Múzeumba kerül az emoji

Lassan ott tartunk, hogy a digitális gazdaság korai szakaszából származó dolgok már-már relikviáknak számítanak. A New York-i Museum of Modern Art megvásárolta az első hangulatjelek dizájnját. Japánban készültek 1999-ben.

Megváltó vagy „csak” leváltó lehet Magyar Péter? Kihúzza az Orbán-kormány 2026-ig?
Meddig marad szankciós listán Rogán Antal? Mi lesz a régi ellenzékkel?
Online Klasszis Klub élőben Kéri Lászlóval!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a politológustól!

2025. január 23. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A legelső hangulatjeleket a japán mobilszolgáltató cég, az NTT DoCoMo bocsátotta ki 1999-ben, hogy személyhívók üzeneteibe lehessen bepötyögni azokat. Az eredeti dizájnok Shigetaka Kurita művei, és mindössze 12 pixel szélesek, és 12 pixel hosszúak voltak. Sőt, először csak fekete-fehérben voltak láthatók, és csak halovány másai voltak a mai, divatosan kivitelezett emojiknak.

Fotó: flickr/Taylor Herring

Persze ezek még kissé titokzatos jelek voltak, hiszen ne feledjük el, hogy a távol-keleti kultúrákban más az íráskultúra, sokkal képszerűbb, illetve a vonásoknak sajátos dinamikája és jelentéstöltete van. Így nem csoda, hogy némely hangulatjel Kurita repertoárjából a nyugati elme számára gyakorlatilag értelmezhetetlen: a vörös kör három vonallal megszakítva például meleg vizű forrást jelentett. Érthető hát, hogy a The New York Times úgy fogalmazott, a korai emojikat nézni olyan, mint egy régi civilizáció piktográfiáját értelmezni.

Céges cucc volt

Voltak azért közérthetőbb emojik is az első készletben. Ilyenek a 12 asztrológiai jegy jelei, a „dohányzás tilos” vagy a WC szimbólumai. Megtalálható az „ősi” hangulatjelekben a mosolygó arc, az összeszorított ököl, a macska és a kutya is. Tulajdonképpen e közérthető vizuális jelek irányába ment el az online kommunikáció, illetve a közönség igénye. Konkrét és kézzelfogható dolgokhoz és érzésekhez kell kapcsolódnia a hangulatjeleknek. A korai emotikonok némelyike a japán akcióképergények, a mangák hatását tükrözi (pl. bomba gyújtózsinórral vagy szövegbuborékban villanykörte, ami a heuréka-élményre utal).

A legtöbb jel azonban eredetileg nem arra készült, hogy az emberek közötti kommunikációt segítse, hanem hogy a DoCoMo szolgáltatásaihoz irányítsa az embereket, illetve megkönnyítsék a szolgáltatások eljuttatását az előfizetőkhöz. Az emojik ezért feltűntek a cég időjárás-jelentésében (pl. nap, villámlás, hóember, esernyő), vagy helyi cégeket hirdettek (a hamburger a közeli gyorsétteremre, a martini pohár egy bárra, a magas sarkú cipő egy ruhabutikra utalt).

Az NTT DoCoMo 1999-es hangulatjel-kibocsátása után bő egy évtizedbe telt, mire az emotikonok elterjedtek az iPhone térhódításának köszönhetően. Az Apple 2011-ben integrálta a hangulatjeleket az okostelefonjaiba. Az NTT DoCoMo a japán jegyárusítóval, a Piával és az étteremértékelővel, a Zagattal együttműködésben használta a hangulatjeleket, tehát ez a kereskedelmi szándék beleivódott a netes piktogramjainkba.

Egyes okostelefonok még mindig rendelkeznek a „hamarosan” szót jelentő, jobbra mutató nyíllal mint emotikonnal. Ez közvetlenül a Piából ered: a jegyértékesítő rendszer ezzel jelezte azokat az eseményeket, amik mindjárt kezdődnek.

Az emojik mostanra térnek vissza lassan a cégek látókörébe. Már nem csak a felhasználók, a cégek is imádják azokat - például mert átcsúsznak a reklámblokkoló szűrőkön.

Demokratikus kultúra

Ma már közel 2000 sztenderdizált emotikon létezik világszerte. A hangulatjel-kultúra alulról szervező, demokratikus, a „nyitott mű" koncepciója jellemzi: a felhasználók remixelhetik, átrajzolhatják, módosíthatják őket. Ezek a jelek néha népszerűbbek a közösségi médián és blogokon végigsöprő, „virális” terjedésük révén, mint a sztenderd emotikonok.

„Az emojik ugyan eredhetnek a DoCoMótól, és felemelkedhettek a MoMa (Museum of Modern Art) szintjére, de mindenkihez tartoznak és senkihez sem” – fogalmazott a The New York Times.

A MoMa a világ egyik legtekintélyesebb vizuális archívuma, ahol játékfilmek kópiáit éppúgy megőrzik és restaurálják, mint posztereket vagy most már az internet világának szimbólumait. A múzeum 2010-ben vette meg az e-mail-címek számára tervezett kukac eredeti verzióját, és ez volt az első olyan beszerzés, amihez valójában nem kellett egy fizikai tárgyat a múzeumba szállítani. Ez a MoMa első „igazán szabad” műtárgya.

Fotó: flickr/Luis Alvarez Marra

A DoCoMoval kötött licencszerződés lehetővé teszi, hogy a múzeum megjelenítse az épületében az emotikonokat, így azok decembertől az előtérben láthatók.  A MoMa tervei között szerepel még több emoji megvásárlása.

Mi ebből a tanulság? Ha az ember felépít egy céget, és a nagy fejlődési ívet fut be, gondoljon arra, mi mindent érhetnek a hőskorszak fizikai maradványai és digitális nyomai évekkel később. Tegye el a logódizájnokat, a digitálos fájlokként megőrzött ilyen-olyan terveket, a különféle elvetett, kupaktanácsok által leszavazott változatokat. Hátha egy nap eladható egy közgyűjtemény vagy egyetem vizuális vagy médiaarchívumának szép summáért.

Véleményvezér

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe 

Kölcsönösen árulással vádolják egymást.
A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe

A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe 

Vége a Gazprom nagyhatalmi státuszának.
Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart

Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart 

Reméljük Orbán Viktor testőrei remek dzsungelharcosok.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo