Három évvel ezelőtt elsőként nyitott on-line áruházat a Budapesten és környékén diszkonthálózattal rendelkező G’Roby, és az internetes élelmiszer-vásárlás területén Magyarországon azóta is piacvezető.
– Aki két-három évvel ezelőtt egyszerűen lemásolta a külföldi példákat, mára elbukott – indokolja eredményes működésüket Nagy Sándor, a G’Roby Centrum Kft. e-commerce üzletágának igazgatója. – A magyar vásárlási szokások ugyanis teljesen mások. Nálunk a vegyes kínálatú áruházaknak nincs jövőjük, mert nincs saját raktárkészletük, nincs hátterük, amire támaszkodhatnak. Ez az élelmiszer esetében fokozottan igaz, amikor egyszerűen és gyorsan kell kiszolgálni a vevőt – mondja.
Ötször annyit vásárolnak
A G’Roby on-line úgy futott föl, hogy a cég boltjaiba bejáró vásárlók elkezdték kérdezgetni, nem vinnék-e nekik házhoz a vásárolt termékeket. Dehogynem! Akkor viszont kár a vevőnek személyesen megjelennie a boltban… Ezért 1999 nyarán – akkor még a Netpincér weboldalán – megkezdték az on-line szolgáltatást. Majd 2000 tavaszán létrehozták saját on-line üzletüket. Reklámra az eltelt három évben alig milliós nagyságrendben költöttek, illetve 150 ezres példányszámú saját havi magazint adnak ki.
Az on-line áruházban csak regisztráltak vásárolhatnak, akik közel 3000 termék közül válogathatnak. A keresést segíti a négy árucsoport – italáruk; élelmiszer-ipari termékek; pipereáruk és kozmetikumok; háztartási és vegyi áruk –, valamint a 38 fő- és a több mint száz alkategória. S természetesen a gyorskeresési lehetőség.
Míg ma egy átlagos hagyományos bevásárlás értéke 3–5 ezer forint, addig az on-line bevásárlásoké 18–20 ezer; tehát az emberek a nagy tételeket interneten keresztül vásárolják meg. Naponta 80 megrendelés érkezik a G’Roby on-line áruházhoz, és naponta 8-10 új vásárlót köszönthetnek.
A vásárlóknak – a felmérések szerint – csak a fele magánszemély, a többi cég, intézmény; az összes vásárló 85 százaléka 22–42 év közötti. Kezdetben a férfiak aránya jóval meghaladta a nőkét, ám mára más a helyzet: utóbbiak már a vevők 70 százalékát képviselik (alighanem az internetezők megváltozott összetételének köszönhetően).
Nagy Sándor szerint nem kizárt, hogy pár éven belül a multik, mint például a brit Tesco, megvetik lábukat a magyar on-line piacon is, de egyelőre nem tették, mert kicsi nekik ez a piac. A hazai tulajdonú vállalkozás azonban nem fél a várható versenytől, mert addigra lesz annyi tözsvevője, amennyi elég a nyereséges működéshez. A internetes áruház egyébként már 2000 júliusától önfenntartó.
Netes plazák kínálata
Míg önálló hazai élelmiszer-áruház nem sok található a weben, plazarendszerekből, ahol élelmiszert is lehet rendelni, van néhány. Közülük a Netkapu plaza, (www.pontplaza.hu), az Aranyoldalak plaza (www.aranyoldalakplaza.hu), a Chelloplaza (www.chelloplaza.hu), valamint az Eáruház (www.earuhaz.hu) üzemeltetője a Webservices Kft.
– Ezeken az oldalakon a látogatott partnerboltok kínálatát gyűjtjük össze – tudtuk meg Pető Gábortól, a kft. marketingvezetőjétől. Aki tehát innen rendel, annak a kiválasztott élelmiszereket és a napi háztartási cikkeket jellemzően az Ász szupermarketből, illetve a G’Roby üzleteiből szállítják ki. Szállítás vidékre is kérhető, de ha a megrendelés több boltból teljesíthető, akkor a kiszállítási díj többszörösen értendő. S szemben a hagyományos kiskereskedelemben megszokottal, bizonyos mennyiség felett nem árengedmény jár, hanem felárat számolnak fel.
