Mutogatják a magukét

Az online videózás lassan felemészti a tv-nézésre fordított időnket, az ICM által a BBC számára elvégzett közvélemény-kutatás szerint. A gyors technikai honfoglalásnak köszönhetően csak idő kérdése, mikor lesz ez nálunk is hasonlóképp.

A heti legalább egy alkalommal az interneten vagy mobilkészülékükön videózó britek 43 százaléka néz egyúttal kevesebb televíziót - derült ki az ICM által a BBC felkérésére végzett felmérésből.

A YouTube és hasonló oldalak sikere biztosította a lehetőséget azok számára, akik egyszerűen akarnak az interneten videókat megosztani vagy nézni. Az online és mobil videózás aránya növekszik - a felhasználók háromnegyede többet videózik, mint egy évvel ezelőtt. Az új műfaj presztízsének növekedését mutatja az is, hogy november elején San Franciscóban átadták az első, a legjobb web-videónak járó díjat, a Vloggies-t.

Kevesek sportja

Házi feladatok
Az idén júliusban indult, és mára napi 45 ezer látogatót fogadó, a T-Online által üzemeltetett videa.hu hosszú távú tervei között az internetes videotartalom mobilplatformon és iptv-n keresztüli megosztása is szerepel.

Hajas Zoltán, a Videa termékmenedzsere a Piac és profit Online kérdésére azt mondta, hogy a webes videoszolgáltatás hosszú távon válhat nyereségessé; a látogatószám növekedésével a hirdetésekből származó bevételek is nőhetnek, miközben a piaci verseny a szolgáltatókat folyamatos újításokra készteti.
Így a Videa is az oldal funkcionalitását és a közösségi élményt egyaránt növelő párhuzamos fejlesztéseket végez.

A közösség által moderált oldalakon ugyan jobbára még a külföldi videotartalom a hangsúlyos, de egyre gyakoribb a hazai felhasználók által készített videó is.
Bár akadnak példák az online videózás jelenlegi keretein túlmutató próbálkozásokra, Hajas úgy véli, hogy az online és a mobil videó más fogyasztói igényeket elégít ki, mint a televízió, ezért annak nem közvetlen versenytársa. A televízió valódi versenytársát az iptv-ben kell keresni.

Az online videózás azonban még mindig a kevesek szórakozása; a megkérdezettek csupán 9 százaléka rendszeres online illetve mobil videós. 13 százalékuk hódol időről-időre ennek a szórakozásnak, míg további 10 százalék már a közeljövőben csatlakozni akar a növekvő táborhoz. A fennmaradó kétharmad sem nem néz online videót, sem nem szándékozik a jövő évben ezt a szokását megváltoztatni.

Az Egyesült Királyság közel sem kínál olyan fejlett szolgáltatásokat, mint az USA, ahol a TV műsorok általában elérhetők a hálózatok weboldalain és az iTunes-hoz hasonló szolgáltatókon keresztül. A fejlődés azonban megállíthatatlan: a BBC, az ITV és a Channel 4 már az év végétől tervbe vette a műsorok igény szerinti elérését az interneten és a mobilkészülékeken keresztül.

Minden ötödik megkérdezett, aki úgy nyilatkozott, hogy hetente legalább egy alkalommal néz online vagy mobil videót, néz egyúttal jóval kevesebb televíziót. További 23 százalék valamivel kevesebbet tévézik, míg a mobil és online videósok kicsit több mint a fele nem változtatott a televíziózási szokásain. Mintegy 3 százalékot ösztönzött az online videózás egyúttal több tévénézésre is. Az online és mobil videó a fiatalok körében a legkedveltebb; a 16-24 évesek 28 százaléka hetente többször is igénybe veszi a szolgáltatásokat. A 25-44 évesek 10 százaléka rendszeres net- illetve mobilvideózó, míg a 45 felettieknek nem több mint 4 százaléka.

Az Ofcom médiafelügyelőség az idei felmérése alapján közölte: a 16-24 éves korosztály tagjainak 2,9 százaléka pártolt el az elmúlt 3 évben a televíziótól. Bár sokan úgy vélekednek, hogy az amatőr videó nem képes átvenni a televízió szerepét, a tv-társaságok szívesen korlátoznák a web hatalmát. A televíziózás jövője azonban nagyban függ attól, hogy a társaságok az új színterek adta lehetőségeket milyen mértékben tudják beépíteni a meglévő szolgáltatásaik mellé.

Még Clinton is megoszt

Társadalmi célú reklám terjesztésre, a kedvező befogadói attitűd miatt is alkalmas lehet egy videómegosztó szájt. A közelgő AIDS világnap keretében például az amerikai exelnök Bill Clinton készül közös jelenetre a Sesame Street dél-afrikai megfelelőjének egyik narancsszínű HIV pozitív kis szőrmebábujával. Az ENSZ által támogatott koprodukció a szándék szerint egy globális AIDS kampány részeként kerülhet bemutatásra. A filmben egyébként az exelnök és Kami a HIV fertőzött szőrmok vált néhány szót egymással. Arról diskurálnak, hogy milyen egyszerű dolgok is az igazán fontosak mindkettejüknek, mint az iskola, a barátok és a kedvenc elfoglaltságok. Ám mindezek mellett azoknak is jár egy ölelés, akik kénytelenek együtt élni ezzel a szörnyű kórral.

A videóüzenet a Unite for Children Unite Against Aids kampány keretében jelenik majd meg, amely azt a célt tűzte ki maga elé, hogy elérjék, a  HIV pozitív fiatalok ne megbélygzettnek számítsanak. A legújabb jelentés közli egyébként a UNAIDS-World Health Organization számait arról, hogy csak a 2006-os évben körülbelül 4.3 millió ember fertőződik meg a vírus által és azok közül, akik kénytelenek ezzel együtt élni ezek után, ötven százalékban 25 éves koruk előtt szembesülnek ezzel.

Véleményvezér

Túl szemérmetlenül loptunk, lecsapott az OLAF

Túl szemérmetlenül loptunk, lecsapott az OLAF 

Felelőse vélhetően nem a milliárdos csalásnak.
Ukrajna felszólította Orbán Viktort, hogy fejezze be a békemisszónak nevezett trollkodását

Ukrajna felszólította Orbán Viktort, hogy fejezze be a békemisszónak nevezett trollkodását 

A magyar külpolitikát Moszkvában írják az ukránok szerint.
A Visegrádi Négyek közül Magyarország fogadta be a legkevesebb ukrán menekültet

A Visegrádi Négyek közül Magyarország fogadta be a legkevesebb ukrán menekültet 

A magyar humanitárius segítség az ukránoknak minimális.
Mikor van karácsony Orbán Viktor szerint?

Mikor van karácsony Orbán Viktor szerint? 

Az ortodox karácsony januárban van, a nyugati keresztény pedig decemberben.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo