Mobilinternet: százszoros kereslet!

Csökkenő árak, növekvő sávszélesség jellemző mindhárom hazai mobilszolgáltató internetcsomagjaira. Sokan úgy vélik, a mobileszközön keresztüli internetezés átveszi a hagyományos hozzáférés szerepét. A kérdés az, hogy mire van szükségük a felhasználóknak, és hogyan reagálnak erre a szolgáltatók.

Az internet a megjelenése óta eltelt alig másfél évtized alatt az életünk szerves részévé vált: alapvetően átalakította a munkát, a kommunikációt, a vásárlási szokásokat, sőt még a játékok piacába is beavatkozott. A vezeték nélküli és a mobil szélessávú technológiák fejlődésével most egy újabb szakaszhoz érkeztünk: az idén ősszel, Bostonban megrendezett első háromnapos nemzetközi mobilinternet-konferencián szakértők arra a következtetésre jutottak, hogy az elkövetkező években a mobil internet fogja hasonló mértékben forradalmasítani életünk számos rutinját.

Kiaknázatlan piac

A fejlődési pálya elején vagyunk még, így arról, hogy merre vezet, még csak találgatások, elképzelések élnek. Egy biztos, az elkövetkező három-öt évben a mobil internet piacát gondolják a telekommunikációs ipar leggyorsabban fejlődő ágának, amely hatással lesz a világra üzleti és társadalmi szempontból egyaránt.

A legújabb nemzetközi iparági felmérések szerint azonban a mobilinternet-szolgáltatások piaca mégsem kellően kiaknázott. A bostoni székhelyű kutatóvállalat, a Yankee Group november 15-én publikált tanulmánya szerint a globális piac potenciális nagysága konzervatív becslések szerint is elérhetné az évi 66 milliárd dollárt, ám ebből a szolgáltatók jelenleg mindössze 9,5 milliárdot tudnak realizálni. Szerintük ennek az az oka, hogy a szolgáltatók és technológiai partnereik túl lassan fejlesztik ki a technológia nyújtotta lehetőségekre épülő újabb termékeket.

- Ha a mobilszolgáltatók nagyobb hangsúlyt fektetnének arra, hogy elérhető, felhasználóbarát hozzáféréseket kínáljanak havi fix összegért, jelentős növekedést tudnának generálni a mobil adatátvitel volumene és az egy előfizetésre jutó átlagos havi árbevétel terén - nyilatkozta a telecoms.com számára Declan Lonergan, a Yankee Group fogyasztói kutatások üzletágának igazgatója, és hozzátette: a mobil hozzáférésekre százszor nagyobb a valós kereslet, mint amit a statisztikák tükröznek.

Pedig a nemzetközi szakértők egybehangzó álláspontja szerint, ha az adatkommunikáció a hétköznapi ügyfelek számára is mobillá válna, a szolgáltatás milliós nagyságrendben produkálhatna új előfizetőket. Ennek a társadalmi és gazdasági hozadéka pedig messze túlmutat a modellezhető számadatokon, hiszen a nagy sebességű mobil internet elterjedése generálhat újabb szolgáltatásokat a különböző területeken. Sőt, akár eddig nem létező iparágak is kifejlődhetnének.

Hazai álláspont

- A mobil adatkommunikáció terén most zajló átalakulási folyamat hasonló, mint ami a kilencvenes évek első felében a hangátvitel terén történt. Nem véletlen, hogy a mobil beszédforgalmat illetően Magyarország nagyon hamar jutott el arra a szintre vagy még magasabbra is, mint számos európai ország, hogy a mobil telefonhívások száma és hossza hamar elérte, és túlszárnyalta a vezetékes hívásokét. Számos más országban egyáltalában nem általános jelenség, hogy a kezdeményezett hanghívásoknak a kétharmada mobilról indul. Van, ahol csak egyharmad ez az arány. A megoszlás nagyban függ tehát attól, hogy honnan indult az adott ország: Magyarország viszonylag fejletlen volt a vezetékes hangszolgáltatások terén, ezért a mobiltelefon nagyon hamar igen népszerű lett - magyarázza dr. Majorosi Emese, a Pannon sajtó- és információs igazgatója.

