interaktív kapcsolatba kerülhet a UPS-szel, valamint biztonságosan továbbíthatja, integrálhatja vagy módosíthatja az adat- és információáramlást.
- A UPS 13,6 millió csomagot és dokumentumot szállít naponta a világban. Az általunk kidolgozott követési rendszer egy egyszerű HTML kódoláson alapszik – folytatja ismét Jos Dujardin. - A megrendelő költségmegtakarítása igen látványos, ugyanis az ügyfelek többsége ugyanazokra a kérdésekre szeretne választ kapni: hol tart a megrendelésem, mikor kaphatom kézhez, nem kaphatnám-e meg gyorsabban, el tudják-e szállítani az általam kijelölt helyre. Tehát, ha csak naponta kétszer keresi fel telefonon a gyártó ügyfélszolgálatát, és átlag 2,5 dollárt fizet egy telefon lebonyolításáért, az napi 5 dollárjába kerül, mely négy nap múlva már 20 dollár. E helyett minimális költségek mellett naponta többször is felkeresheti a gyártó honlapját.
Milyen eszközökkel tudják biztosítani a csomagok és dokumentumok percre pontos nyomkövetését?
- Az automatizálási folyamatok gyorsítása céljából fejlesztettünk ki egy úgynevezett „okos” címkét, mely bárkódot és a szállításhoz elengedhetetlen információt tartalmazza. Az ügyfeleink rendelkezésére bocsátott szoftverrel a címkét ők is elkészíthetik. Mivel a rendszer automatikusan generál adatokat, az elírás, a hibalehetőség gyakorlatilag nulla. Ugyanakkor a szoftver lehetővé teszi, hogy az ügyfelek rendszerei rá tudjanak kapcsolódni a UPS ODBC vagy XML interfészeire. A címkét ráragasztják a csomagra, a járműre, melyet minden egyes ponton szkennerekkel ellenőriznek annak beérkezésekor és elszállításakor. Az ily módon kapott információt azonnal a UPS központi rendszerébe továbbítják, ami a szállítási lánc teljes áttekinthetőségét biztosítja. Ez XML alapú alkalmazás, melyet igen könnyű használni, és a gépek közötti kommunikációt, az alkalmazások kompatibilitását tervezett szolgálni. Az ügyfél egy bizonyos URL-re csatlakozik, és megadja, milyen típusú nyomkövetést szeretne. Ha a vásárló a gyártóhoz fordul azzal a kérdéssel, hol tart éppen a csomagja, akkor a gyártó a UPS-hez továbbítja kérését, és a UPS rendszere azonnal válaszol. A UPS internet rendszere három interfészből tevődik össze: a UPS.com, a Worldship, valamint a XML eszközök, melyek ugyanazt a követési információt biztosítják. A rendszert még 1995-ben tervezték, és 1999-ben megjelent az eszközök első generációja.
Kit tekint a UPS potenciális ügyfeleinek?
- Mindenkit, aki kereskedelemmel foglalkozik. Kiemelt ágazatként kezeljük az elektronikai iparágat, a gépgyártást, valamint a gyógyszeripart. Számukra nem csak szállítmányozási szolgáltatásokat, hanem know-how-t is biztosítani szeretnénk hatékony együttműködés jegyében. Az általunk kifejlesztett technológiák beágyazása ügyfeleink rendszereibe a kölcsönös előnyök nyújtásán alapszik, hiszen az internet globális, globálisak az ügyfelek és a versenytársak. Magyarországon ez különösen érezhető lesz az EU-csatlakozást követően. Szükséges, hogy minél előbb felismerjék, hogy a logisztikai folyamatok és információ menedzselésével, új és hatékony üzleti modellek képezhetőek, melyek versenyképesek lesznek a nyugati mintákkal.