– Az időt, a befektetett energiát és a fuvarköltséget együtt kell mérlegelni – magyarázza a marketingvezető.
A plazákban lehet termék, bolt vagy kategória szerint keresni. Utóbbi esetben több partnerbolt kínálata és árajánlata hasonlítható össze.
A Webservices minden eladott termék után jutalékot kap – hiszen ez többlépcsős értékesítési forma –, ebből tartja fenn magát. Egy hagyományos weboldalnál ez korántsem biztosítaná a megélhetést, ám a sok kicsi sokra megy elv itt is érvényesül.
Azért, hogy a vevő visszatérjen, értéknövelő szolgáltatásként minden alkalommal bónuszpontokat kap, amit később levásárolhat.
– Egyértelműen az élelmiszerek a húzótermékek, és a közhittel ellentétben nem a hardver, a CD vagy a könyv – folytatja Pető Gábor. – Ebben szerepet játszik az is, hogy a vásárlóink többsége középkorú, és persze e termékeknél nincs a vásárlásnak kockázata, hiszen a liszt az liszt, az olaj pedig olaj.
Nem szeretnek cipekedni
A magyar internetes vásárlás a hipermarketeket próbálja tehermentesíteni, igazolja Pető Gábor is a G’Robynál hallottakat. Az on-line vásárlást előnyben részesítők a friss árut a közértben veszik meg, ám a tervezhető nagybevásárlásokat könnyebbnek tartják interneten lebonyolítani. Ők olyan elfoglalt emberek, akik nem szeretnének cipekedni, sorban állni. A Netkapu plazától például átlagosan 70 kilogramm árut visznek ki egy címre, és az is gyakori eset, hogy egy egész iroda igényeit elégítik ki egy megrendeléssel. Ilyenkor a kiszállított áru súlya elérheti a 170 kilogrammot. Az átlagos pláza-kosárérték tavaly év végén 11 ezer forint volt, és minimum bruttó 5 ezer forintnyi árut kellett a kosárba rakni.
– Az on-line élelmiszer-vásárlás Magyarországon ma még Budapest-központú – mondja Pető Gábor –, de egy-két év múlva létrejöhetnek olyan üzletláncok és boltok, amelyek országosan lefedik majd a piacot. A multik betörésétől azonban szerintem még sokáig nem kell tartani, mert hiába terjed az internet, ők külföldön is csak ott vannak jelen, ahol nagy a népsűrűség.
Megjelent a Piac és Profit áprilisi számában
Nagybevásárlás a weben
A kisboltokat nem válthatja ki, ám a hipermarketek megérezhetik az on-line élelmiszer-vásárlást. Persze csak akkor, ha mind többen rájönnek: nem drágább az interneten vásárolni, mint ha mi magunk cipeljük haza a nagybevásárláskor beszerzett cikkeket, hiszen a kényelemért cserébe csak a szállítási költséget kell megfizetni.
Véleményvezér

Meglepetés, lengyelek vették meg a britek egyik legnagyobb csomagküldő cégét
Terjeszkedik a lengyel gazdaság.

A statisztika azt mutatja, hogy mit sem érnek a kormányzati hatósági árak
Árkorlátozás ide, vagy oda, azok mennek felfelé.

2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia
Szépen gazdagodott a Matolcsy gyerek.

A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak
Orbán Viktort kifejezetten negatív színben tüntetik fel cseh plakátokon.

Szijjártó Péter nagyon megdicsérte magát az USA vámok felfüggesztése kapcsán, bár semmi köze nem volt hozzá
Szijjártó Péter rettenetesen büszke önmagára.