Hasonló átalakulás zajlik most a vezetékes és mobil-internetpiacon. Miután sok országhoz képest Magyarország hátrébb áll az internethasználatot illetően, számos szakértő úgy véli, a mobil hozzáférés nagyon hamar népszerű lesz. (Európa ebben Amerika előtt jár...)

- Várakozásaink szerint jövőre az internet-hozzáférések harmada mobil lesz - állítja a Pannon sajtó- és információs igazgatója.

A Vodafone Lakossági Szolgáltatások Üzletágának vezetője, Podhorányi László szintén gyors mobilizálódásra számít az adatforgalom terén.

- Véleményem szerint az adatforgalomban gyorsabb ütemű lesz az átállás a vezetékes hálózatról, mint a hangszolgáltatás esetében volt. Jóllehet a hangforgalomnak már a hatvan százaléka a mobilhálózatokon bonyolódik le, és folytatólagosan a fixről a mobilra tolódik el a hangsúly, ám ezek a folyamatok 1993 óta tartanak. A hálózatok és a technológia ugrásszerű fejlődése az adatforgalomban azonban hirtelen alakította át a piacot: becslésünk szerint az újonnan internet-előfizetést létesítők közül ma már legalább annyian választják a mobil szélessávú megoldást, mint az ADSL-t és a kábelszolgáltatókét együttesen - mondja a Vodafone Magyarország vezérigazgató-helyettese.

Már nem csak szörfözésre jó

A folyamat 2007 tavaszán indult hatalmas lendülettel, és ma már gyorsabban és jelentősen olcsóbban netezhetünk mobilon, mint az ADSL hőskorában tudtunk a vezetékes hálózaton.

A magyar internetezők többsége általában levelezésre és böngészésre használja a világhálót, és ehhez megfelelő hátteret nyújt az egyes szolgáltatók mobil szélessávú hálózata. Néhány hete azonban a mobiltársaságok előrukkoltak az akár 7,2 megabit/szekundum letöltési sebességet is kínáló szolgáltatással mindazok számára, akik nagyobb anyagokat - filmet, videót, zenét - szeretnének letölteni. De nem csak a letöltés sebessége kérdéses:

- Minden bizonnyal sokak számára válik még vonzóbbá a szolgáltatás, ha jelentősen növeljük a feltöltési sebességet is - mondja Podhorányi László.

Mindhárom hazai mobilszolgáltató intenzíven fejleszt, és bővíti a szélessávú hálózatát. UMTS/HSDPA szolgáltatása a T-Mobilnak jelenleg már több mint száz hazai településen van, a Pannon nyolcvanegy, míg a Vodafone ötvenöt településen kínál villámgyors mobilinternet-szolgáltatást. Sőt a közelmúltban bevezetett HSUPA technológia segítségével egyes földrajzi helyeken már 1,4 megabit/szekundum feltöltési sebesség is realizálható.

Persze a lefedettség adatai gyorsan változnak, az előfizetők számát pedig többnyire üzleti titkokként kezelik a szolgáltatók. Majorosi Emese úgy véli, a mobil technológia már most is képes a vezetékessel egyenértékű sebességet nyújtani az ország egyre nagyobb területén, lassanként szinte korlátlan mobilitást és így kényelemet biztosítva a felhasználóknak.

Megjelent a Piac és Profit Magazin decemberi számában.

Véleményvezér

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek 

A betiltás a digitális világban immár mulatság tárgya.
Semmi nem fog Magyar Péteren

Semmi nem fog Magyar Péteren 

Ezúttal komoly kihívóra lelt Orbán Viktor.
Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania

Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania 

Hol van már Magyarország egykori olcsósága.
A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban

A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban 

A luxizás magyar császára nagyot villantott.
Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda

Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda 

A MÁV biztosítja a késést, a sző valódi és átvitt értelmében egyaránt.
Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo