A globális piac fogyasztóinak nagyjából kétharmadát az Amazon és az Alibaba együttesen tudhatja magáénak, és ezek többnyire jól leírható területeken vannak domináns szerepben – írja a Kosárérték. Vannak viszont országok, sőt nagyobb régiók is, ahol nem e két vállalatbirodalom valamelyike a piacvezető, köztük számos olyan térség, ahol még előttünk áll az e-kereskedelem jelentős felívelése.
Az Amazon világszerte 58 országban piacvezető, nagyjából 1,2 milliárd ember használja. Az Amerikai Egyesült Államok és Kanada, Nyugat-Európa nagy része, India és Japán mellett a világ szinte minden részén vannak országok, ahol az első számú online piactér az Amazon.
Dél-Amerikában piacvezető
A harmadik szereplő – felhasználószámban jócskán lemaradva két óriás mögött – a MercadoLibre, amely Dél-Amerika (Bolívia és Paraguay, valamint a Guyanák kivételével) és Mexikó piacvezetője az e-kereskedelemben. Az argentin cég 9 országban 300 millió vásárlót szolgál ki, és bevételének több mint 80%-a Brazíliából és Argentínából származik. Az Amazon az elmúlt egy-két évben már tett apróbb lépéseket, hogy az utóbbi két ország piacára belépjen.
A dél-afrikai Naspers által működtetett online piacterek 16 országban piacvezetők. Ezzel számosságban a második helyen áll, 250 milliót meghaladó vásárlói eléréssel e tekintetben a negyedik. Piacvezető szerepe van Oroszországban és több kelet-európai, illetve posztszovjet országban, de például Portugáliában és néhány afrikai országban is. A legismertebb piactér, amit a Naspers működtet, az OLX, legnagyobb piacán, Oroszországban pedig az Avito tulajdonosa. Fontos pozíciója volt a Közel-Keleten is az ott legmeghatározóbb platformon, a Souq.com-on keresztül, ám ezt a céget 2017-ben eladta az Amazonnak, így már abban a térségben is az amerikai vállalat a legjelentősebb szereplő.
Európában jelentős játékos a norvég Schibsted: Norvégia, Svédország és Finnország mellett a fehérorosz vagy a magyar (Jófogás) vezető e-kereskedelmi oldalakat is ez a cég tulajdonolja. 8 országban piacvezető, 100 milliót meghaladó vásárlóval. A cég egyébként sok másik országban is jelen van különböző e-kereskedelmi oldalakkal (Magyarországon a hasznaltauto.hu is hozzájuk tartozik), Spanyolországban is fontos szereplő, de Dél-Amerika több országban is vannak online piacterei.
Még mindig népszerű az eBay
Afrika legnagyobb e-kereskedelmi platformja a Jumia, amely a német Rocket Internet tulajdonában van. A Jumia jelenléte nagyon stabil Afrikában, 23 országban működik, ebből 8-ban a leglátogatottabb, és vezető szerepét továbbra is dinamikus növekedéssel erősíti. A 100 milliót meghaladja vásárlóinak száma, és tavaly már 1 milliárd látogatója volt az oldalnak. Mindezek ellenére a Rocket Internet idén bejelentette, hogy el akarja adni a céget.