Múzeumba kerül az emoji

Lassan ott tartunk, hogy a digitális gazdaság korai szakaszából származó dolgok már-már relikviáknak számítanak. A New York-i Museum of Modern Art megvásárolta az első hangulatjelek dizájnját. Japánban készültek 1999-ben.

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A legelső hangulatjeleket a japán mobilszolgáltató cég, az NTT DoCoMo bocsátotta ki 1999-ben, hogy személyhívók üzeneteibe lehessen bepötyögni azokat. Az eredeti dizájnok Shigetaka Kurita művei, és mindössze 12 pixel szélesek, és 12 pixel hosszúak voltak. Sőt, először csak fekete-fehérben voltak láthatók, és csak halovány másai voltak a mai, divatosan kivitelezett emojiknak.

Fotó: flickr/Taylor Herring

Persze ezek még kissé titokzatos jelek voltak, hiszen ne feledjük el, hogy a távol-keleti kultúrákban más az íráskultúra, sokkal képszerűbb, illetve a vonásoknak sajátos dinamikája és jelentéstöltete van. Így nem csoda, hogy némely hangulatjel Kurita repertoárjából a nyugati elme számára gyakorlatilag értelmezhetetlen: a vörös kör három vonallal megszakítva például meleg vizű forrást jelentett. Érthető hát, hogy a The New York Times úgy fogalmazott, a korai emojikat nézni olyan, mint egy régi civilizáció piktográfiáját értelmezni.

Céges cucc volt

Voltak azért közérthetőbb emojik is az első készletben. Ilyenek a 12 asztrológiai jegy jelei, a „dohányzás tilos” vagy a WC szimbólumai. Megtalálható az „ősi” hangulatjelekben a mosolygó arc, az összeszorított ököl, a macska és a kutya is. Tulajdonképpen e közérthető vizuális jelek irányába ment el az online kommunikáció, illetve a közönség igénye. Konkrét és kézzelfogható dolgokhoz és érzésekhez kell kapcsolódnia a hangulatjeleknek. A korai emotikonok némelyike a japán akcióképergények, a mangák hatását tükrözi (pl. bomba gyújtózsinórral vagy szövegbuborékban villanykörte, ami a heuréka-élményre utal).

A legtöbb jel azonban eredetileg nem arra készült, hogy az emberek közötti kommunikációt segítse, hanem hogy a DoCoMo szolgáltatásaihoz irányítsa az embereket, illetve megkönnyítsék a szolgáltatások eljuttatását az előfizetőkhöz. Az emojik ezért feltűntek a cég időjárás-jelentésében (pl. nap, villámlás, hóember, esernyő), vagy helyi cégeket hirdettek (a hamburger a közeli gyorsétteremre, a martini pohár egy bárra, a magas sarkú cipő egy ruhabutikra utalt).

Az NTT DoCoMo 1999-es hangulatjel-kibocsátása után bő egy évtizedbe telt, mire az emotikonok elterjedtek az iPhone térhódításának köszönhetően. Az Apple 2011-ben integrálta a hangulatjeleket az okostelefonjaiba. Az NTT DoCoMo a japán jegyárusítóval, a Piával és az étteremértékelővel, a Zagattal együttműködésben használta a hangulatjeleket, tehát ez a kereskedelmi szándék beleivódott a netes piktogramjainkba.

Egyes okostelefonok még mindig rendelkeznek a „hamarosan” szót jelentő, jobbra mutató nyíllal mint emotikonnal. Ez közvetlenül a Piából ered: a jegyértékesítő rendszer ezzel jelezte azokat az eseményeket, amik mindjárt kezdődnek.

Az emojik mostanra térnek vissza lassan a cégek látókörébe. Már nem csak a felhasználók, a cégek is imádják azokat - például mert átcsúsznak a reklámblokkoló szűrőkön.

Demokratikus kultúra

Ma már közel 2000 sztenderdizált emotikon létezik világszerte. A hangulatjel-kultúra alulról szervező, demokratikus, a „nyitott mű" koncepciója jellemzi: a felhasználók remixelhetik, átrajzolhatják, módosíthatják őket. Ezek a jelek néha népszerűbbek a közösségi médián és blogokon végigsöprő, „virális” terjedésük révén, mint a sztenderd emotikonok.

„Az emojik ugyan eredhetnek a DoCoMótól, és felemelkedhettek a MoMa (Museum of Modern Art) szintjére, de mindenkihez tartoznak és senkihez sem” – fogalmazott a The New York Times.

A MoMa a világ egyik legtekintélyesebb vizuális archívuma, ahol játékfilmek kópiáit éppúgy megőrzik és restaurálják, mint posztereket vagy most már az internet világának szimbólumait. A múzeum 2010-ben vette meg az e-mail-címek számára tervezett kukac eredeti verzióját, és ez volt az első olyan beszerzés, amihez valójában nem kellett egy fizikai tárgyat a múzeumba szállítani. Ez a MoMa első „igazán szabad” műtárgya.

Fotó: flickr/Luis Alvarez Marra

A DoCoMoval kötött licencszerződés lehetővé teszi, hogy a múzeum megjelenítse az épületében az emotikonokat, így azok decembertől az előtérben láthatók.  A MoMa tervei között szerepel még több emoji megvásárlása.

Mi ebből a tanulság? Ha az ember felépít egy céget, és a nagy fejlődési ívet fut be, gondoljon arra, mi mindent érhetnek a hőskorszak fizikai maradványai és digitális nyomai évekkel később. Tegye el a logódizájnokat, a digitálos fájlokként megőrzött ilyen-olyan terveket, a különféle elvetett, kupaktanácsok által leszavazott változatokat. Hátha egy nap eladható egy közgyűjtemény vagy egyetem vizuális vagy médiaarchívumának szép summáért.

Véleményvezér

Aláírásgyűjtő ellenzéki aktivitákat támadtak meg Budapesten

Aláírásgyűjtő ellenzéki aktivitákat támadtak meg Budapesten 

Tettlegesséig fajult a választási kampány a fővárosban.
Magyarországon a legnagyobb az állami beavatkozás mértéke a gazdaságba

Magyarországon a legnagyobb az állami beavatkozás mértéke a gazdaságba 

A nagy újraelosztási ráta ellenére alig jut az egészségügyre.
Argentínában kidobták a korrupt politikai elitet és kilőtt a gazdaság

Argentínában kidobták a korrupt politikai elitet és kilőtt a gazdaság 

Négy hónap alatt tűnt el a költségvetési hiány.
Újra lőnek az ukrán tüzérek

Újra lőnek az ukrán tüzérek 

Nagy hatótávolságú rakétákat is kapnak az ukránok.
Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.
Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo